Gå til innhold

Identifisere addresseringmodus brukt av BIOS?


substeve

Anbefalte innlegg

To spørsmål:

 

Det første er hvordan man kan finne ut hvilken type addressingsmodus som brukes av et gitt BIOS (28 bit eller 48 bit LBA). Jeg ønsker å installere en ny harddisk i en eldre maskin, men vet ikke om BIOS (tror det er siste versjon jeg har) støtter adressering utover 137GB grensa. (det virker som det sjelden er mulig å finne detaljer om hva ulike BIOS støtter, og med en gammel maskin er det enda verre, grrrrrrrmpf :hrm: ).

 

Alternativt, er det sant at jeg kan løse dette med et Ultra ATA 133 PCI card selv om ikke BIOS bruker 48 bit LBA? Og hvis ja, trenger jeg i såfall å installere en service pack som støtter 48 bit adressering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha, så controllerne har egen BIOS. Det visste jeg ikke. Takker! Så alternativet er controller plus oppgradering av service pack (har ikke SATA på denne gamle maskina). Har forstått det slik at jeg må innom registeret også. Men siden data går over PCI bussen kan bussen bli en flaskehals, blir det ikke sånn? Så kanskje dette blir best for backup disker. Uansett, en grei løsning.

 

Fant også et program som sjekker BIOS for 48 bit LBA support via linken din. Direkte linken var:

http://www.48bitlba.com/hdinfo.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...