Gå til innhold

Ett eller annet feil med DVD brennerne


Anbefalte innlegg

Jeg har to NEC brennere. En NEC ND-1300A og en NEC ND-3500AG. Disse har begge funka helt flott lenge. Men for litt siden så skjedde det noe kødd med pc'en min. Det var en eller annen slags spenningsgreie pga. et lynnedslag i nærheten og pc'en kræsja. Jeg sleit fælt med å få den opp å kjøre igjen, men det gikk til slutt. MEN, nå er det et eller annet galt med dvd'ene. Ca. 50% av gangene jeg booter, klarer ikke BIOS å finne brennerne (begge sitter på IDE 2). I tillegg går brenning helt usannsynlig treigt og de klarer ikke å spille av dvd plater (bare tull med lyd og bilde).

PS. Jeg har ikke gjort NOE forandring med kabler, jumpere etc.

 

Hva kan være galt? Og hva kan jeg gjøre for å fikse?

Flashe BIOS? Noe spes. i BIOS jeg bør endre (jeg hard-resatte CMOS før jeg reinstallerte Windows etter kræsj)? Kan det være IDE kabelen?

 

Takker og bukker for tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at DMA er påskrudd - det er det første du bør gjøre.

 

http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=101616

 

Dette vil nok ikke hjelpe på detekteringsproblemene dine. Prøv en "Clear CMOS" (instruksjoner på hvor jumperen er bør stå i manualen til hovedkortet ditt) og se om det hjelper. Sett også ND-3500AG brenneren til master og ND-1300 brenneren til slave på kabelen og oppdater firmware på begge - om det ikke er gjort alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...