Gå til innhold

Fokus på rollespill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interressant artikkel, men med en alvorlig mangel! Den nevner jo ikke Progress Quest! Det er jo et glimrende gratis online rollespill som ikke krever dyr maskinvare, har et kjempeenkelt grensesnitt og som abstraherer bort all unødvendig micro management. Dessuten har det jo mye mer originale klasser og raser enn alle andre D&D-kloner på markedet til sammen. Gjør ellers stort sett det samme som andre pc-baserte rollespill, bortsett fra at du slipper all den infernalske museklikkingen.

 

http://www.progressquest.com/

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-16 21:24, Erling E. skrev:


Det er fordi du VET at du ikke spiller mot en annen person. Da skal det noe til for å la seg lure, mener du ikke?


Jeg synes du surrer litt her. Du sier EQ ikke bør kalles et rollespill, fordi det er kun hack&slash. Vel, EQ er det du gjør det til. Du trenger ikke slåss, selv om du aldri vil bli noe særlig hvis du la være. Du snakker om to ting her; du mener disse ikke er rollespill? Visst er de rollespill, men rollespill kommer i mange formater, størrelser og oppbygning.


Rollespill har kommet langt; Neverwinter Nights er for eksempel så godt som papir- og penn-rollespill. I hvertfall i multiplayer-modus.



Jeg får prøve å presisere litt :smile:

 

Jeg mener at offline RPG spill bør kalles adventure spill (på godt nonglish :smile: ). Grunnen til dette er at de mangler den mest sentrale delen av det et rollespill trenger, nemlig muligheten til å spille en rolle. Vi kan selvfølgelig fake dette så mye vi vil, men i de fleste spillene blir dette litt kunstig. Med å fake mener jeg gjøre ting som ikke har noen invirkning på spillet, men som er en del av "rollen" din. Ikke gå med våpen og rustning i byen for å nevne et eksempel.

 

Online spill derimot er selvfølgelig stedet der rollespilling skal foregå :smile: Det har vi gjort i mange år i tekstbaserte MUD. Spesiellt Genesis og Xyllomer har jeg opplevd mye bra rollespilling opp igjennom årene.

 

De grafiske online spillene er vel fremdeles litt i startgropen når det gjelder å lage gode rollespill. Det er mange grunner til dette. En grunn er at de mangler erfaring med hva som er viktig i et rollespill. En annen grunn er at de er redde for å la oss spillere kontrollere verden. Dette fører til at verdenen virker veldig kunstig. Prøv å rollespille det å campe en rarespawn i EQ. Bare det å prøve å finne på noe å si som virker naturlig for karakteren du spiller blir vanskelig.

 

At EQ bygger på DIKU MUD gjør ikke saken så veldig mye bedre i mine øyne. Jeg har enda tilgode å se noe særlig med rollespilling på et DIKU MUD. Det virker som at jo flere tall og jo mere statistikk spillere får tilgang til, jo mindre rollespilling blir det.

Lenke til kommentar

Quote:


Gleder meg hemningsløst til Star Wars MMORPG! Har jeg ikke fastlinje innen den tid, så flytter jeg på hybel, det har jeg lovet meg selv.. Og da skal sosial strykes fra mitt vokabular. Eller noe sånt. :razz:


 

Hehe, gjett om ikke det er andre som skal spille SW MMORPG, da? :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-19 11:44, runeb skrev:

Interressant artikkel, men med en alvorlig mangel! Den nevner jo ikke Progress Quest!


 

Dette var en artikkel om rollespill, ikke et reklame-skriv.

 

Herr. ISM:

 

Ism, jeg tror du tar grundig feil, og er glad for at du ikke er den som bestemmer sjangerne her i verden. Rollespill er rollespill, også offline-rollespill. Bare fordi AI-en i diverse spill ikke tilfredstiller dine krav, betyr ikke det at de er adventure-spill. Her må du greie å skille mellom svart og hvitt.

 

Du sier at du må fake "høfligheten" med å ikke gå med rustning og våpen i byene. Vel, i Daggerfall ville ingen snakke med deg hvis du hadde våpenet oppe. I Morrowind reagerer de STERKT på hva du har på deg. Kle deg i kvalitet og du vil få høre: "I have never seen anyone so well dressed!" osv. Do your research, Ism.

 

Når det gjelder statistikker har du helt rett. Tall ødelegger, uten tvil. Den dagen alt går visuelt og på "magefølelsen" blir en stor dag.

