Gå til innhold

Dell tilbyr Linux-laptop


Anbefalte innlegg

Men selvfølgelig, alle overganger blir etterfølgt av en tilvenningsfase. Flere bil allorgier: Hvis du bytter fra Golf til Passat vil du bruke litt tid på å venne det til den nye bilen. Den veier mer, har et annet effektregister og føles rett og slett annerledes. Men det er fortsatt en bil, og Excel er fortsatt Excel.

Effektregisteret kommer vel an på hvilken motor man velger, men ser poenget :) Problemet er vel at folk som har brukt mye tid på å lære seg Excel bra ikke ønsker å bruke like mye tid på å lære seg andre regnearkprogrammer, selv om funksjonaliteten er bortimot lik. Det er ikke for ingenting at Lotus 1-2-3 omtrent ikke blir brukt lengre, i større selskaper var det faktisk bortimot det "vanligste" regneark programmet for rundt 5 år siden.

 

Med fare for å gå komplett OT her, men har du noen helst formening om hvor mange mennesker i verden som aldri har brukt en PC?

Faktiskt så er det rundt en tredjedel av verdens befolkning som knapt nok har sett en telefon, for ikke å snakke om brukt en.

jeg innser dette, men dette er neppe tilfellet i Frankrike og de fleste andre land hvor folk faktisk vil ha råd til denne PCen. 940$ er kanskje billig, men ikke billigere enn at det fremdeles i noen land tilsvarer en års inntekt og en mnd inntekt i enda flere land.

Edit: dvs mulig mitt første utsagn kanskje kunne tolkes litt altomfattende, men målgruppen tatt i betrakningen, så burde ikke det være ett problem.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Effektregisteret kommer vel an på hvilken motor man velger, men ser poenget
hehe

 

Problemet er vel at folk som har brukt mye tid på å lære seg Excel bra ikke ønsker å bruke like mye tid på å lære seg andre regnearkprogrammer, selv om funksjonaliteten er bortimot lik.
Passer bra med det Basus sa yay, ordrim ^^

Det er et godt poeng.

 

Edit: dvs mulig mitt første utsagn kanskje kunne tolkes litt altomfattende, men målgruppen tatt i betrakningen, så burde ikke det være ett problem.
Jah! Første utsagn var ganske generellt. Det lønner seg å være spessifik ellers får du forumpolitiet etter deg :p

Men hvis vi begrenser det til målgruppen er det neppe et problem, som jeg sjøl sa

Merk at dette ikke er PC'er for allmuen, men for studenter, som jeg trur vil være mer åpne mot bytte av OS, både pga alder og kunnskapsnivå mm.
Lenke til kommentar

Som student opplevde jeg faktisk å få tildelt Windowsprogrammer som endel av pensum(under prosjekt/diplomarbeid ved NTNU), noe som stoppet mitt planlagt Powerbook kjøp ganske effektivt. Det var snakk om ganske "heavy" programmer(type simulering, de verste tok 12t), så jeg tviler på at en emulator hadde gjort jobben. Og det er ganske kjipt å måtte sitte på en fullpakka datasal hele prosjekt/diplomperioden fordi egen PC ikke støtter eller takler programvaren.

 

Nå er det vel kanskje slik at studenter klarer å "få tak i windows", men da er vi igjen tilbake til at man ender opp med windows uansett..

 

Igjen så er det behovet som styrer, det er klart at andre studenter igjen benytter PCen til å skrive rapporter og lage helt enkle regneark, da blir sef situasjonen en annen. Dog er det noe man ofte ikke vet på forhånd og en student investerer kanskje kun 1 gang i ny datamaskin under studiene.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Som student opplevde jeg faktisk å få tildelt Windowsprogrammer som endel av pensum(under prosjekt/diplomarbeid ved NTNU), noe som stoppet mitt planlagt Powerbook kjøp ganske effektivt. Det var snakk om ganske "heavy" programmer(type simulering, de verste tok 12t), så jeg tviler på at en emulator hadde gjort jobben. Og det er ganske kjipt å måtte sitte på en fullpakka datasal hele prosjekt/diplomperioden fordi egen PC ikke støtter eller takler programvaren.

Ooooh, harsh dude.

Kan tenke meg at å drepe et planlagt PowerBook kjøp svidde litt. Jeg har lyst på en sånn, men har jeg penger ... ? :(

 

Jeg syns det, til dels, suger hard når utdanningsinstitursjonene tvinger deg inn i programvarevalg. Høyskole/universitet burde legge opp til sømløs integrasjon av ulike platformer fordi det skaper et mer variert utdanningsmiljø. Det virker som om det var uungåelig i ditt tilfelle, men når jeg gikk på HiØ i Sarpsborg var det bra vanskelig å få hjelp til alternative løsninger.

Jeg mener ikke hjelp som i "kom her så skal jeg innstallere for deg", men mer i retningen av at forelesere/labpersonell annerkjenner at alternativene finnes.

 

Nåja.

 

 

OT: Litt nysjerrig på hva du mener når du sier "heavy" programmer, type simulering. Svært mye heavy simuleringsprogramvare innen f.eks. 3D er jo orginalt skrevet for ulike UNIX versjoner...

Lenke til kommentar
Som student opplevde jeg faktisk å få tildelt Windowsprogrammer som endel av pensum(under prosjekt/diplomarbeid ved NTNU), noe som stoppet mitt planlagt Powerbook kjøp ganske effektivt.

Er det mulig å få vite hvilket kurs det dreide seg om, og evt. hvem som var faglærer? Vet du om det fortsatt er slik i kurset? Hvilke program dreide det seg om?

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...