Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp vi skal ha trådløst nettverk!


Anbefalte innlegg

Hei nå har gestapo i familien bestemt seg for at jeg skal anskaffe trådløst nettverk, derfor lurer jeg på hvilke løsninger fungerer best og hvordan jeg kan skaffe meg ett nettverk hvor jeg slipper at internett detter ut hele tiden som det gjør hos enkelte venner. Derfor lagde jeg denne posten i håp om at noen som kanskje hadde litt peiling på trådløst nettverk kunne anbefalt en eventuell pakke. Jeg er å usikker på hva forskjellen på aksesspunk ot router er. Vi har nå en router fra nextgentel netopia, dersom vi anskaffer oss trådløst nettverk hvordan setter en det opp?

 

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Accesspunkt er et punkt som knytter den trådløse delen til nettverket. Helt generellt. Accesspunkt med routrer funksjon vil og vise veien til internett. Altså, den vil route trafikk mellom WAN delen (wide area network) og LAN delen (local area network).

 

EDIT: D'oh, leste ikke hele posten :( sorry

Endret av TommeN761
Lenke til kommentar

Siden du allerede har en router ifra før så anbefaler jeg Asus WL500G. Den er som poteten og kan brukes som aksesspunkt (Den modusen du trenger siden du allerede har en router i NGT modemet) og router. Du skal bruke førstnevnte modus.

 

For stabiliteten og ytelsen sin skyld anbefales det å kjøre uten kryptering og filtrere på mac-adresser. MAC adresser er et nettverkskort sitt "fingeravtrykk" Hver adresse er unik og lager du en tillatelsesliste over dine trådløse enheters macadresse så kommer ingen andre inn på den.

Lenke til kommentar
For stabiliteten og ytelsen sin skyld anbefales det å kjøre uten kryptering og filtrere på mac-adresser. MAC adresser er et nettverkskort sitt "fingeravtrykk" Hver adresse er unik og lager du en tillatelsesliste over dine trådløse enheters macadresse så kommer ingen andre inn på den.

For sikkerheten sin del er dette IKKJE å anbefala. MAC-adressa går åpent i kvar einaste pakke som vert sendt over nettet. Å snappa opp ei pakke eller 1000 er ikkje vanskelig. Å lesa ut MAC-adressa og deretter bruka den er heller ikkje vanskelig. Vips er ein inne på nettet....

 

Skal du sikra nettet er det WPA med laaaaang nøkkel som er tingen!

Lenke til kommentar

Gromit: Nå har du sagt i flere poster at folk skal kun sikre nettverket på mac addresser, jeg ser helst at du slutter med dette, da du i realiteten ber folk om å kjøre med helt åpne nettverk. MAC adressen finnes på ca 2 sekund med sniffing.

 

OT: Når du kjøper ett trådløst ap/router så følger det vanligvis med en fin liten manual som forklarer de viktigste aspektene ved det aktuelle produktet.

 

Selv vil jeg anbefale trådløs router i den litt dyrere enden av skalaen, Linksys WRT54GX. Denne har flust av funksjoner, og er stabil som ett fjell(for min egen del i hvertfall). Trådløse kort til bærbar og stasjonære maskiner har jeg egentlig ikke så mye og si om, da alt jeg har prøvd av kort har fungert tilfredsstillende(D-Link GWL-650+, Cnet-854) D-Linken er basert på en Texas Instruments chip som i seg selv er grei nok, men jeg har nok mere sansen for RaLink chipen som står i cnet kortet. D-Link kortet er PCMCIA kort for bærbar, mens CNet kortet er PCI kort.

 

De kortene er de jeg har vært borti, men på ingen måte en anbefaling, grunnen til at jeg nevnte dem, var for å vise at stort sett det meste fungerer greit på klientsiden, det er i hvertfall min erfaring.

 

EDIT: Forøvrig virket pakken som Morten K linket til veldig interresant, da tenker jeg på Linksys pakken.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Jaha, hvor mye lenger tid tar det og knekke en WEP kryptering i forhold til å sniffe mac adressen? Og hvor mye lenger tid tar det og kjøre ordbok attack på en WPA kryptert linje? Neidu, slutt og utal deg om ting du ikke har noe belegg for å uttale deg om. Jeg sier ikke at det ikke er mulig, jeg sier man skal gjøre alt som er mulig for og holde uvedkommende ute av sitt nettverk. Hva du og jeg mener er jo egentlig uvesentlig, men og oppfordre folk til å kun bruke mac filtrering blir for dumt, i hvertfall når du sier at ingen kommer inn hvis du bruker mac filtrering.

