Gjest Slettet+3124 Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 (endret) Ut i fra personer med inside informasjon om hva som skjer i Opera Software så kommer Opera 8.5 ut i slutten av neste uke.... Opera is planning on a major overhaul for its desktop browser. According to a source, Opera will release a new version of its desktop browser, which will contain major modifications to the browser's User Interface (UI). The new version will sport a simpler look. I haven't seen any screenshots yet, so it's kind of difficult for me to give a more detailed description. Opera is working on a new and faster rendering engine for the browser, and may include it with next week's release, though I haven't confirmed this yet. The new version number will likely be either Opera 8.5 or Opera 9, code named "Merlin". It is expected to be released by the end of next week. I'll post more details as they become available to me. Update 1 (9/16 6:32 PM): I don't want to start rumors about Opera 9, but according to multiple sources, Opera 9 is currently in development and it is no where close to being ready for release. Next week's release will be Opera 8.5. Kilde Endret 18. september 2005 av Slettet+3124
Gjest Slettet+3124 Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 (endret) Fikk ikke med alt ser jeg... Update 2 (9/17 11:15 PM): It seems that Opera is going to be more aggressive with its marketing of the desktop browser, though I'm not sure if this is related. Også videre... Major changes for Opera's desktop revenue model; Will Opera be ad-free? In an effort to gain a bigger foothold in the desktop market, Opera will announce an alternative business model for its desktop browser. Opera's main strength is in the mobile browser where it saw a profit in the last fiscal quarter. The desktop browser revenue, however, was down from last year. One Opera employee said that the place is buzzing in Opera (the company) over this announcement. "You have something good to look forward to". There is a lot of speculation as to what this announcement entails. Could it be that Opera will remove its advertisements from the browser in an effort gain a greater foothold in other markets which are much more profitable? I don't want to over analyze this, but at a recent shareholders meeting the CEO of Opera said in reference to the desktop browser "we are finding ways to monetize our user base a lot better than before, but licensing revenue is not part of that." Is he implying that licensing revenue is not in the future of the desktop browser (i.e. it would remove the ads from the browser)? Until version 5, Opera didn't have a free version of its desktop browser. In the year 2000, however, it introduced the free version with ads. Here is what Opera said at that time: "Before this release [version 5], between 1 and 1.5 million people worldwide used Opera. A sizeable number, but we were dwarfed in comparison to our competitors. Finding one's niche and prospering can be good for many companies, but for us it posed a particular problem. A lot of sites were being constructed just to work with one browser, in effect shutting Opera users out. Therefore we felt the time had come to let Opera out in a free version, so that millions more could enjoy Opera's Internet experience. Opera 5.0 for Windows was 'set free' in December of 2000, and during the first month 2 million users downloaded the browser." Removing the ads would have an even greater effect on the number of Opera users. The rest of the Opera products would also benefit from such a change. I'll post more about this as I get more info. Stay tuned. Håper at den kommer neste uke da... Kilde. EDIT: La til link.. Endret 18. september 2005 av Slettet+3124
ronnyaa Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Som etablert opera bruker ser jeg som alltid fram til oppdateringer fra Håper de gjør noe med minnebruken, syns opera krever litt i det meste laget av RAM, ikke at det spiller så stor rolle, men 90MB er litt i det meste laget
Gjest Slettet+3124 Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Håper de gjør noe med minnebruken, syns opera krever litt i det meste laget av RAM, ikke at det spiller så stor rolle, men 90MB er litt i det meste laget Hører at du har høy minne bruk..? Jeg har nå to sider oppe og jeg bruker 32mb, har lest i fra flere som rappoterer høy minne bruk, jeg har aldri opplevd at Opera har brukt mere enn 40 - 45mb hos meg, og det er med flere sider oppe samtidig..
ronnyaa Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Som du ser er det relativt høy minnebruk, dette er ved kun denne siden oppe.
Manx Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Nå snakker vi, har to sider oppe og ligger på 38. Men har hvert oppe i nesten 90 noen ganger, men da har jeg hatt mange sider oppe samtidig.
