Gå til innhold

Problemer med aa instalere RAID


tso

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat bygget en ny PC. AMD 2000+, 2*60GB Maxtor med Asus A7V333 RAID hovedkort. Bios finner ikke RAID diskene etter at jeg har satt de opp i Promise FastTrak133 Lite. Har proev aa installere Windows XP Pro men den finner ikke diskene. Noen forslag?

 

[ Denne Melding var redigert av: tso på 2002-08-15 13:07 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-08-16 04:30, ratm skrev:

Jeg kjøpte meg en 120 WD disk som jeg satt i raid i en av raid portene mine, den måtte formateres.


 

litt off topic...

 

Du må ha minst to disker for å sette opp et raid array. Det mest vanlige til privatbrukerer er enten raid 0, eller striping, der to disker settes sammen til en(lagringskapasitet tilsvarende 'den minste disken' x 2, ). Raid 1, eller speiling, der den ene disker er en nøyaktig kopi av den andre(lagringskapasitet tilsvarende 'den minste disken'). Eller raid 0+1, en kombinasjon av de to foregående, der du trenger minst fire disker.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke direkte erfaring med din RAID kontroller, men vanlig praksis med ataraid kontrollere er at du må ha en driver til Windows (slik er det med Highpoint sine RAID kontrollere). Driveren følger som regel med på en diskett og lastes inn helt i starten av installasjonsprosessen (trykk F6 når det står "Press F6 to specify additional SCSI controllers" eller noe lignende).

 

Du trenger ikke å formatere disken(e), men du må definere et RAID array i RAID biosen som beskrevet i en tidligere post. Installasjonsprogrammet til XP har verktøy for å slette/lage partisjoner og formatere de.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på å trimme RAIDen, og derfor vil jeg skifte ut BIOSen på RAID kontrolleren. HAr hørt at dette ikke er noe problem, men så har jeg hørt at du må ha en "Hacket" RAID driver også. Men vet ikke hva som er sant. Den driveren som ASUS A7V333 kortet kjører med default er jo en "Lite" versjon, og jeg vil gjerne kjøremed full versjon...

 

Noen som har peiling på hvordan man gjør dette? Og hvor man får tak i drivere, eller kan man bruke ASUS sine vanlige?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...