Gå til innhold

Snart duket for dobbelkjerne-Xeon


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Nå handler ikke denne tråden om hvem som har rett av "snorreh" og "th-3".. eller at "th-3" må gjøre offentlig botsgang her i denne tråden.

En gang til med teskje:

Vi har alle fått med oss at "noen" mener "Intel sucks".. at Paul Ottelini er en imbecil.. at "AMD kicks ass".. og vice-versa (i laaangt mindre grad).

Prøv nå å slutte å lete i tråder som støtter ett gitt syn, og diskuter topic i aktuell tråd.

Når det gjelder argumentasjon om at det neppe er feil i dagens CPU'er er ihvertfall jeg helt enig.

Slike feil som i tas opp i siste artikkel fra hr.Wegner(Intel og HL-2), samt problem med X2 og gitte spill er så godt som garantert skyld i feil koding/dårlig testing av spill (av produsent) samt driverproblem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er masse feil i dagens prosessorer (de fleste har et hundretalls kjente feil og sikkert like mange ukjente feil). Det er imidlertid svært skjelden at disse feilene medfører feil utførelse av koden. I dette tilfellet med problemet hvor AMD systemene kjører noen spill for fort er det imidlertid ikke snakk om feil utførelse av koden, men noe som ser ut til å være brudd på sanntidskrav. det er altså korrekt utførelse men i feil hastighet. Om det skyldes feil i prosessoren, BIOS, drivere eller endatil chipsettet er ikke godt å si, men det høres jo unektelig ut som om QnC funksjonen i X2 prosessorene har en bug som er relatert spesielt til DC funksjonaliteten.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Jupp, det er en kjent sak at det ofte er feil i CPU. I farta husker jeg en generasjon Intel som hadde feil i utregning av float, meget pinlig, men mange år siden nå. Såvidt jeg husker var også Intels implementasjon av AMD64 buggy. Nok om det, jeg har surfet litt etter denne X2 bugg'en, og den virker nærmest uavhengig av hardware og spill. Hos noen er den der hos andre ikke. Hvorvidt CnQ er aktiv eller ikke virker heller ikke som en endelig løsning, så jeg tviler på at det er der det stikker (men det er vanskelig å være skråsikker her). Det som imidlertidig ser ut til å fikse problemet er å på et eller annet vis kjøre på kun en kjerne. Hvorvidt det er et sofware eller hardware problem er vanskelig å si, men jeg tror det er sannsynlig at det kan fikses i software uansett, så for fremtidige spilltitler tviler jeg på at det vil være et problem. Det som er virkelig merkelig er at enkelte visstnok ikke har problemet i det hele tatt.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Om det skyldes feil i prosessoren, BIOS, drivere eller endatil chipsettet er ikke godt å si, men det høres jo unektelig ut som om QnC funksjonen i X2 prosessorene har en bug som er relatert spesielt til DC funksjonaliteten.

Dette er neppe tilfellet, ettersom dette problemet opplagt er relatert til operativsystemet (API) og ikke noe annet. Jeg har allerde foreslått en løsning på problemet ved bruk av WinLauncherXP, men her er en alternativ løsning som iallefall fungerer på Windows XP x64:

http://blogs.msdn.com/tparks/archive/2005/05/14/417516.aspx

If your game seems to be running at double speed on x64, you can try adding this to your boot.ini /USEPMTIMER

It has to do with processor throttling technologies causing the QueryPerformanceFrequency API to return values that cause the game to run too fast ( such as returning that the processor is running at 700mhz instead of 2Ghz )

 

I recommend creating a backup copy of your boot entry incase something goes wrong.

 

XP includes a handy tool to edit your boot.ini called bootcfg and I recommend that you use it.

 

In my case I used

 

bootcfg /copy /id 1

bootcfg /raw "/USEPMTIMER /noexecute=optin /fastdetect" /id 2

Samme trikset burde også fungere fint på vanlig Windows XP (32-bit).

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...