Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

6-tråds flatkabel som nettverkskabel ?


Anbefalte innlegg

Jeg HAR trukket en 6 tråds flatkabel (ca 25 meter i k-rør) og mener at denne skal kunne brukes som nettverkskabel med rj45 plugger. Har koblet de 4 midtre tråder likt i begge ender - men får det ikke til å funke . I den ene enden står pc nettverkskortet -en hub i andre enden. Huben har lysdioder som viser om den har kontakt. Den har deverre ikke det. Jeg vet at jeg skulle brukt en annen kabel (men , det gjorde jeg nå en gang ikke - fikk et "godt" råd fra telehuset hvor jeg en gang kjøpte kabelen at de trodde denne kunne brukes. Og det tror jeg vel faktisk også - til tross for mine problemer : Noen som vet bedre ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt meg bekjent så er det en grunn til at det er åtte ledere i TP-kabel, men det er mulig jeg tar feil.

 

Men jeg vet at det er er grunn til at to og to ledere er tvista sammen; for å skjerme bort forstyrrelser. En 25 meter lang nettverkskabel uten skjerming tviler jeg på at vil virke.

 

 

kelv

 

[ Denne Melding var redigert av: KELViN på 2001-12-04 21:20 ]

Lenke til kommentar

Bare pinne 1,2,3 og 6 brukes i en vanlig nettverkskontakt/kabel. Man kan likevel ikke bruke flatkabel, siden lederene her ikke er tvunnet, og kabelen derfor lett vil kunne få indusert støy. Hvis du har koblet pinne 3,4,5 og 6 (de midtre pinnene) har du åpenbart koblet feil, og det er grunnen til at nettverkskortets/HUBens LED ikke lyser. Du kan jo prøve å koble om, men ikke regn med den helt store suksessen (jeg vil tro du får relativt lav overføringshastighet hvis det i det hele tatt fungerer).

 

Man bør absolutt ikke spørre Telehuset om råd, folkene som jobber der er stort sett inkompetente idioter, og den eneste grunnen til at selskapet ikke har gått konkurs for lengst vil jeg tro er fordi de blir "subsidiert" av moderselskapet Telenor (noe som også bidrar til å forklare prisnivået på tjenestene til Telenor)...

Lenke til kommentar

Da jeg koblet nettverk hjemme på hybelen opplevde jeg endel problemer. Vi koblet "rett" (dvs. at alle lederene var koblet tvers over) men likevel fungerte det ikke.

 

Vi hadde måleaparater som bekreftet at det ikke var brudd i kablene eller noe, men måleaparatet viste også at det var veldig mye støy på kabelen. Fant så det korrekte oppsettet for tp-kabler, koblet tp-kablene på denne måten, og sim-salabim, all støy var forsvunnet.

 

Idag er det null problemer med disse kablene. De er i nærheten av grensene for kravene til uskjermede tp-kabler (30m stripset til strømledninger), men ingen problemer i det hele tatt.

 

Det essensielle med vanlige tp-kabler er altså tvistet-pair delen for mindre støy, tror du dermed fort vil få problemer med en flatkabel.

 

Coq Rouge

 

PS: korrekt oppkobling av tp-kabler sett unnenifra, fra venstre:

 

hvit/orange stripe, orange, hvit/grønn stripe, blå, hvit/blå stripe, grønn, hvit/brun stripe, brun

Lenke til kommentar

Dæven du kan strekke langt på uskjermede cat-5 kabler, Jeg og en nabo har nettverk med et strekk på 90m (!!!!!I LUFTEN!!!!!)+ ca 10 m hver i hver ende som går til hver sin switsj. Altså ca. 110m ledning ute! Og farten er ikke noe Prob 100mbit full duplex. (Får ca 80mbit når jeg kopierer fra han, kunne vel fått mer men disken takler det ikke)

 

_________________

W:T:F

 

[ Denne Melding var redigert av: D_KILLAH på 2001-11-29 00:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-28 22:45, Grimnar skrev:


Du kan bruke en 2par flatkabel som TP, men da ma du vite hvor du skal koble de til i de 2 pluggene.

Med en 4pars kabel blir det helgardering så lenge det er det samme på begge endene, om du skal ha en kysset Tp må du ha en 4pars.


 

Tull. Skal man ha krysset kabel, krysser man lederene 1 og 2, og lederene 3 og 6 - mao. holder det med fire ledere. Flatkabel er uegnet til nettverk da de ikke er tvunnet (se innlegg over).