Gjest Slettet+3124 Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Jaja, merkelige greier dette. Får håpe for din del da ronnyaa at de fikser minne problemet med den nye utgaven av Opera 8
ronnyaa Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Jaja, merkelige greier dette. Får håpe for din del da ronnyaa at de fikser minne problemet med den nye utgaven av Opera 8 Spiller ikke så mye rolle egentlig, som du kan se av screenshot'en har jeg nok minne.. hehe
Gjest Slettet+3124 Skrevet 18. september 2005 Skrevet 18. september 2005 Mener å ha hørt at Opera bruker en viss % av minnet ditt default, jo mer minne du har jo mere bruker den.. Lite minne så bruker den mindre ovs... Er ikke helt sikker på dette men jeg er sikker på at jeg har lest det en plass...
olafura Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Hei Opera 8.5 er nå lansert den største forandringen er at Banneret er borte :-)
Ponduss Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 (endret) Opera 8.5 er nå ute og reklamen er borte for godt! Endret: slått Endret 20. september 2005 av Ponduss
howzer Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Jaja, merkelige greier dette. Får håpe for din del da ronnyaa at de fikser minne problemet med den nye utgaven av Opera 8 Spiller ikke så mye rolle egentlig, som du kan se av screenshot'en har jeg nok minne.. hehe Hvis du har 2 GB med minne så er det rett og slett forventet at Opera bruker såpass. Faktisk burde den brukt dobbelt så mye. Opera tilpasser minnebruken til systemet det er på.
olafura Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Jeg har også lagt til noe informasjon om noe av hva vi jobber videre med her i opera: http://my.opera.com/olli/blog/show.dml/22674
Manx Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 (endret) Jaja, merkelige greier dette. Får håpe for din del da ronnyaa at de fikser minne problemet med den nye utgaven av Opera 8 Spiller ikke så mye rolle egentlig, som du kan se av screenshot'en har jeg nok minne.. hehe Hvis du har 2 GB med minne så er det rett og slett forventet at Opera bruker såpass. Faktisk burde den brukt dobbelt så mye. Opera tilpasser minnebruken til systemet det er på. Det forklarer jo en del, var ikke klar over det. Får se om jeg får lagt inn 8.5 i løpet av kvelden, se hvordan det virker. Edit: Får håpe at den er stabil og fin, har ikke hatt noen problemer med siden 8.0 ble sluppet. Hadde litt problemer før med at den plutselig lukket seg. Endret 20. september 2005 av Manx
Gjest Slettet+3124 Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Opera 8.5 fungerer fint hos meg, var interessant å lese den bloggen i fra Olli.. Om Opera 9 "codename merlin" i ett tidligere innlegg i tråden.. Og da snakker jeg om denne linken.
ronnyaa Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Installerte opera 8.5, og jaggu bruker jeg ikke 32MB RAM nå
dan1el Skrevet 20. september 2005 Skrevet 20. september 2005 Jeg har også lagt til noe informasjon om noe av hva vi jobber videre med her i opera: http://my.opera.com/olli/blog/show.dml/22674 Skaff deg en Opera-avatar, olli
Manx Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Installerte opera 8.5, og jaggu bruker jeg ikke 32MB RAM nå Har fem vinduer oppe nå og ligger på 80mb, omtrendt det samme som med 8.02. Men det går greit har nok å ta av.
P-in-P Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Hvorfor er de nødt til å ha alle disse oppdateringene i tid og utide..? Synes det var bedre før jeg... Men det anngående minnebruken så er det ikke vansklig å komme opp i 150-200 med mange tabs oppe...
Blib Skrevet 21. september 2005 Skrevet 21. september 2005 Ble også litt forundret over at de har nådd 8.5 allerede. Hvor lang tid var det det gikk mellom v7 og v8? Hvis denne hastigheten holdes, hvor lang tid vil det da ha gått mellom v8 og v9? En god del mindre iallefall. Men, så spiller det da liten rolle lengre siden hele banner og lisens-systemet er borte og jeg slipper bekymre meg for å få reklamen tilbake siden lisensen går ut. Så i bunn og grunn er jeg jo bare happy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå