Gå til innhold

NextGenTel, hvilke rettigheter har jeg?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nå et kundeforhold med NextGenTel. Linjen jeg har er NGT Delta.

 

Da jeg bestillte ringte jeg dem og snakket om å kjøpe NGT Echo linjen. (8000/800 eller maks linje). Jeg fikk da svar om at jeg ville få levert ca 6000kbps. Det er greit nok tenkte jeg og bestillte. Men den hastigheten var ikke realistisk, jeg fikk ikke mer enn 4500. Dermed ringte jeg dem og spurte om hva de kunne gjøre. Joda, de skulle sette ned hastigheten til Delta 4500. Ikke hva jeg hadde håpet men skitt heller, det med Echo linjen var jo en muntlig avtale.

Men nettet er fortsatt ikke stabilt, det hopper ut kvartsekundet HELE tiden. (jeg har sjekket alle instillinger, men det er ingenting jeg kan gjøre). Jeg ringer igjen og får det satt ned enda en gang. Denne gangen sa han ikke nøyaktig hva han skulle sette den til, men det skulle bli stabilt. Fint tenkte jeg, endelig ferdig med alt dette. Men nei... det var fortsatt ustabilt. I tillegg så detter det ut totalt. Så på telefon igjen. Vente en time i kø og endelig får jeg snakket med en tekniker. (som besynderlig tar seg av faktura i tilleg :hmm:). Han kunne desverre ikke få meg på nett før på mandagen. (det var en fredag). Så jeg spurte hva vi kunne gjøre med dette. For det at jeg skal bruke en hel del resurser for å få det jeg har betalt for, synes jeg ikke er riktig. Jeg spør da om jeg kan si opp abonnementet og annulere bindingstiden (fordi de ikke leverer produktet de lover), men det var uaktuelt. De hadde vistnok retten til å prøve å fikse problemet. Greit nok, jeg venter da uten nett til mandag, og etter å ha sittet nok en time i telefonen får de meg endelig på nett. Hastigheten hadde stått på Echo 8000/800 hele tiden, tross mine tidligere telefoner. Så han fikk satt ned hastighetene igjen (håper jeg). Men nettet er FORTSATT ikke stabilt. Like pokkers ustabilt som det alltid har vært. Jeg skal ringe igjen i morgen, men jeg er usikker på hva jeg skal si. :(

 

Nå kan man jo si at alt dette er muntlige avtaler, men hva skal jeg gjøre? Det å sende mail har jeg prøvd. De får jeg aldri svar på. :(

 

Jeg har ellers hørt om at de har rett på å prøve å fikse problemet tre ganger. Deretter skal jeg ha retten til å avbryte kundeforholdet. Jeg teller nå tre ganger, om ikke fire hvis vi tar med det aller første. Vet dere noe om dette? Jeg synes det er utrolig kjedelig å holde på med dette.

 

Jeg kan jo også nevne at jeg har brukt 991,09kr på å snakke med dem om dette problemet. Det er jo uhørt.

 

Hva kan jeg gjøre for å fikse dette? Hjelp meg :cry:

 

Mvh Audun Hagen

 

EDIT: Om dette er feilpostet ber jeg moderator være så snill å flytte den til et mer passende forum. :)

 

EDIT2: La til bilde av monitorprogram.

post-78-1127402007_thumb.jpg

Endret av audhage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En muntlig avtale er like god som en skriftlig avtale!

 

Og du har rett med det om å fikse 3 ganger, men vet ikke om det gjelder på en internettleveranse siden en internett-tilgang har lettere for å bryte sammen og bli fixet igjen enn et vanlig produkt.

 

Virker litt amatørmessig av nextgentel å rote slik og så utrolig mye du har brukt på telefonen da! Prøv å få kontakt med EN person og gjerne et direktenr om de kan gi fra seg det. Så blir det mindre rot.

Lenke til kommentar

Nextgentel kan ikke klandres for dårlige linjer som blir levert av Telenor. NGT prøver så godt de kan å tilpasse hastigheten til det linjen klarer, og da er det klart at dette blir litt prøving og feiling i samarbeid med kunden.