 

[ Denne Melding var redigert av: kingkong på 2001-11-29 01:39 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-29 07:36, gutorms skrev:

Som kingkong sier:

Bruk pinne 1,2,3 og 6 (fire ledere) og du vil ha en helt grei tilnærmet Kat3 kabel, den er god nok for 10 Mbit nettverk dog med visse variasjoner avhenging av motstanden i kabelen.

Skal du ha 100 Mbit må du nok hoste opp litt penger og kjøpe ordentlig Kat5.


 

Kat. 3 nettverkskabel tilsvarer telefonkabel for taleoverføring og skal være tvunnet, med avstand mellom hvert "spinn" (en tvinning) på 7,5 - 10 cm (i motsetning til 0.6 til 0.85 for kat. 5). Hvis kabelen ikke er tvunnet vil den få indusert elektrisk støy fra omgivelsene, og fra andre ledere i samme kabel (cross-talk).

 

Derfor tviler jeg sterkt på om man vil oppnå gode resultater ved bruk av flatkabel som nettverkskabel.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-29 00:43, D_KILLAH skrev:

Dæven du kan strekke langt på uskjermede cat-5 kabler, Jeg og en nabo har nettverk med et strekk på 90m (!!!!!I LUFTEN!!!!!)+ ca 10 m hver i hver ende som går til hver sin switsj. Altså ca. 110m ledning ute! Og farten er ikke noe Prob 100mbit full duplex. (Får ca 80mbit når jeg kopierer fra han, kunne vel fått mer men disken takler det ikke)


 

80m... I lufta... Hmmm... Lynnedslag? Når jeg gikk på skolen (siste året [i fjor :wink:]) advarte læreren oss mot slik. Hvorfor? Han hadde selv gjort det, i jobbsammenhng, med det resultat at en haug med PC-er og hauger med kabel ble svidd opp... Au(!). Jeg ville nok investert i trådløst...

 

WW

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-29 16:15, WebWarrior skrev:

Quote:


On 2001-11-29 00:43, D_KILLAH skrev:

Dæven du kan strekke langt på uskjermede cat-5 kabler, Jeg og en nabo har nettverk med et strekk på 90m (!!!!!I LUFTEN!!!!!)+ ca 10 m hver i hver ende som går til hver sin switsj. Altså ca. 110m ledning ute! Og farten er ikke noe Prob 100mbit full duplex. (Får ca 80mbit når jeg kopierer fra han, kunne vel fått mer men disken takler det ikke)


 

80m... I lufta... Hmmm... Lynnedslag? Når jeg gikk på skolen (siste året
[i fjor :wink:]
) advarte læreren oss mot slik. Hvorfor? Han hadde selv gjort det, i jobbsammenhng, med det resultat at en haug med PC-er og hauger med kabel ble svidd opp... Au(!). Jeg ville nok investert i trådløst...

 

WW

 

 

 

ehhhh... er jo bare og sørge for at det finnes noe høyere nærmere.... 90meter er kort .... så lynet vil heller treffet et av husene enn tp'n.(sannsynligvis finnes det høye trær der oxo...) Har du ei flagstang midt i mellom er du helgardert.

Lenke til kommentar

Når det gjelder utendørs nettverk, så kan jeg legge til at jeg har følgende:

 

Vi er 10 forskjellige naboer, med 4 i en ende og 6 i andre enden. Vi har en Coax kabel nedgravd i jord og gjennom rør i veier som strekker seg over 280 meter.

I hver ende har vi en 3com HUB m/coax seff :smile:

Deretter har vi en switch i hver ende som kjører 100Mbit ut til naboene.

 

Vi tp kat-5 ut derfra med avtander som varierer fra 50 til 110 meter cirka. Noen ligger i luft, andre nedgravd i bakken, mens noen ligger bare oppå bakken (neida, vi er ikke late) =)

 

Jeg bor utenfor Ålesund og er plaget av masse dårlig vær. Vi har hatt nettverket i over 3 år no, og vi har seff sprengt litt nettkort og en 3-4 HUB porter (det var dengang vi hadde INtel hub'er, no har vi 3Com og det går mye bedre) Nettkort er ikke noe prob,for dei er det livstidsgaranti på: veldig bra 3COm !! :smile:

 

Før vi fikk switch hadde vi bare koblet kablene rett over, dvs 1-1 2-2 3-3 osv. Når vi fikk 100Mbit switch gikk dette dårlig for endel av naboene mine, pga avstanden. Da måtte jeg gå over og koble om alle pluggene, slik at det ble riktig, som sagt tidligere av en i threaden. Nå går det så det griner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...