Gå til innhold

EOS 350D - kornete bilder


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har tatt noen bilder av bl.a. horisont/måne/skyer under mørke omgivelser (bruker stativ).

 

Synes at bildene blir til dels mer kornete enn hva jeg hadde forventet, når jeg benytter lukkertid på 2 sek. eller mer, med maks blender 5,6 (Noen ganger får jeg blenderen ned til 3,5, men ikke alltid :hmm: )..

 

Benytter Kit-objektivet EF18-55.. Er det objektivet som er problemet her mht. dårlig lysfølsømhet?

Hva skaper mest problemer høy ISO vs. lengre lukkertid?

 

Mvh

TvE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forsøkt alt fra ISO 100 og opp til ISO 1600, og justert blenderen etter dette. Samt forsøkt over-/undereksponeringer for å se om det blir bedre.

I tillegg så har jeg hatt på selvutløser, for minst mulig bevegelse av kameraet.

 

Fargenyansene blir jo forskjellige, men like kornete...

 

Kan det lønne seg å ha på manuell fokusering (uendelig), istedenfor autofokus??

(det har jeg ikke testet).

 

Mvh

TvE

Lenke til kommentar
Har forsøkt alt fra ISO 100 og opp til ISO 1600, og justert blenderen etter dette. Samt forsøkt over-/undereksponeringer for å se om det blir bedre.

I tillegg så har jeg hatt på selvutløser, for minst mulig bevegelse av kameraet.

 

Fargenyansene blir jo forskjellige, men like kornete...

 

Kan det lønne seg å ha på manuell fokusering (uendelig), istedenfor autofokus??

(det har jeg ikke testet).

 

Mvh

TvE

Dette høres mystisk ut. Kan du ikke legge ut et par eksempler da, så det blir enklere å bedømme eventuell årsak?

Lenke til kommentar

Hvis du prøver manuell fokus vild et nok gjøre de større underverker. Autofokus har ødelagt mange av mine bilder i allefall! For å kunne benytte deg av autofokus må du vite hvordan den fakitks fungerer...

 

edit: med det mener jeg ikke at jeg ikke kan det, jeg lærte det relativt kjappt, men hvis kameraet har lite lys kan det fokusere på feil ting you know..

Endret av engekri
Lenke til kommentar

"Noen ganger får jeg blenderen ned til 3,5, men ikke alltid ).."

 

"Benytter Kit-objektivet EF18-55.. Er det objektivet som er problemet her mht. dårlig lysfølsømhet?"

 

Objektivet ditt er 18-55 f3,5-5,6 dvs. at når du bruker 18mm brennvide vil du kunne bruke blender 3,5 og ved 55mm vil du få f5,6.

Lenke til kommentar

"Kornete bilder" er synlig på flere "uskarpe" objektiv. Kit objektivet er ikke blant de beste. Jeg har selv et Sigma 18-125 objektiv som er rimelig bra, men i noen lysforhold på noen brennvidder oppstår farge og luminans støy på kameraet. Etter litt støyreduksjon i f.eks. Photoshop reduseres dette, men du kan ikke regne med å få så skarpe bilder som f.eks. et annet objektiv til 2x-3x pris.

 

Kjør lav ISO og legg deg på blenderverdier rundt 8-11. For lave/for høye gjør at bildet blir uskarpt.

Lenke til kommentar
Har forsøkt alt fra ISO 100 og opp til ISO 1600, og justert blenderen etter dette. Samt forsøkt over-/undereksponeringer for å se om det blir bedre.

I tillegg så har jeg hatt på selvutløser, for minst mulig bevegelse av kameraet.

 

Fargenyansene blir jo forskjellige, men like kornete...

 

Kan det lønne seg å ha på manuell fokusering (uendelig), istedenfor autofokus??

(det har jeg ikke testet).

 

Mvh

TvE

 

Utvilsomt. Autofokusen vil ha problemer med å fokusere på et så mørkt bilde. Manuell fokusering er det eneste som kan brukes her - i tillegg til liten blender og tilsvarende lang tid.

Endret av Sojourner1
Lenke til kommentar

Manuell fokusering er vesentlig viktig.

Det blir umulig for kameraet å fokusere mot f.eks. sola (ta portrettbilde der personen står mot sola samtidig som sola står lavt på himmelen) eller solnedgang, det kan også skape problemer spesielt om man omskalerer mye.

 

Her er et eksempel på feil fotografering fra meg:

 

Canon 350D, Sigma 18-128, ISO 400, 1/320, f/11, 21mm. EV +0,2.

 

Hva er galt her mener dere? Skalert opp til 100% med crop selvf.

post-65-1126953554_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...