Lenke til kommentar

Dropp MAC-adresse filtrering, gå for kryptering med WPA med en passordfrase på minst 20 tegn.

 

Linksys WRT54GX hadde jeg droppa, da den etter min mening er fortsatt overpriset. I tillegg for å utnytte all funksjonaliteten den tilbyr må man ha kort som støtter MIMO, og disse er også fortsatt noe dyre.

 

Linksys-pakken fra Netshop ser helt ok ut. Men bestemmer du deg for å kjøpe ruter og kort separat, kan du satse på Linksys WRT54GS. Det er en litt oppdatert utgave av wrt54g som følger med i netshop-pakken.

 

Kort som etter min mening er ok er de som er basert på Ralink og Atheros, her pleier kort med ralink å være de billigste. Cnet-854 er nevnt (ralink), Netshop har Gigabyte WMAG (atheros). Ellers har man Asus WL-107G (ralink) og D-link DWL-122G ( versjon B er basert på ralink). Sistnevnte kort er for USB, resten er pcmcia.

 

Husk at hvis du kjøper en trådløs ruter, så bør du koble den opp som et aksesspunkt fordi du har en ruter i nettverket fra før. Det er stort sett ikke noe problem. Eventuelt får du satse på å finne et rent aksesspunkt.

Lenke til kommentar

90% kommer ikke inn, de siste 5% tar eventuelt WPA seg av hvis det blir nødvendig og de aller siste 5% har du ikke sjangs å hindre. Husk at de fleste som kjører trådløst har størst kunnskap om Word og slikt. Men nå skal vi ikke krangle som slikt.

 

Har du en god router av et kjent merke er den stabil både med og uten kryptering. Bare vær obs på at hastigheten synker ved kryptering kontra uten. Men er du sikkerhetsfrik så finnes det nok av ting til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
90% kommer ikke inn, de siste 5% tar eventuelt WPA seg av hvis det blir nødvendig og de aller siste 5% har du ikke sjangs å hindre.

Vil gjerne at du dokumenterer denne påstanden.

 

Eg er enig med at mac-filtrering stoppe ein tilfelig surfar frå å bruka nettet ditt, men å kalla det sikkerhet er pisspreik!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
90% kommer ikke inn, de siste 5% tar eventuelt WPA seg av hvis det blir nødvendig og de aller siste 5% har du ikke sjangs å hindre.

Vil gjerne at du dokumenterer denne påstanden.

 

Eg er enig med at mac-filtrering stoppe ein tilfelig surfar frå å bruka nettet ditt, men å kalla det sikkerhet er pisspreik!

Før du (og andre) bruker "store ord", bastante påstander.. og beskylder andre for "pisspreik"..

Dokumenter selv hvor mange prosent av eiere av laptop's (av den totale massen som har laptops) som synes det er ett kjekt tidsfordriv å kjøre rundt i byen/nabolaget.. eller sitte i leiligheten "i blokka på Stovner".. med Netstumbler eller tilsvarende.. for å bryte seg inn i ethvert WLAN som han(hun) finner innen rekkevidde..

Du kan starte der og så evt. beskylde "Gromit" for å bedrive "Pisspreik".. dersom du da kan dokumentere at dette er ett vesentlig problem for "eiere" av WLAN.

 

PS.

Bare så ikke budskapet misforstaes:

Ja.. det er *klart* å anbefale å bruke krypterte WLAN.. evt. en "morsom" løsning for å innkreve betaling for å bruke nettet...slik de fleste leverandører av WLAN på komersielle plasser benytter..

Lenke til kommentar
Før du (og andre) bruker "store ord", bastante påstander.. og beskylder andre for "pisspreik"..