 

Vær glad du ikke er blant de 10% i landet som ikke får bredbånd :w00t:

 

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Nextgentel kan ikke klandres for dårlige linjer som blir levert av Telenor. NGT prøver så godt de kan å tilpasse hastigheten til det linjen klarer, og da er det klart at dette blir litt prøving og feiling i samarbeid med kunden.

 

Vær glad du ikke er blant de 10% i landet som ikke får bredbånd :w00t:

 

mvh

Kjetil

Joda, det er greit det. Men det hadde seg slik at Telenor sa de ikke kunne levere, så jeg snakket da med NGT og de skrøt av at de hadde så mye bedre utstyr på sentralene sine enn Telenor, og at de derfor kunne få meg på nett med den hastigheten.

 

Uansett har jeg vel retten til å si opp abonnementet. Eller?

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
En muntlig avtale er like god som en skriftlig avtale!

 

Og du har rett med det om å fikse 3 ganger, men vet ikke om det gjelder på en internettleveranse siden en internett-tilgang har lettere for å bryte sammen og bli fixet igjen enn et vanlig produkt.

 

Virker litt amatørmessig av nextgentel å rote slik og så utrolig mye du har brukt på telefonen da! Prøv å få kontakt med EN person og gjerne et direktenr om de kan gi fra seg det. Så blir det mindre rot.

Takk, jeg skal prøve det. Ellers er vel internett en vare/tjeneste som alle andre varer/tjenester. Så jeg tror ikke det har noe å si. I alle fall ikke om det jeg har fått vite til nå er riktig da. :)

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor lenge siden det er du bestilte det her, men Forbrukerkjøpsloven gjelder for internettabonnementer også. Og der finnes det jo noe som heter angrefrist... Om du ikke har blitt opplyst om denne fra NGT så er den vel tre måneder (eller var det seks?).

 

Men uansett vil du ha rett til å si opp abonnementet uten noen kostnader for deg hvis de ikke innen rimelig tid klarer å rette opp disse problemene. En måned vil jeg vel si er maksimalt av det man bør måtte akseptere. Du skal heller ikke være nødt til å betale noe for den tiden abonnementet har løpt, men ikke fungert.

 

PS!

Når det gjelder at du har ringt de for 1000kr - vet om mange som kan fortelle det samme. Det morsomme med dette er jo at Nextgentel ved å ha vanvittige ventetider genererer ENORME inntekter for sine konkurrenter. (telenor, tele2, netcom)

Lenke til kommentar

Forsåvidt så forstår jeg deg veldig godt, har selv vært i samme bås og brukt opp flere Kontantkort på å nå kundeservice.

 

Du er nok i den verste situasjonen som du kan komme, stiller meg selv svært tvilsom til at teknikkerne i NGT skal greie å ordne opp i situasjonen da det er et stort kaos i hva selskapet egentlig greier.

 

Det vanker sikkert ikke lang tid før du muligens får tilsendt ny ruter eller får tilbud om det, om du har en netopia 3351 så kan jeg faktisk påpeke at jeg personlig har opplevd mye ustabilitet med denne type ruter og at et skifte kan muligens være en løsning dog så bør det være sagt at det er et lykketreff å få en som fungerer ordentlig.

 

Hvis situasjonen ikke ordner seg nå i denne uken anbefaler jeg deg å benytte deg av angreretten og si opp linja, ta gjerne kontakt med forbrukerombudet på forhånd for å avklare rettighetene dine 100%.

 

Situasjonen min var noe annerledes, hadde ventet i nesten 6 måneder på å få internett linja og på kundesidene til NGT så ble jeg hele tiden forskyvet med 4-5 dager med en gang det nærmet seg instalasjonsdato (automatisk websystem), jeg gikk til adresseavisa og forklarte problemet og det tok da ikke lang tid før det ble ordnet opp og linja ble levert.

Desverre så greide ikke NGT å levere et bra produkt til meg over tid og de har plagd meg med utrolig dårlig kundeservice hele tiden, nå sim bindingstida er ute kommer jeg sannsynligvis til å skifte leverandør til noen som kan levere bedre linje kontra pris.

Lenke til kommentar

Takk, men jeg har Thomson Speedtouch 510/516i. Det er jo den som regnes for å være den mest stabile. Så jeg tror ikke det er det. Jeg opplever jo også gode hastigheter.

