Gå til innhold

Vannkjøling ved -grader?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

den kan vel stå på når maskinen står på.

 

i mitt tilfelle kommer de til å stå på hele tiden, ettersom det tar for lang til å kjøle ned kjøleskapet hver gnag jeg skal ha på maskinen... (nå slår jeg på maskinen klokken 15.30 hver dag, så kanskje jeg lager en tidsstyrt bryter som slår kjøleskapet på en time før eller noe)

 

det med kjøleren er jeg ikke sikker på, jeg hadde selv tenkt å lære det av erfaring, dvs prøve meg frem..

 

isolering: isopor kan vel brukes hvis det er flater du skal isolere...

eller du kan besøke en rørlegger, de har sikkert noen biter som de skal kaste uansett..

Lenke til kommentar
hvis du gidder skrue-far, gidder du ta en titt på det gamle prosjektet mitt? har det noe som helst fornuft i seg?

HER, ingen tvang  ;)

 

Jada jeg har giddet, og der var det mye rart å lese! :p

Skal jeg komme med et rask kommentar her, så kan jeg bare si: Hør på CSSSK og space, de har mye fornuftig å si om saken....

Støtter det, den siste tegningen er det eneste jeg kan si virket "fornuftig" i den tråden... Men også den vil være tungvint å gjennomføre samt gi dårlige resultater

 

Jeg forstår ikke hvorfor du vil ha en radiator inni et kjøleskap, for det første så er det stress å få til, så er det klumpete og vanskelig å flytte på, også må du isolere alle slanger og vann blokker utenfor kjøleskapet. På toppen av dette vil det kjøle mye dårligere enn å ha peltierelementer rett på cpu og gpu...

 

Kort sagt: all fornuft taler imot ideen din :ermm: , beklager å si det men sånn er det bare... Du vil få mye bedre resultater med å ha peltier rett på cpu og gpu, husk at peltierelementet skal være montert med et visst trykk på hele seg, samt at den totale kjøleeffekten MÅ! overstige varmen kjerne du skal kjøle ned gir ifra seg.. 55w elementet ditt kan kansje brukes på en gpu som ikke gir fra seg for mye varme, men jeg ville ikke tatt sjangsen, 170w elementet ditt kan brukes på både gpu og cpu, men jeg ville ikke økt vcore for mye på cpu.. Ett slikt oppsett vil også være mye enklere og isolere for kondens :thumbup:

 

edit: @trådstarter: skal du fjerne varmen fra et 300w peltier element så må du bruke vann, ingen luftkjøler klarer å fjerne så mye varme effektivt... Jeg vil også påpeke at peltierkjøling er veldig dyrt iforhold til temperaturen du kan oppnå(peltierelemnter 3-400kr +god vannkjøling 3000kr+ psuer 1000kr. Et fasekjølingsannlegg er ikke mye dyrere hvis du kjøper det brukt, dette vil kunne gi ekstremt mye lavere temperaturer..

Lenke til kommentar
[...]

samt at den totale kjøleeffekten MÅ! overstige varmen kjerne du skal kjøle ned gir ifra seg.. 55w elementet ditt kan kansje brukes på en gpu som ikke gir fra seg for mye varme, men jeg ville ikke tatt sjangsen, 170w elementet ditt kan brukes på både gpu og cpu, men jeg ville ikke økt vcore for mye på cpu.. Ett slikt oppsett vil også være mye enklere og isolere for kondens :thumbup:

[...]

hva mente du med det første? at peltiere må kjøle mer (generere mer kulde) enn f.eks GPU lager av varme, eller så vil temeraturen bare øke og øke?

 

skal ikke klokke noe særlig... trenger ikke det, spiller ikke noe så... :p

kunne fint klart meg med min gamle 800MHz Duron

Lenke til kommentar
[...]

samt at den totale kjøleeffekten MÅ! overstige varmen kjerne du skal kjøle ned gir ifra seg.. 55w elementet ditt kan kansje brukes på en gpu som ikke gir fra seg for mye varme, men jeg ville ikke tatt sjangsen, 170w elementet ditt kan brukes på både gpu og cpu, men jeg ville ikke økt vcore for mye på cpu.. Ett slikt oppsett vil også være mye enklere og isolere for kondens :thumbup:

[...]

hva mente du med det første? at peltiere må kjøle mer (generere mer kulde) enn f.eks GPU lager av varme, eller så vil temeraturen bare øke og øke?

 

skal ikke klokke noe særlig... trenger ikke det, spiller ikke noe så... :p

kunne fint klart meg med min gamle 800MHz Duron

Med det første mente jeg akkuratt det du tolket det som, temp vil bare gå i været om heatload fra cpu overstiger arbeidet peltier elmentet kan utføre..

 

Ellers så lurer jeg på hvorfor du skal bruke penger på kjøling om du ikke overklokker. Da er det jo helt bortkastet(bortsett fra vannkjøling, og stillhet osv.)...

Lenke til kommentar

hvorfor schnorfor....

 

kanskje jeg vil ha noe å plundre med på fritiden... jeg syntes dette er interessangt og kanskje jeg får øynene opp for overklokking når jeg ført har muligheten til det, det har jeg jo ikke nå...

 

ellers så er det bare for morro skyld... Hva kostnadene angår, så kan du jo glede deg over at det ikke er du som må betale.. :p

bor hjemme og har 100% stilling, så det går nok greit... (eneste faste utgiften er mobilbruk og en flaske med saft hver andre uke)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...