Gå til innhold

SLI, hvordan fungerer det egentlig?


Anbefalte innlegg

De deler ressurser på den måten at bildet blir delt i to, dermed blir hvert av de halve bildene tildelt 256MB skjemkortminne. Et helt bilde, det vil si to halve bilder har da benyttet seg av 512MB skjermkortminne (I ekstreme tilfeller)

Fortsatt ikke helt enig. Ok, dersom bildet deles i to, så kan man vel si at hvert skjermkort har 256 mb til rådighet til å tegne sin del, og slik får man da tilsammen 512mb skjermkort-minne. Men jeg vil påstå at det et ganske meningsløst i dette tilfelle.

Fortsatt ikke helt enig. Ok, dersom bildet deles i to, så kan man vel si at hvert skjermkort har 256 mb til rådighet til å tegne sin del, og slik får man da tilsammen 512mb skjermkort-minne. Men jeg vil påstå at det et ganske meningsløst i dette tilfelle.

 

Grunnen til at moderne skjermkort har så mye minne er jo fordi man kan fylle det opp med så mange teksturer man klarer i bedre kvalitet (altså mindre komprimering), og dermed øke ytelsen. Bare det å holde selve det rendrede bildet tar jo ikke mange megabytene, selv for et ganske stort bilde. Vil vel tro at 90% av innholdet i skjermkortets minne går til teksturer. Siden de to kortenes minne er helt separert, så må de inneholde helt identisk teksturinformasjon, en begrensning som SLI-kobligne nå har, slik at man ikke kan laste inn 512mb med teksturer (slik man ville fint klart har man ett 512-mbkort og ikke 2x 256 i SLI) da det ikke er plass i minnet til dette.

 

Håper dere ser poenget mitt. Artikkelen var helt topp ellers, men syns bare at rett skal være rett :)

Endret av brsseb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden de to kortenes minne er helt separert, så må de inneholde helt identisk teksturinformasjon, en begrensning som SLI-kobligne nå har, slik at man ikke kan laste inn 512mb med teksturer (slik man ville fint klart har man ett 512-mbkort og ikke 2x 256 i SLI) da det ikke er plass i minnet til dette.

Jeg må nok desverre skuffe deg, jeg klarer nok ikke å se poenget ditt. Man deler jo teksturene på to, dermed har man plass til dobbelt så mange/dobbelt så kompliserte teksturer på to kort. Man trenger jo ikke den samme informasjonen på begge kortene. Skyt meg gjerne hvis jeg tar feil...

Lenke til kommentar

Tenk deg at du ser en tettpakket, skikkelig heavy scene fra Doom4 eller noe, og anta at du har 512mb med svære teksturer i skjermkortminne. La oss si scenen domineres av en stor husvegg, og at dette bildet skal nå deles i to slik at hvert kort kan tegne sin øvre og nedre del. Husveggen strekker seg over begge delene, og begge kortene skal da tegne litt av den i sine deler. Men siden husveggen har en bestemt tekstur som tilfeldigvis ligger i skjermkort #1 sitt minne, hva skal da skjermkort #2 gjøre? Den har ikke tilgang til den teksturen!

 

Derfor kan du ikke med 2x 256-kort si til programmet ditt at du har 512mb minne, for da går det galt.

 

Edit:

Du sier du deler teksturene i to (husveggteksturen deles i to). Det kan man jo gjøre, men det vil kreve utrolig med ressurser da all teksturinformasjon må lastes på nytt/oppdateres for hver eneste frame etterhvert som kamera endrer seg. Uten en direkte ultrarask kanal mellom de to minneområdene, i tillegg til en brilliant texture splitter traffic controller , så tror jeg ikke det går så bra... :no:

Endret av brsseb
Lenke til kommentar
Tenk deg at du ser en tettpakket, skikkelig heavy scene fra Doom4 eller noe, og anta at du har 512mb med svære teksturer i skjermkortminne. La oss si scenen domineres av en stor husvegg, og at dette bildet skal nå deles i to slik at hvert kort kan tegne sin øvre og nedre del. Husveggen strekker seg over begge delene, og begge kortene skal da tegne litt av den i sine deler. Men siden husveggen har en bestemt tekstur som tilfeldigvis ligger i skjermkort #1 sitt minne, hva skal da skjermkort #2 gjøre? Den har ikke tilgang til den teksturen!