Dokumenter selv hvor mange prosent av eiere av laptop's (av den totale massen som har laptops) som synes det er ett kjekt tidsfordriv å kjøre rundt i byen/nabolaget.. eller sitte i leiligheten "i blokka på Stovner".. med Netstumbler eller tilsvarende.. for å bryte seg inn i ethvert WLAN som han(hun) finner innen rekkevidde..

Du kan starte der og så evt. beskylde "Gromit" for å bedrive "Pisspreik".. dersom du da kan dokumentere at dette er ett vesentlig problem for "eiere" av WLAN.

 

PS.

Bare så ikke budskapet misforstaes:

Ja.. det er *klart* å anbefale å bruke krypterte WLAN.. evt. en "morsom" løsning for å innkreve betaling for å bruke nettet...slik de fleste leverandører av WLAN på komersielle plasser benytter..

Eg har ikkje sagt nåke som helst om kor mange som rase rundt og leite etter nett og ser derfor ikkje kvifor det er min jobb å dokumentera det :roll:

 

Poenget er at enkelte presanterer MAC-filtrering som om det er like sikkert som WPA-kryptering, dette er direkte feil. Hadde han presantert MAC-filtrering som ein metode for å halda ute gjenomsnittlige Ola Nordmann hadde det vore greit. (Men det burde kanskje vore presisert at fjortis-sønnen til Ola ville komt seg inn etter 5 min med søk i google og litt prøving og feiling.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Eg har ikkje sagt nåke som helst om kor mange som rase rundt og leite etter nett og ser derfor ikkje kvifor det er min jobb å dokumentera det  :roll:

Når du ber andre om å dokumentere noe bør du vel fint tåle å bli bedt om det samme.. :)

Jeg reagerte bare på noe jeg synes var å "ta mannen isf. ballen" (i "fotball-terminologi").

Forøvrig er jeg enig med deg... man *bør* absolutt benytte kryptering på sitt WLAN.

MAC-filtrering stopper kun uønsket bruk/misbruk fra de som utilsiktet kobler seg til, eller "småsnikere" med mindre kunnskap som forsøker å utnytte ett WLAN innenfor rekkevidde (typisk i ei blokk..eller tettbygd rekkehus/villa-strøk).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hvorfor krangle om hva som er lurest å kjøre av sikkerhet? Jeg har satt opp trådløst nettverk hos foreldrene mine og hos meg selv, og bruker alt som fins av sikkerhet. Mitt tips er:

 

1. Bruk MAC-filtrering

2. Bruk WPA-kryptering

3. Skjul SSID

4. Ha Win XP SP2 installert

5. Bruk samme produsent på aksesspunkt og trådløskort

6. Gjør det enkelt, siden du har ruter kan du godt kjøpe kun et aksesspunkt, for du trenger jo ikke en ruter til (blir bare problemer)

7. Bruk Windows til å styre nettverket, min erfaring er at produsentens utilities bare ødelegger og bruker RAM.

 

Nettverket hos mine foreldre har D-link-utstyr og har kjørt stabilt i 1.5 år uten ETT problem. De har 3 pcer på nett. Her hjemme har jeg noe eldgammelt Topcom-drittutstyr, det var veldig vanskelig å sette opp, men når det var gjort fungerte det upåklagelig.

 

Hører mange anbefaler Linksys, så det er vel ikke så dumt?

Lenke til kommentar
Når du ber andre om å dokumentere noe bør du vel fint tåle å bli bedt om det samme.. :)

Jeg reagerte bare på noe jeg synes var å "ta mannen isf. ballen" (i "fotball-terminologi").

Forøvrig er jeg enig med deg... man *bør* absolutt benytte kryptering på sitt WLAN.

MAC-filtrering stopper kun uønsket bruk/misbruk fra de som utilsiktet kobler seg til, eller "småsnikere" med mindre kunnskap som forsøker å utnytte ett WLAN innenfor rekkevidde (typisk i ei blokk..eller tettbygd rekkehus/villa-strøk).

Kva er det eg har skreve som du vil ha dokumentasjon for? Eg verken kan eller vil dokumentera nåke eg ikkje har skreve.

Om du meiner eg har komt med påstandar som treng bedre grunngjeving så kom med dei.

 

Det er på ingen måte meininga å ta mannen i staden for ballen. Det virkar som du reagerer på uttrykket, kan hende du oppfattar det meir seriøst enn det eg gjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...