Gå til innhold

Stille & stabil PSU - OCZ vs MIST?


stoney

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bygge en pc til et musikkstudio, og trenger en stabil og forholdsvis kraftig PSU som er stillegående. Jeg hadde alle planer klare, med netshop sin OCZ Powerstream 520w, men den er ikke på lager før i slutten av sept. (ubekreftet).

 

SÅ:

- Noen som har erfaringer med begge? Sammenligningsgrunnlag?

 

- Er MIST'en så stille som alle skal ha det til? Noen med "stillesystem" her?

 

- Er den like stabil som "opphavet" Fortron Source?

 

- Evt. andre (seriøse) forslag

Er ikke interessert i Q-tek, NorthQ osv. Anerkjente merker, takk ;)

PSU'en MÅ ha SINGLE 12v pga min Pentium D dualcore - dual 12v kan bli ustabilt med den cpu'en...

 

Takker :)'

 

PS

Noen som vet hvilken Fortron-modell den er bygd på?

Endret av stoney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mist 500w har 2x12v 18A rails. Vet ikke om det er mulighet for å slå dem sammen.

 

Tagan Easycon 580w koster ca det samme som OCZ Modstream 520w (28A på 12v) og du får en del mer Ampère for pengene på 12v-railen(e). Tagan 580w kommer med 2x12v 20A, men bak på poweret ha man en knapp som slår dem sammen til en 35A rail. :thumbup: Det er et fett PSU, anbefales! :dribble:

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Pokker!

Blingsa på MIST'en - trodde den hadde 1x12v!

 

Hvordan er støynivået på den TAGAN-psu'en da?

 

EDIT

35A?

Det er 2 mer enn på Ocz'en... :p

 

Lurer på om jeg skal gå for Powerstream 420w i stedet.

Den er på lager, og har ihvertfall 30A...

 

Med mindre noen overbeviser meg om at Tagan er veldig støysvak!

Endret av stoney
Lenke til kommentar

Easycon modellene lager ikke så mye støy, siden de kun har 1x120mm. Men den setter jo selvsagt opp hastigheten en del om du belaster den hardt, som alle andre powersupplies gjør. Om du ser den store PSU-testen til Tom's Hardware, så legger de alle rundt en 60dB ved 100% last.

 

Tror du har blingsa igjen.. 28A-35A = 7A :DRef 520w Modstream review. Powerstream modellene til OCZ har mindere vifter = mer bråk (80mm?).

 

Uansett, bestill på postordere, og er du ikke fornøyd så har du 10 (eller var det 14) dagers fri returrett :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har blitt opplyst at Ocz POWERSTREAM 520w har 33A - er kildene mine feil?

 

60 dB er jo HELT uaktuelt, men så kommer jeg nok aldri til å nærme meg 500w heller. Tror nok ikke at mitt aktuelle strømforbruk overstiger effektive 200w, i hvert fall ikke om jeg skal tro www.silentpcreview.com

 

Derfor er det mye mer interessant:

Hvilken dB har den på 40-50% og hva slags støykarakteristikk?

Hvinende tone? Eller ulyder?

Lenke til kommentar
Litt liten, og lager litt for mye varme. Er ute etter viftekjølte PSU'er...

"Litt liten, og lager litt for mye varme"

Hvilket belegg har du for å si det da? Avgitt varme fra et PSU er stort sett den samme, så lenge de befinner seg i samme effektklasse.

 

I innlegget ovenfor tror du ikke at ditt aktuelle strømforbruk vil overstige effektive 200watt.

Regner man da med en virkningsgrad på ~70%, vil dette tilsi 285w i "PSU-effekt".

 

Da kan jeg ikke forstå hvorfor du ikke kan bruke den PSU´n som Apoc_ linker til?

 

Var jeg deg, med dine krav, ville jeg hoppet på den Thermaltake-løsningen.

 

Btw; Jeg har ikke agenturet på Thermaltake, selv om det kanskje kan se sånn ut. :p

Lenke til kommentar

Greit, det var slurvete skrevet... :roll:

 

Den bidrar IKKE til bedre luftsirkulasjon, ergo, kabinettet blir varmere = mer støy.

Poenget er at vifteløse psu'er (uansett merke) er en mindre heldig løsning for meg, da jeg allerede har en varm cpu og et passivt kjølt skjermkort - jeg vil ikke ha flere varmekilder...

 

Når jeg sier at den er litt liten, tenker jeg på evt. oppgraderinger, og selvfølgelig på å ha litt mer margin. En 350w VIFTEKJØLT psu vil sannsynligvis bråke mer på 280w siden den nesten er på max effekt, mens en stillegående 520w sannsynligvis fortsatt vil være innefor et akseptabelt støynivå.

 

Når det gjelder PASSIVT KJØLTE psu'er, er jeg ikke sikker på om det har like mye å si, men jeg kan vel tenke meg at den kanskje utvikler litt mer varme så nær max load...

Lenke til kommentar

I innlegget ovenfor tror du ikke at ditt aktuelle strømforbruk vil overstige effektive 200watt.

Regner man da med en virkningsgrad på ~70%, vil dette tilsi 285w i "PSU-effekt".

Derfor blir det også viktigere med en stabil og effektiv PSU, som f.eks OCZ'en som jeg tror ligger nærmere +/-80%...

Lenke til kommentar

Ville foretrukket Mist framfor OCZ.

 

Men over til en annen ting. Mist er ikke bygget av Fortron Source men av Coolmax noe som vedlagt bilde skulle dokumentere.

 

Mist til høyre og Coolmax til venstre. Link til Coolmax sin hjemmeside.

 

Mist har fjernet bryter for valg av hastighet og sikkert satt inn en annen vifte(Papst). Om en ser etter på tekniske data for modellen CP-500T så er der ikke store forskjellen mellom den og Mist.

 

EDIT: Glemte bilde

post-112-1127047333_thumb.jpg

Endret av Obix
Lenke til kommentar

Vil vel tro at Microplex og Studiedata ikke utvikler produktene, men heller setter opp en kravspesifikasjon. Denne legges så frem for noen utvalgte OEM produsenter som så gir en pris på et ferdig produkt til Microplex.

 

Men grunnen til at jeg egentlig nevnte det som jeg nevnte i min tidligere post var på grunn av så mange som hele tiden sier at Mist 500W strømforsyning er produsert av Fortron Source.

Endret av Obix
Lenke til kommentar
- Er MIST'en så stille som alle skal ha det til? Noen med "stillesystem" her?

 

- Er den like stabil som "opphavet" Fortron Source?

Jeg har mist'n i en meget stille maskin. der blir den overdøvet av en vibrasjonsdempet seagate barracuda 300gb 7200.8 s-ata.

 

med andre ord, ja den er absolutt stille! og ja den er god å stabil, aldri opplevd noe som helst problemer med denne psu'n. rett å slett et skikkelig kvalitetsprodukt fra ende til annen. anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Vil vel tro at Microplex og Studiedata ikke utvikler produktene, men heller setter opp en kravspesifikasjon. Denne legges så frem for noen utvalgte OEM produsenter som så gir en pris på et ferdig produkt til Microplex.

 

Men grunnen til at jeg egentlig nevnte det som jeg nevnte i min tidligere post var på grunn av så mange som hele tiden sier at Mist 500W strømforsyning er produsert av Fortron Source.

Sikkert en misforståelse som har oppstått på grunn av at Mist 350w i sin tid var en F/S med pabstvifte, og folk har da antatt at Mist har gjort det samme med 500w. Den gang ei! :thumbup:

 

Synd 500w til mist ikke har modulære kontakter på ledningene :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...