 

Jeg vil vel ikke si folk som lager online rollespill ikke vet nok om dem. De fleste er folk som har spilt rollespill, og utviklet rollespill, lenge før du visste hva et rollespill var. Det faktum at EverQuest ikke kan lar spillere sette sitt merke på verden er det en grunn til; folk er noen tafseladder. De lyver, dreper, skaper kaos osv. Det går bare ikke uten å ha et helt politisystem av GM-er inne i spillet, og et solid lov-verk som spillerne må følge. Så ja, på mange måter har vi en god vei å gå.

 

Du er altfor kritisk. Rollespill er flotte, noen er helt enormt flotte. Du har bare ikke sett det som "passer" for deg enda. Jeg har heller ikke sett det _perfekte_ rollespillet enda, men jeg venter tålmodig, og i mens koser jeg meg med alle de flotte rollespillene som allerede er her.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-20 23:07, Erling E. skrev:

Quote:


Den 2002-08-19 11:44, runeb skrev:

Interressant artikkel, men med en alvorlig mangel! Den nevner jo ikke Progress Quest!


 

Dette var en artikkel om rollespill, ikke et reklame-skriv.

 

Hehe, det var ment som en spøk, da (noe jeg regner med alle som har prøvd Progress Quest skjønte) :smile:

Lenke til kommentar

Falloutspillene er iallefall geniale.

 

Men jeg oppdaga no rart. 3. ed. d&d (jeg har aldri spilt mye pen&paper) er jo skikkelig blåkopi av falloutsystemet. Ikke at jeg er så naiv at jeg tror de hadde funnet på hele dette selv, men om man bytter ut perks med feats, så har vi jo akkurat det samme systemet. Og Fallout var først ute.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:


Den 2002-08-20 23:07, Erling E. skrev:


Herr. ISM:


Ism, jeg tror du tar grundig feil, og er glad for at du ikke er den som bestemmer sjangerne her i verden. Rollespill er rollespill, også offline-rollespill. Bare fordi AI-en i diverse spill ikke tilfredstiller dine krav, betyr ikke det at de er adventure-spill. Her må du greie å skille mellom svart og hvitt.


 

Det er ikke AI-en jeg har noe imot, det er definisjonen rollespill. Alle de forskjellig "RPG" spillene til pcen har gjort sitt til at et mindre viktig del av rollespill, karakterbygging, har blitt den viktigste delen og ofte til og med synonymt med "Role Playing Game". Dette gjør sitt til at oppfatningen av hva rollespill er og hva det vil si å rollespille er blitt veldig forandret.

 

Siden de fleste som spiller disse nye online RPGene har PC bakgrunn og ikke "pen&paper RPG" bakgrunn blir det veldig vannskelig å rollespille i disse spillene. Du skal lete lenge for å finne noen som er interesert i å sitte e stund på en bar og drikke øl eller vin og utveksle historier og nyheter.

 

Quote:


Du sier at du må fake "høfligheten" med å ikke gå med rustning og våpen i byene. Vel, i Daggerfall ville ingen snakke med deg hvis du hadde våpenet oppe. I Morrowind reagerer de STERKT på hva du har på deg. Kle deg i kvalitet og du vil få høre: "I have never seen anyone so well dressed!" osv. Do your research, Ism.


 

Det er fremdeles fake. Det er bare skriptet inn i spillet. Det jeg snakker om er hvorfor karakteren min skal gjøre det den gjør. Eks: hvis jeg spiller en forfengelig alv ville jeg aldri gått rundt i en sivilisert by med rustning (dersom den ikke var eksepsjonellt fin selvfølgelig), mens har jeg en barbarisk kriger kunne jeg ikke tenke meg å gå rundt i silke å se ut som en "fopp". Denne formen for rollespilling er begrenset underholdene så lenge det ikke er andre spillere å spille sammen med.

 

[snip snip]

 

Quote:


Du er altfor kritisk. Rollespill er flotte, noen er helt enormt flotte. Du har bare ikke sett det som "passer" for deg enda. Jeg har heller ikke sett det _perfekte_ rollespillet enda, men jeg venter tålmodig, og i mens koser jeg meg med alle de flotte rollespillene som allerede er her.


 

Spillene er absolutt flotte, og mange av dem er til og med gøy å spille. De store MMORPGene er også bra spill. De fleste er heller dårlige som rollespill (først og fremst fordi ingen rollespiller, men også fordi det rett og slett er vanskelig å rollespille i en (tilnærmet) statisk verden)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-05 17:10, ism skrev:


Det er ikke AI-en jeg har noe imot, det er definisjonen rollespill. Alle de forskjellig "RPG" spillene til pcen har gjort sitt til at et mindre viktig del av rollespill, karakterbygging, har blitt den viktigste delen og ofte til og med synonymt med "Role Playing Game". Dette gjør sitt til at oppfatningen av hva rollespill er og hva det vil si å rollespille er blitt veldig forandret.