 

Derfor kan du ikke med 2x 256-kort si til programmet ditt at du har 512mb minne, for da går det galt.

Ehm, ok. Får nesten lese litt om det før jeg bæsjer på leggen :dontgetit:. Men jeg forstår hva du mener, absolutt. Var bare av den oppfatning at disse teksturene ble delt gjennom PCI-E/SLI grensesnittet, altså ville s-GPU hente informasjonen den manglet fra m-GPU og omvendt. Jeg vil ikke være skråsikker uten å være bombesikker :p

Lenke til kommentar

Kom med tilbakemelding hvis du finner ut av det, helst fra offisielle nvidia-kilder. Er et litt uggent tema akkurat dette for det er så mye usikkerhet knyttet til hvordan dette egentlig fungerer. Det jeg skrev her er min egen teori om det, så ikke ta alt for god fisk heller. Som sagt, kjekt om du kunne finne ut litt mer om dette og kanskje pressiert dette i den ellers så gode SLI-guiden. :thumbup:

Lenke til kommentar
Kom med tilbakemelding hvis du finner ut av det, helst fra offisielle nvidia-kilder. Er et litt uggent tema akkurat dette for det er så mye usikkerhet knyttet til hvordan dette egentlig fungerer. Det jeg skrev her er min egen teori om det, så ikke ta alt for god fisk heller. Som sagt, kjekt om du kunne finne ut litt mer om dette og kanskje pressiert dette i  den ellers så gode SLI-guiden.  :thumbup:

Skal ta kontakt med dem, artig problemstilling, må ærlig innrømme jeg ikke har tenkt så mye på akkurat det. Konstruktiv kritikk er den beste måten å lære noe på :)

 

Edit: I mellomtiden fjerner jeg at de deler ressurser, liker ikke å ta feil. På den måten har jeg bare unnlatt å fortelle noe som muligens er riktig :p

 

Edit2: Trengte ikke lete lenge gitt! Hentet fra nVidia sine sider, du hadde helt rett :)

25718302578.png

Lenke til kommentar

Jeg leste akkurat artikkelen, og må innrømmet at jeg ble noe skuffet. Det er forsåvidt greit at det ble tatt et valg om å gjøre artikkelen for "mannen i gata", men det er også fakta i teksten som er rett og slett feil, eventuelt dårlig presisert. Nå er det ikke meningen å henge ut noen, eller å påstå at jeg er noen guru på SLI, men jeg føler det er på sin plass å presisere enkelte ting i artikkelen.

 

1. Når det gjelder minnespørsmålet så er det riktig som det påpekes at 2 skjermkort med f.eks 256mb minne på hver IKKE tilsvarer det samme som å ha 512 mb minne. Det er mulig at enkelte data lagres ene og alene i hvert korts minne, og at det på den måten kan tolkes som om at det er mer enn 256 mb totalt. Men uansett vil det meste av data være likt i begge korts minne

 

2. Det nevnes at man ikke trenger SLI-broen på nyere skjermkort fordi dette er tatt hånd om av BIOS og brytere på hovedkortet. Dette er ikke korrekt. SLI-broen er helt nødvendig for å oppnå topp ytelse med SLI på de kraftigste skjermkortene (dvs. 68xx++). I nyere driverversjoner har man imidlertid mulighet for å kjøre SLI uten broen, men da med redusert ytelse. Denne funksjonaliteten ble implementert for at PCI-e kort som i utgangspunktet ikke har det karakteristiske PCB tilkoblingspunktet for SLI-broen skal kunne kjøre SLI. (f.eks 6600 kort). Denne funksjonaliteten er da også implementert på driver nivå, og er uavhengig av BIOS o.l. (så lenge man har et SLI chipset da :)) (Informasjonen er fått direkte fra tekniker hos Point of View, Nederland. I tillegg til at dette er nevnt på en del nettsteder)

 

Dette er ikke nevnt i teksten men er kommentert i forumet:

 

1. Når SLI er aktivert støttes ikke dual-monitor. Dette gjelder i hvertfall 6xxx serien, 7xxx serien er jeg usikker på, men går ut fra at det ikke støttes der heller.

