Gå til innhold

Overføring av data fra gammel til ny harddisk


mykepote

Anbefalte innlegg

Hatt tema delvis oppe før, men ble ikke klokere. Bygger ny PC (Asus Premium HK, OZC 1GB minne, Athlon X2 3800+) og har to gamle HDer med masse greier jeg vil ha med videre.

 

Kjøpt en ny HD, Seagate 250 GB Sata, de to andre er IDE på hhv 30 og 60 GB. 30GB skal forsvinne, 60GB skal brukes til nytt OS, 250GB til lagring.

 

Så, hvordan skal jeg redde alle data som er på nåværende 60GB HD? Ser ikke ut til at mitt gamle HK (Socket A) har SATA uttak, hadde det hatt det kunne jeg jo bare koblet på den nye disken, lagt alt dit, og så installert XP på 60GB i den nye maskinen.

 

Et alternativ er å ta over begge de to IDE diskene, installere først XP på 30 GB HDen, flytte alt over til 250, ta ned 30 GB HDen og installere XP på 60GB.. men, det er jo ekstremt tungvint. Enklere forslag for å redde 60GB med data mottas med takk.

 

Alternativet er lagring via nett, men ikke funnet noe bra... sukk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan koble til alle diskene på den nye PCen, og så kjøre OS fra CD og kopiere alt du trenger. En kjent slik CD er Knoppix.

Hvis du ikke liker Linux så finnes det tilsvarende løsning for Windows, kalt BartPE. http://www.nu2.nu/pebuilder/

Det der virket vanskelig.

 

Men, det må jo være drøssevis av folk som har hatt samme problemet?

 

Jeg kan sef. sette meg ned og starte å brenne CDer og gi blaffen i alt som heter filmer... det kan gå..

Lenke til kommentar

Da ville jeg sannsynligvis ha satt inn den 60GB-disken, kjørt en repair-innstall på OS i den nye PC'n for å få det til å virke, kopiert over alt til 250GB disken og deretter formattert og innstallert på 60GB'n.

 

Det kan hende du får bootet din eksisterende OS-installasjon i den nye maskina også. Har iallfall virka noen ganger hos meg uten repair, feks fra gamle Intel chipset til nyere intel chipset og mellom forskjellige Socket-A VIA hovedkort.

Lenke til kommentar
Da ville jeg sannsynligvis ha satt inn den 60GB-disken, kjørt en repair-innstall på OS i den nye PC'n for å få det til å virke, kopiert over alt til 250GB disken og deretter formattert og innstallert på 60GB'n.

 

Det kan hende du får bootet din eksisterende OS-installasjon i den nye maskina også. Har iallfall virka noen ganger hos meg uten repair, feks fra gamle Intel chipset til nyere intel chipset og mellom forskjellige Socket-A VIA hovedkort.

Den eneste ulempen med det er at OS`et ligger på disk tre nå, en gammel WD Caviar disk. Hadde ikke det vært tilfelle hadde jeg gjort som du sier.

Lenke til kommentar

Vel, jeg ville lagt inn en clean windows på den nye 250MB disken, huket opp de to game IDE diskene og kopiert over dataene til en mappe på 250MB disken, før jeg byttet kabler og installerte windows for andre gang på den nå tomme 60GB disken. Da skulle det vel bare være å sende den første windows installasjonen på 250 MB disken til søppelkassa på vanlig vis.

 

Jeg har gjort dette en gang, men det var på en win98 installsjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...