Gå til innhold

Hvordan teste hardiskens hastighet?


moesen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det dukket opp en liten stygg mann i meg, igjen, så her kommer en litne ting til ettertanke: I en god del tilfeller er det ikke antall MB/s fra disk som er relevant, kanskje med unntak av worst-case og ved tilfeldig lesning. I en del tilfeller er det antall diskoperasjoner i sekundet som er relevant. Om det blir 250 diskoperasjoner av 8 kB, så kan det være mere interessant enn at disken kanskje klarer 40 eller 50 MB/s ved kontinuerlig skriving av data, noe den uansett ikke kommer til å gjøre. Det hjelper svært lite når den bare skal jobbe med små mengder data, enkle små skriveoperasjoner.

 

Grunnenn til at jeg nevner dette er selvfølgelig at jeg ofte kommer borti slike miljøer. Noen eksempler på slike er databaser og servere som opererer med mange småfiler, f eks webservere.

 

PS: Er det noen som har lurt på hvorfor det går så sinnsykt tregt å kopiere en haug med småfiler? Nå har dere fått svaret :)

 

PPS: Jeg er klar over at trådstarter stilte spørsmål i retning av rpm, som faktisk påvirker søketiden, og dermed antall IO/s.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...