 

Andre relativt "generiske" problemer verdt å nevne med SLI. (Som sannsynligvis kan fikses i en fremtidig driveroppdatering)

 

1. SLI og DVI til LCD er kjent for å forårsake systemkraesj og andre problemer. Spesielt på widescreen skjermer, men også ordinære skjermer. Jeg sier ikke at DVI ikke vil fungere glimrende, bare at det ofte er problemer med dette.

 

2. SLI og vsync. Det går ikke an å få vsync til å fungere på en god del spill. Dette har jeg lest at gjelder for enkelte spill i AFR modus (kan ikke bekrefte dette). Jeg kan bekrefte at vsync ikke fungerer i HL2 og CS:S bare for å ta et eksempel.

 

 

Til slutt vil jeg bare si at jeg håper dette ikke oppfattes som drittslenging, men heller som en konstruktiv tilbakemelding. Det var i hvertfall baktanken med dette innlegget.

Lenke til kommentar
Når det gjelder minnespørsmålet så er det riktig som det påpekes at 2 skjermkort med f.eks 256mb minne på hver IKKE tilsvarer det samme som å ha 512 mb minne. Det er mulig at enkelte data lagres ene og alene i hvert korts minne, og at det på den måten kan tolkes som om at det er mer enn 256 mb totalt. Men uansett vil det meste av data være likt i begge korts minne

Dette ble endret etter første kommentar om det.

Det nevnes at man ikke trenger SLI-broen på nyere skjermkort fordi dette er tatt hånd om av BIOS og brytere på hovedkortet. Dette er ikke korrekt. SLI-broen er helt nødvendig for å oppnå topp ytelse med SLI på de kraftigste skjermkortene (dvs. 68xx++). I nyere driverversjoner har man imidlertid mulighet for å kjøre SLI uten broen, men da med redusert ytelse. Denne funksjonaliteten ble implementert for at PCI-e kort som i utgangspunktet ikke har det karakteristiske PCB tilkoblingspunktet for SLI-broen skal kunne kjøre SLI. (f.eks 6600 kort). Denne funksjonaliteten er da også implementert på driver nivå, og er uavhengig av BIOS o.l. (så lenge man har et SLI chipset da :)) (Informasjonen er fått direkte fra tekniker hos Point of View, Nederland. I tillegg til at dette er nevnt på en del nettsteder)

Jeg fikk beskjed av sjefen min at han ikke trengte SLI-bro på hans siste hovedkort, og at han kjørte fint uten.

Når SLI er aktivert støttes ikke dual-monitor. Dette gjelder i hvertfall 6xxx serien, 7xxx serien er jeg usikker på, men går ut fra at det ikke støttes der heller.

Det er riktig at man ikke kan bruke to monitorer på et SLI-oppsett, man må ha et tredje PCI kort, kommentaren tidligere i tråden var ikke gjennomtenkt.

SLI og DVI til LCD er kjent for å forårsake systemkraesj og andre problemer. Spesielt på widescreen skjermer, men også ordinære skjermer. Jeg sier ikke at DVI ikke vil fungere glimrende, bare at det ofte er problemer med dette.

Ikke et problem jeg kjenner til, men skal prøve å finne mer ut om det

SLI og vsync. Det går ikke an å få vsync til å fungere på en god del spill. Dette har jeg lest at gjelder for enkelte spill i AFR modus (kan ikke bekrefte dette). Jeg kan bekrefte at vsync ikke fungerer i HL2 og CS:S bare for å ta et eksempel.

