Gå til innhold

Uskarpe bilder med 350D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bilde1:

Exposure Time = 1/400"

F Number = F5.6

Exposure Program = Not defined

ISO Speed Ratings = 200

Aperture Value = 4.97 AV

Exposure Bias Value = ±0EV

Metering Mode = Pattern

Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode

Focal Length = 49mm

Exposure Mode = Auto exposure

White Balance = Auto white balance

Scene Capture Type = Normal

 

Bilde2:

Exposure Time = 1/100"

F Number = F5.6

Exposure Program = Not defined

ISO Speed Ratings = 200

Aperture Value = 4.97 AV

Exposure Bias Value = ±0EV

Metering Mode = Pattern

Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode

Focal Length = 55mm

Exposure Mode = Auto exposure

White Balance = Auto white balance

Scene Capture Type = Normal

Lenke til kommentar

Det det er ganske vanlig at kameraer justerer kontrasten på bildene sånn at det skal bli lettere å se detaljene på en så liten skjerm og spesielt i dårlig lys. For å vurdere eksponering så har du histogramfunksjonen som gir deg et nøyaktig overblikk over eksponeringen.

 

Når det gjelder bilen så kan det diskuteres om det er for mørkt, hvis det hadde vært betydelig lysere så hadde panseret blitt overeksponert og informasjon hadde gått tapt. Du kan bruke manuell eksponeringskompensasjon og du kan måle og låse eksponeringen på en mørkere del av bildet for å få det resultatet du vil ha.

Lenke til kommentar

Mitt råd er å ta alle bilder i RAW format. Bruk et dataprogram (Adobe Photoshop)til å gjøre bildene ferdig i. Med RAW formatet skal over/under eksponering kunne justeres inn igjen.

Det er merkelig at kameraet ikke klarer korrekt eksponering. Hovedsaken med å gjengi et motiv ved fotografi er korrekt eksponering. Du bør ikke bruke manuelle instillinger. (For å gjøre det må du ha erfaring og en korrekt fungerende lysmåler, og sjekke korrekt (etter manualen)). Velg i første omgang et program. (Portrett, landskap sport etc). Du finner om det i manualen. Alle bilder tatt skal automatisk ha korrekt eksponering med mindre du har valgt under/-eller overeksponering. Les i manualen om det, men gjør det ikke. Hvis bildene fortsatt er som vist her gå tilbake til selger.

Lenke til kommentar

Det er ikke det minste merkelig at kameraet ikke klarer korrekt eksponering. Det skyldes at alle lysmålere er kalibrert for bilder som inneholder 18% gråtoner, hvis bildet er lysere eller mørkere enn det må du kompensere. På det første bildet er det den hvite bilen som lurer lysmåleren.

 

RAW er jo vel og bra, men det beste er tross alt å få eksponeringen riktig når du tar bildet. Mine råd er:

1. Bruk histogramfunksjonen i kameraet. Da kan du lett se om eksponeringen treffer eller ikke.

2. Bruk "auto bracketing" funksjonen til du blir trygg på eksponeringen, eller hvis du er i tvil.

Lenke til kommentar

Takk for nyttige svar :yes: Fant histogram-funksjonen, og der blinker også det på partier som er utbrent! Jeg bruker stort sett automatiske innstillinger nå den første perioden, men jeg glimter til med bilder i den "kreative sonen", men da helst fordi jeg kjeder meg...

Jeg er nybegynner på DSLR, så det spørs vel om det er noe lurt å klage til forhandler på akkurat det, brainware... :D Men når du sa det, så har jeg vel spurt om noe lignende før, eller ihvertfall vært med i diskusjonen om det; firmware (e.l.)update fra Canon sine sider. Vet noen om det fikser problemet med mørke bilder? :blush:

Lenke til kommentar
Det er ikke det minste merkelig at kameraet ikke klarer korrekt eksponering. Det skyldes at alle lysmålere er kalibrert for bilder som inneholder 18% gråtoner, hvis bildet er lysere eller mørkere enn det må du kompensere.

Disse bildene er så dårlige at det ikke er lysmålerens kalibrering det er noe feil med. Korrigering av lysmåler med overeksponering eller undereksponering er bare en prøv og feil metode. Det krever jo som kjent erfaring.

 

Til Kattekwinnen. Jeg kan også anbefale firmware oppgradering, kanskje det beste er å sjekke kameraet hos forhandler / selger selv om disse ikke er interessert i det.

Lenke til kommentar
Disse bildene er så dårlige at det ikke er lysmålerens kalibrering det er noe feil med. Korrigering av lysmåler med overeksponering eller undereksponering er bare en prøv og feil metode. Det krever jo som kjent erfaring.

Hvis du tar deg bryet med å åpne bildene i Photoshop for å se på histogrammet vil du se at begge er undereksponert, og spesielt det første. Ja, eksponeringskorreksjon krever erfaring, men hvis du først har investert i et DSLR er det vel kanskje et poeng å prøve å skaffe seg erfaring. Den beste måten å gjøre det på er som sagt å bruke histogramfunksjonen, det er det den er der for.

Lenke til kommentar
Hvis du tar deg bryet med å åpne bildene i Photoshop for å se på histogrammet vil du se at begge er undereksponert, og spesielt det første.

Jeg nevnte tidligere muligheten for å rette opp eksponeringsfeil i Photoshop. Men det er helt unødvendig å åpne bildene for å se at de er underkeksponert ! Det jeg mener å si er at det skal være umulig å få så feileksponerte bilder med lysmåler og automatisk eksponeringskontroll. Jeg vil derfor fremdeles anbefale å sjekke kameraet.

Lenke til kommentar
Jeg er nybegynner på DSLR, så det spørs vel om det er noe lurt å klage til forhandler på akkurat det, brainware... :D

De fleste har startet akkurat der, enten det er med speilrefleks eller kompakt kamera.

Mitt beste tips er som følger, og måten jeg lærte å få full kontroll på kameraet;

1) les manualen. fra perm til perm. Ha gjerne kameraet foran deg. Prøv innstillingene, legg merke til hvordan de fungerer. Ta gjerne testbilder underveis.

2)Ta mye bilder, gjerne med tanke på å prøve ut funksjoner på kameraet, forskjeller på lukkertid, prøv å ta bilder på forskjellige blenderverdier og lær forskjellen på de.

3)les manualen igjen. NÅ kan du lese mer spesifikt på de tingene du vil lære.

4)etter en prøveperiode vil du etterhvert få flere og flere bilder du er fornøyd med. Les av exif dataene til disse, og prøv å legg merke til hva slags innstillinger du brukte.

 

Når dissetingene sitter, vil du etterhvert også begynne å legge merke til detaljer, og mest sannsynlig tenker du også over bildekomposisjonen på en annen måte.

 

Det er ihvertfall to ting som må til. du må lese og lære ;-) og du må prøve og feile.

 

Og ikke minst, kos deg og ta mange bilder.

Lenke til kommentar
Det er ikke det minste merkelig at kameraet ikke klarer korrekt eksponering. Det skyldes at alle lysmålere er kalibrert for bilder som inneholder 18% gråtoner, hvis bildet er lysere eller mørkere enn det må du kompensere.

Disse bildene er så dårlige at det ikke er lysmålerens kalibrering det er noe feil med. Korrigering av lysmåler med overeksponering eller undereksponering er bare en prøv og feil metode. Det krever jo som kjent erfaring.

 

Til Kattekwinnen. Jeg kan også anbefale firmware oppgradering, kanskje det beste er å sjekke kameraet hos forhandler / selger selv om disse ikke er interessert i det.

Hva skal jeg evt. be forhandler om å sjekke? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...