Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc-en restarter seg.CPU PSU HK og RAM er skiftet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Har en kompis som har en HP maskin han kjøpte på elkjøp. Etter ca 1 år starta det å komme pipelydar frå den, så den vart sendt til service. han fekk den tilbake, og då viste Speedfan 80 grader på CPU. Maskina vart sendt tilbake og etter fleire slike sendingar vart hovedkort, cpu og strømforsyning byttet. Det enda opp med at han fekk ny maskin frå HP. Men den gamle har han fortsatt.

Problemet er det at etter ei stund skrur maskina seg av automatisk. Det kan vere etter 10 minutt eller etter 30 minutt. Ingen spesiell grunn.

CPU-temp er fortsatt høg. Han har lagt på ny kjølepasta men uten resultat. Han har også installert windows på nytt. (men kanskje speedfan viser feil, fordi den seier at to andre temperaturer er -1 grader!! )

Eg tenkte det kunne vere problem med RAM, men han prøvde å sette inn RAM frå den andre maskina og det er like mykje problem.

Nokon som har nokon som helst tips til kva som kan vere løysinga på det merkeligaste dataproblemet eg nokon gang har sett??

Treng dokke meir opplysningar er det berre å spørje, så skal eg få tak i det.

Kjetil..

Endret av Fatboy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å nøste opp i dette må du fjerne alle mulige feilkilder. En av disse er for høy cpu temp, som du nevner.

At Speedfan viser -1 grad på 2 andre målepunkter kan type på at det rett og slett ikke er mer enn en temp måler i maskinen.

Prøv å la maskinen gå i et kaldt rom og se om det bedrer problemene. Hvis så er tilfelle, så må man til med bedre kjøling.

-Sjekk at kjøleblokken ligger skikkelig intill cpuen. Planslip kjøleblokken hvis det er nødvendig. Hvis blokken er liten, så bør dere vurdere å kjøpe ny kjøleblokk.

-Har også hørt at cpuen er overklokket fra butikk. Dette kan også lage krøll.

-Maskinen kan også slå seg av pga høy harddisk temp. Skjedde ofte med min 40gig IBM disk. Harddisken bør ikke kjennes for varm ut. Dvs langt over kroppstemp. Dette finner du ut ved å stresse harddisken med å kopierer noen store filer.

-Ellers hender det at strømforsyningen er dårlig.

• 2 uker senere...
Skrevet

update om temperatur... Det viser seg at no ligg temperaturen ved max load på 65 grader.. men av og til har maskina stoppa ved 52 grader også.

Harddisktemperaturen ligg mellom 30 og 40 grader.. virkar litt rart om det skal vere tempen som er problemet.

Har også prøvt å installere XP frå fleire forskjellige CD-ar , men uten at det hjelper..

Forresten... nokon som veit om det er mulig å installre windows på en ekstern USB2 harddisk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...