Samme som ovenfor

 

Jeg oppfatter det heller ikke som drittslengning ;). Skal komme til bunns i sakene.

 

Edit: problemene er nevnt i slutten av artikkelen, og det er bare å si ifra hvis noen har fler på lur :) Alle problemer blir stående inntil de er avkreftet.

Lenke til kommentar

Dobler man båndbredden ved bruk av sli, eller går det på samme bus'en?

Ikke det at det er noe problem slik det er idag.

Vi har om tre-nivå-kretser og rom på skolen, og jeg tenker at hvis hvis man hadde hatt egen krets til det andre kortet, så hadde ikke det første holdt av bus'en når det sendte informasjon. Noe som egentlig bringer meg over på neste spørsmål.. Er det full duplex mellom enhetene, eller må de "vente på tur"

 

Ps: Dere er noen syke folk ;) , så dere kommer sikkert til enighet om mine "mannen i gata" spørsmål. :!:

Lenke til kommentar

Huff, jeg har vel skutt meg i foten nok til å forstå at jeg burde holde meg unna slike spørsmål nå, men jeg gjør et forsøk allikevel :cool:

 

PCI-E slot nr. 1 har en 16x PCIe-båndbredde, mens slot nr. 2 bare er en "avgrening" fra slot nr. 1. Kortene vil balansere denne båndbredden mellom seg, slik at de hver får 8x PCIe-båndbredde :yes: Ved bruk av kun ett kort vil all båndbredden gå til det ene kortet. Vi er derimot LANGT ifra å bruke all den båndbredden, men det arbeides faktisk på "PCIe 2" som dobler båndbredden fra dagens PCIe, les mer HER. Det er jo kjedelig å få båndbredden til skjermkortene som flaskehals ;)

 

Fyr løs! Jeg har mer hull enn en sveitserost allerede :p

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg har PC med Windows MediaCenter og har et 7600GS med 512 RAM. Vurderer SLI og vil kjøpe et kort til. Men det står noe om problemer med dual skjerm og LCD skjerm med DVI.

 

Jeg har et 40" LCD og bruker DVI utgangen med overgang til HDMI, vil dette skape problemer og kan jeg bruke dual skjerm med min 19" LCD som før??

Lenke til kommentar
Jeg har et 40" LCD og bruker DVI utgangen med overgang til HDMI, vil dette skape problemer og kan jeg bruke dual skjerm med min 19" LCD som før??

6653942[/snapback]

Så lenge SLI-modus er akivert så kan du bare bruke en skjerm. Når SLI-modus er deaktivert så kan du bruke opp til fire skjermer... :)

 

SLI kan akiveres og deaktiveres i driveren uten å reboote.

Lenke til kommentar

Satt å spekulerte litt på å kjøre SLi selv jeg. Da må jeg nok ha litt bedre skjermkort enn det jeg har nå. Eller, det er no faktisk 512 MB ram på det skjermkortet jeg har nå da, og siden at jeg har SLi støtte på hovedkortet, så kanskje jeg skulle kjøpe et til å prøve, bare sånn for å ha prøvd liksom.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kjørte 6800GT SLI, men jeg endte med å selge det ene korte da rett og slett ikke var verdt bryet.

 

1. Altfor varm PC.

2. Noen spill funker faktisk bedre uten SLI, eneste stedet jeg var "glad" for å ha det var når det kom til benching. Fikk over 10k i 3dmark05.

3. Når jeg skulle se på tv ut, måtte jeg deaktivere SLI og starte dataen på nytt.

 

Mye av dette har endret seg, men når jeg hadde det var det iallefall ikke verdt pengene.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har et hovedkort som har to PCI-e slotter, samt et geforce 7800GT kort. Er det bare for meg å kjøpe et identisk kort, koble de sammen med "broen" og så vil det fungere, eller må jeg installere noe software i tillegg?

 

Jeg bruker datamaskinen først og fremst til Flight Simulator X, noen som vet sånn cirka hvor mye bedre ytelse jeg vil få?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...