Gå til innhold

Athlon eller Opteron?


Tonka

Anbefalte innlegg

Litt enkelt, så lurer jeg på hvilken prosessorløsning som er best til en arbeidsstasjon.

 

Har lyst til å kjøpe noe som er fremtidsrettet, kommer til å satse på dual core. Er ikke så glad i å bytte for ofte. Dual Opteron er en mulighet. Har ikke sett noen løsning for det med Athlon.

 

Dual coreOpteron kommer i en 2 og en 8 serie som har noe med skalerbarhet å gjøre? Noen som vet hva det er/betyr?

 

Lurer også på pm jeg bør vente til nyåret når AMD kommer med ny sokket på prosessorene sine. Er det noe å vinne på det?

 

Maskinen skal brukes til alt mulig. Office, Photoshop(viktig), spill, matteprogrammer/modellering.

Endret av Tonka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2-serien kan kjøre to prosessorer på samme hovedkort. Kjøper du dual-core får du 4 kjerner. 8-serien kan ha opptil 8 prosessorer/ 16 kjerner.

 

Tviler egentlig på at du vinner så mye på å vente på m2-sokkelen. Enten du kjøper dualcore X2 eller Opteron så har du en god maskin i minst to-tre år fremover. Da har det uansett kommet så mye ny teknologi på markedet at du vil skifte hovedkort igjen.

 

Men dersom du har en maskin som duger fint ett halvt år til, så ville eg ventet likevel.

Lenke til kommentar

Hovedkort for Opteron er vel bygd for å være maksimalt stabile, mens hovedkort for Athlon er byggeet mere med tanke på god ytelse. Det er jo en trend at alle hovedkort overklokker pittelitt i utgangspunktet. Bussen som skal gå på 200mhz går ofte på 201.

 

Hovedkort for Opteron krever ecc/reg minne, og det er mere stabilt, men har dårligere ytelse og er dyrere enn vanlig DDR. Så dersom du bygger en PC med s939 hovedkort og en X2 prosessor så får du mere ytelse for pengene enn om du kjøper to single-core Opteron. Og hovedkort basert på nForce 4 er veldig gode og stabile, eg tror ikkje stabilitet blir noe problem uansett kva du velger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...