Gå til innhold

Hvorfor så forskjellige prognoser på TV2 og NRK?


krister461

Anbefalte innlegg

Hallais, og vel overstått valg alle.

 

Er det bare jeg som er overasket over den store forskjellen mellom prognosene på NRK og TV2 igår kveld?

 

Selv nå valget var godt igang (1,5 mill stemmer talte) så var det relativt store forskjeller. På det meste skilte det 4 mandater mellom de to kanalene (89/80 på NRK og 85/84 på TV2). TV2 hadde blått flertall store deler av kvelden, mens NRK hadde sågodt som hele tiden et rødt flertall.

 

Hvordan kan dette ha seg? Jeg går utifra at begge kanalene får de samme resultatene. Riktignok kan de legge resultater inn i forskjellig rekkefølge, og tidlig på kvelden er gjerne naturlig med litt forskjeller, men dette tyder vel på en feil i TV2s utregninger? Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallais, og vel overstått valg alle.

 

Er det bare jeg som er overasket over den store forskjellen mellom prognosene på NRK og TV2 igår kveld?

 

Selv nå valget var godt igang (1,5 mill stemmer talte) så var det relativt store forskjeller. På det meste skilte det 4 mandater mellom de to kanalene (89/80 på NRK og 85/84 på TV2). TV2 hadde blått flertall store deler av kvelden, mens NRK hadde sågodt som hele tiden et rødt flertall.

 

Hvordan kan dette ha seg? Jeg går utifra at begge kanalene får de samme resultatene. Riktignok kan de legge resultater inn i forskjellig rekkefølge, og tidlig på kvelden er gjerne naturlig med litt forskjeller, men dette tyder vel på en feil i TV2s utregninger? Eller?

Så vidt jeg fikk med meg så opererte TV2 med prognose, mens NRK viste reslutatet av den faktiske opptellingen.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg fikk med meg så opererte TV2 med prognose, mens NRK viste reslutatet av den faktiske opptellingen.

Hmm...kan du utdype litt hva du mener er forskjellen?

Nrk skjønner du nok.

 

Tv2 kan da alltså ha brukt en vektelikning for å forutse hva som vil skje i fremtiden basert på tallene som har kommet inn og historikk (statistikk). Dette er en usikker metode hvis vektingen er gjort feil eller unøyaktig.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Så vidt jeg fikk med meg så opererte TV2 med prognose, mens NRK viste reslutatet av den faktiske opptellingen.

Hmm...kan du utdype litt hva du mener er forskjellen?

Nrk skjønner du nok.

 

Tv2 kan da alltså ha brukt en vektelikning for å forutse hva som vil skje i fremtiden basert på tallene som har kommet inn og historikk (statistikk). Dette er en usikker metode hvis vektingen er gjort feil eller unøyaktig.

Hmm...hvis tv2 gjorde som du sier så burde de vært klarere på det. Og, det er jo tydelig at de forutså fremtiden feil, selv seint i sendingen.....

Lenke til kommentar
Hmm...hvis tv2 gjorde som du sier så burde de vært klarere på det. Og, det er jo tydelig at de forutså fremtiden feil, selv seint i sendingen.....

Er nok ikke akkurat så lett å rette opp dette under sending. Tv2 vil nok gå igjennom sin dekning og forandre den til neste gang. Følgte mest med på NRK men svippa litt innom Tv2 og de sa da ofte at det var prognoser de holdt på med. Litt forvirrende kanskje...men men..

 

prognose progno`se m1 (fra gr, av *pro- og gnosis 'kjennskap') forutsigelse av hvordan en utvikling vil arte seg
Lenke til kommentar
Hmm...hvis tv2 gjorde som du sier så burde de vært klarere på det. Og, det er jo tydelig at de forutså fremtiden feil, selv seint i sendingen.....

Er nok ikke akkurat så lett å rette opp dette under sending. Tv2 vil nok gå igjennom sin dekning og forandre den til neste gang. Følgte mest med på NRK men svippa litt innom Tv2 og de sa da ofte at det var prognoser de holdt på med. Litt forvirrende kanskje...men men..

 

prognose progno`se m1 (fra gr, av *pro- og gnosis 'kjennskap') forutsigelse av hvordan en utvikling vil arte seg

Greit nok at de ikke kan rette opp, men om de faktisk brukte statistikk og historikk i tillegg til foreløpig resultat for å kalkulere det endelige resultatet burde de sagt det.

 

NRK hadde vel også en så kalt "prognose" da de forutsa endelig resultat basert på foreløpig resultat!

 

Spørsmålet er hvorvidt en eller begge kanalen hadde andre kalkulasjoner med også. :)

 

fulgte hovedsaklig med på NRK jeg også, men følte meg ikke trygg på noe resultat når TV2 sine prognoser var såpass forskjellige...

Lenke til kommentar
Hvorfor så forskjellige prognoser på TV2 og NRK?

Fordi TV2 var en av de få som ikke brukte kommunaldepartementets prognoser, og valgte i stede å kalkulere det ut selv.

Hmm. Da kan vi kanskje være enig i at TV2 gjorde en dårligere jobb en kommunaldepartementet.

 

Howzer: Selvfølgelig, men jeg trodde at prognoser basert på samme tallmateriale burde være mer sammstillte enn det de to var igår.

Lenke til kommentar
Synes NRK hadde klart best layout på sendingen sin. Veldig ryddig og oversiktelig. TV2 så jeg på en stund, men jeg ble bare irritert da de ikke gikk like godt gjennom resultatene og heller ikke hadde noen "konstant oversikt" slik som nrk.

Jeg syntes han pratern på NRK ble forferderlig slitsom. Han tok jo ikke pustepause men skravle i ett. Derfor hadde jeg mest på TV2, men var innom NRK i kortere perioder.

Lenke til kommentar

Flere som har gjort samme observasjon:

http://blog.vg.no/blog1054.html

 

Men det verste var at TV 2 tilsynelatende ble mindre og mindre å stole på etter hvert som kvelden skred frem. For mens landsprognosen og antall opptalte stemmer smeltet sammen på NRK og nettavisene utover kvelden og natta, levde de to tilsynelatende hvert sitt liv på TV 2: Stemmetallene pekte på rødgrønt, mens TV 2-prognosen tviholdt på dødt løp.

 

Dette satte sitt preg på de forskjellige valgvakene også. De borgerlige klamret seg til håpet og de rødgrønne turte ikke helt å slippe jubelen løs, mens de kastet nervøse blikk opp på flatskjermen med hvor TV 2 surret og gikk. Til slutt virket det som om regjeringen kastet inn håndkle før TV 2, og medga at slaget var tapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...