 

Men jeg har snakket litt med dem nå, problemet er jo at dette er en tjeneste, ikke et produkt. Dermed er det jo ikke de vanlige reglene. Er det noen som fort kan si meg hvilke rettigheter jeg har når det er en tjeneste? (jeg har ikke hatt tid til å finne det selv enda :(. Det å ha en spesifikk paragraf å gå etter hadde vært veldig lurt tror jeg. :)

 

Men tusen takk alle sammen :)

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

En tjeneste er også en vare etter mitt syn. Jeg vil si forbrukerkjøpsloven gjelder for levering av bredbånd, men jeg er ikke helt 100% sikker.

 

Uansett, om du har bruker nesten 1000,- på telefon til ngt, ville jeg krevd dette refundert etter denne paragrafen:

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Lenke til kommentar

Ingen som vil si noe mer? Jeg kommer desverre ikke så mye lengere i saken. De synes de har rett til å sette ned hastigheten så mange ganger de vil.

 

Jeg har snakket med forbrukerrådet og fikk da vite at alt står på kontrakten, men jeg har jo ikke fått noen kontrakt. Jeg bestillte det på telefon. Jeg bare ringte og oppga den informasjonen de trengte og så fikk jeg utstyret noen uker etter. Hvor er kontrakten hen?

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Er routeren koblet direkte til din PC? eller er det flere PC`er som benytter seg av samme linje?

Jeg har prøvd begge deler. Både alene og sammen med andre på nettverk. Den eneste forskjellen er hastigheten, ikke stabiliteten.

 

Det er utrolig irriterende når det hopper ut slik som det gjør.

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Dette høres kanskje dumt ut, men har du prøvd å resatt routeren din ordentlig? Du må stappe i en nål på baksiden og så inn på nextgentel og aktivere på ny.

 

Jeg har hatt akkuratt samme problem som deg, sykt ustabilt nett hele tiden. Når jeg fikk satt ned linja til 2Mbit, fra 8Mbit ble det stabilt. Oppgraderte linja igjen, men samme feil. Snakka med Nextgentel ca. 10 ganger ingen hjelp.

Men så en dag da jeg ringte NGT så sa teknikeren, joda filteret på linja di virker ikke :dontgetit: . Javell?? Nå er det fiksa sa han, og nå har jeg hatt oppetid på ca. 2 måneder :w00t:

 

Virker som NGT ikke har helt roen ass

Lenke til kommentar
Dette høres kanskje dumt ut, men har du prøvd å resatt routeren din ordentlig? Du må stappe i en nål på baksiden og så inn på nextgentel og aktivere på ny.

 

Jeg har hatt akkuratt samme problem som deg, sykt ustabilt nett hele tiden. Når jeg fikk satt ned linja til 2Mbit, fra 8Mbit ble det stabilt. Oppgraderte linja igjen, men samme feil. Snakka med Nextgentel ca. 10 ganger ingen hjelp.

Men så en dag da jeg ringte NGT så sa teknikeren, joda filteret på linja di virker ikke :dontgetit: . Javell?? Nå er det fiksa sa han, og nå har jeg hatt oppetid på ca. 2 måneder :w00t:

 

Virker som NGT ikke har helt roen ass

Jeg har nok det ja... Ca 8 ganger eller noe. Så det er definitivt ikke hos meg feilen ligger.

 

Men det jeg lurer på er hvor mye de har lov til å sette ned hastigheten. Selv om det er en tjeneste har de ikke lov å ta betalt for den om den avviker stort fra det som står i kontrakten. Men hvor ER kontrakten?

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Det er nok da snakk om vilkårene som du har sagt ja til ved bestilling av linjen. De ligger her. Sammen med lovdata linken som ble gitt av en annen her, så burde det vel gi mer klarhet i hva du kan kreve:

 

http://nextgentel.no/privat/vilkaar/

 

Det som er en viktig ting å ta hennsyn til er om problemet skyldes støy på linjen og lang linjelengde. Om det er tilfellet (ogdet er det ofte), så vil du jo få samme problem så lange du bruker samme teknologi og er koblet til samme sentral. Da blir det jo evt. en vurdering om du vil ha en mindre rask linje, eller ingen linje, ved mindre det er alternative løsninger. Du kan jo kanskje spørre om dette neste gang du har kontakt med dem.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...