Gå til innhold

"Å få så hatten passer" - hvor kommer det fra?


Jørgen Sørheim

Anbefalte innlegg

Alle kjenner til uttrykket "å få så hatten passer". Når man får så hatten passer, blir man gjerne belært eller irettesatt av noen.

 

Min teori er at man får kunnskap, slik at hjernen "blir større" og hodet utvides for å akkomodere den nye hjernestørrelsen. En litt for løs hatt vil derfor passe ganske mye bedre.

 

Noen som sitter inne med mer kunnskap om dette? Mail er sendt til Norsk språkråd, men de bruker kanskje litt tid på å svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle kjenner til uttrykket "å få så hatten passer". Når man får så hatten passer, blir man gjerne belært eller irettesatt av noen.

 

Min teori er at man får kunnskap, slik at hjernen "blir større" og hodet utvides for å akkomodere den nye hjernestørrelsen. En litt for løs hatt vil derfor passe ganske mye bedre.

 

Noen som sitter inne med mer kunnskap om dette? Mail er sendt til Norsk språkråd, men de bruker kanskje litt tid på å svare.

Mine teori:

 

Du er så kjukk i huet at hatten ikke passer, men når du bli irettesatt, passer den. Hvordan hørtes det ut?

 

Edit, noen sa det før meg.

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Alle kjenner til uttrykket "å få så hatten passer". Når man får så hatten passer, blir man gjerne belært eller irettesatt av noen.

 

Min teori er at man får kunnskap, slik at hjernen "blir større" og hodet utvides for å akkomodere den nye hjernestørrelsen. En litt for løs hatt vil derfor passe ganske mye bedre.

 

Noen som sitter inne med mer kunnskap om dette? Mail er sendt til Norsk språkråd, men de bruker kanskje litt tid på å svare.

 

 

Der jeg kommer fra brukes dette uttrykket om å gi noen en skjennepreken. Han fikk så hatten passet = han fikk en kraftig reprimande.

Elin S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...