Gå til innhold

Kondensator på hovedkortet løsnet,trenger jeg den?


Nikkor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hehe, kan det hende at den kommer av et kort som ikke er i bruk? et lydkort eller noe? kondensatorer er vel til for å gi en mer stabil spenning, så kanskje du bør stressteste pcen å se om noe knekker sammen? uansett, veldig rart at den fremdeles virker! har du kamera, så kan du knipse et bilde av kondensatoren og pcen innvendig, kanskje vi klarer å finne plasseringen?

Lenke til kommentar

Det kan hende, men jeg sjekket noen andre kondensatorer og syntes det lignet litt på de inni...Har ikke kamera atm, men får det i morgen.

 

Kan det bli overspenning eller noe, slik at alt slokner? Eller ville det skjedd allerede da.?

 

Forresten, den er veldig liten. 3ganger så liten som de som sitter ved siden av cpu'en.

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Det finnes ingenting som heter en støykondensator.

 

Alle kondensatorer kan brukes til å filtrere signaler. Hvis et lavfrekvent datasignal blir forstyrret av høyfrekvent støy, kan en kondensator fjerne den høyfrekvente støyen uten å forstyrre signalet.

Siden hovedkortet fremdeles virker kan det tyde på at signalkvaliteten er såpass god at støyen ikke gjør skade.

Lenke til kommentar

Ja, får vente på mail nå da...

Noen som vet om en side der man kan søke på kondensatorer elns..? Så kunne jeg sett hva den var til.

 

kjhanken Skrevet 16/09/2005 : 19:55

  Eller maskinen vil ikke starte lengre eller blir ustabil.

Mener du bare at hovedkortet slutter å fungere, eller noe mere i pc'en blir defekt?

 

 

Spørr mye nå. :p

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

i værste fall kan noen komponenter brenne seg, og HK blir ubrukelig, CPU kan vel også ryke, men kondensatorene som gir stabil strøm til CPU er ganske store, så jeg tviler på at det er en av de som er falt ut. om du bestemmer deg for å sende hk inn, så spiller det vel ikke noen rolle uansett. ha det gøy så lenge det lever:)

Lenke til kommentar

Har vært borte i en serie med datamaskiner (samme modell) der en rekke av kondensatorene på hovedkortet gikk i stykker. Når 5-6 av de røk i løpet av kort tid, fikk vi leverandøren til å bytte hovedkort på ca 100 pcer.

 

Var ingen følgefeil på pc'ene med de mistet blant annet mulighet for nettverk, hengte under oppstart. Ingen følge feil i vårt tilfelle.

Lenke til kommentar
Det finnes ingenting som heter en støykondensator.

 

Vel, i overført betydning gjør det jo det?

 

En (elektrolytt-)kondensator som det ganske sikkert er snakk om her, glatter jo ut / opprettholder spenningen i en krets.

Fjernes en slik kondis, så får man gjerne uønsket rippelspenning (støy) som i sin tur kan gi ustabile forhold i kretsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...