 

RPG-er handler jo om å utvikle en karakter, og ta denne karakteren gjennom et eventyr. Skjønner ikke helt hva du kritiserer her. De RPG-ene jeg har spilt setter ikke fokuset mot karakterbyggingen. Det er bare en del av spillet. Spill Lords Of Midnight-spillene. Der er det nesten ingen karakterutvikling.

 

 

Quote:


Siden de fleste som spiller disse nye online RPGene har PC bakgrunn og ikke "pen&paper RPG" bakgrunn blir det veldig vannskelig å rollespille i disse spillene. Du skal lete lenge for å finne noen som er interesert i å sitte e stund på en bar og drikke øl eller vin og utveksle historier og nyheter.


 

En hel haug av de jeg møter i onlinespill, er drevne pen&paper-spillere. Faktisk en stor del av dem jeg møter i EverQuest liker å rollespille så lenge du tar initiativet. Utveksle historier? Mener du in-game? Fatter ikke hva slags opplevelser du har hatt. Folk i EQ forteller alltid folk om hva de har opplevd, ting de har funnet osv. Det er en ganske mye slikt i onlinespill. Tror du er litt overkritisk her?

 

Quote:


Det er fremdeles fake. Det er bare skriptet inn i spillet. Det jeg snakker om er hvorfor karakteren min skal gjøre det den gjør. Eks: hvis jeg spiller en forfengelig alv ville jeg aldri gått rundt i en sivilisert by med rustning (dersom den ikke var eksepsjonellt fin selvfølgelig), mens har jeg en barbarisk kriger kunne jeg ikke tenke meg å gå rundt i silke å se ut som en "fopp". Denne formen for rollespilling er begrenset underholdene så lenge det ikke er andre spillere å spille sammen med.


 

Akkurat! Her det personlige meninger! Du liker ikke å spille med NPC-er, andre gjør det. La vær å spill singleplayer-rollespill da. Ingen tvinger deg. Du kommer aldri til å finne et singleplayer spill der det er ekte mennesker =) Så hva sipper du egentlig over? Og naturligvis er NPC reaksjoner scriptet inn i spillet. Tror du et spill er en intelligent livsform som kan ta valg av seg selv?..

 

Quote:


Spillene er absolutt flotte, og mange av dem er til og med gøy å spille. De store MMORPGene er også bra spill. De fleste er heller dårlige som rollespill (først og fremst fordi ingen rollespiller, men også fordi det rett og slett er vanskelig å rollespille i en (tilnærmet) statisk verden)


 

Jeg beklager dine opplevelser med onlinespill. Greit nok, verdener kan være statiske som bare det, men menneskene er ikke. De utvikler seg, forteller hverandre historier og skaper vennskapsbånd. Jeg pleier ofte å rollespille inne i EverQuest, og jeg har aldri møtt en person som har latt være å rollespille igjen. De fleste respekterer rollespillere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Morrowind er vel en av de få spillene som virkelig fortjener å bli kalt rollespill. Her har du utrolig mange muligheter for å utvikle en karakter i motsetning til andre spill som f.eks. Diablo.

 

Final Fantasy spillene er vel akkurat like mye rollespill som f.eks. Diablo? Er det fordi du følger en lineær story at du ikke synes FF er rollespill?

 

Det er ofte vanskelig å rollespille i Online RPG's, enten fordi verdenen er statisk og folk har ingen mulighet for å innvirke på dens utvikling eller fordi de andre som spiller der rett og slett nekter å leve seg inn i spillet. De spiller det som om det skulle vært Quake.

 

Det er en av grunnene til at jeg tenner på Shadowbane, som lover en dynamisk spille-styrt verden hvor politikk og lagspill blir viktig. I tillegg er ting som hvorfor du har uendelig med liv forklart i spillets historie. Sjekk ut Shadowbane for informasjon.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke FF er et ordentlig rollespill fordi jeg mener det lener seg mer mot arkade-eventyr. Det er ikke spesielt dypt på den måten at det finnes mange måter å komme gjennom historien på, utvikle karakterene osv. Jeg synes heller ikke Diablo er noe særlig bra rollespill. Egentlig ikke et rollespill i det hele tatt. Du slåss bare mot typiske RPG-slemminger og bærer forskjellige våpen osv. Utover det er det en fighter synes da jeg.

 

Shadowbane blir skikkelig tøft ja. Jeg ser veldig mye frem til det, noe jeg har gjort svært lenge =)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...