Gå til innhold

Xvid og divX vs. DVD/MPEG


m28006

Anbefalte innlegg

Er det noen som fortsatt benytter divX eller Xvid til å ta backup av dvd-filmene sine eller er det helt UT ? divX og Xvid - formatene gir vel fortsatt mer kvalitet per gigabyte enn dvd/MPEG? Hva er de største bakdelene og fordelene med de enkelte formatene? Også med hensyn til tid og penger. Hva er enklest? Hva er billigst? Hvilken kopieringsprosess tar minst tid? Noen som har gjort et regnestykke?

 

Jeg er på jakt etter et opplegg for å ta backup av filmene mine, og ønsker å velge et av av formatene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for noen år siden da det ikke var "inn" med dvd brennere så var divx og xvid definitivt best da de kunne komprimeres til og passe på en cd plate...

men slik komprimering tar tid å er heller avansert i forhold t mange av de DVD copy programmene som finnes i dag..

 

Har selv rippet masse DVD filmer om til xvid filmer å gjør det ennå da jeg liker å ha de liggende på HDèn å ikke slenge rundt på tusen dvd plater...

Er heller ikke no særlig å ha hele dvd filmer liggende ukomprimert på HD`en da det tar ufattelig mye plass...

Endret av Fat_ASS
Lenke til kommentar

Ripping til DivX er en veldig fleksibel løsning med tanke på kostnad til lagring og rask tilgang til filmene. Med trådløse nett og en pc/dvd-spiller med nettverkskombling er det den ultimate "kino on demand" løsningen for en billig penge.

 

Dette gjelder selvfølgelig kun hvis du ikke er så glad i å se meterhøye stabler med dvd plater i stua (noen får jo kick av det også).

Lenke til kommentar
Selv bruker jeg Smartripper for å få vob filmene inn på maskinen (DVD film format) også bruker jeg Dr. DivX for å komprimere dem.

 

Dr. Divx?? er det et sånt automatisk program som gjør alt for deg?? vet ikke hva som brukes nå men da jeg begynte å rippe så fantes det ikke no sånne programmer...får som oftes best resultat av å gjøre alt manuelt...=)

 

 

EDIT: husker foresten at det var et program som gjorde alt for deg...vet ikke hva det het men det ble i værtfall utrolig dårlig resultat ut av det...eeste fordelen var at man kunne få texten lagt inn i avi filen på en måte...det vet jeg ikke hvordan man gjør nå..:(

 

Noen som vet hva slags programmer man må ha for å gjøre det?? vet hvordan man ripper sub text fila t å blien fil som ligger ved siden av men ikke hvordan jeg kan få texten t å ligge i selve avi fila..

Endret av Fat_ASS
Lenke til kommentar

For meg er DivX/Xvid langt ifra død. Jeg ripper fortsatt den dag i dag DVDene mine til DivX. Jeg er riktig nok litt romsligere med størrelsen enn det ssom kanskje er vanlig å finne på internett da jeg gir 700MB per time video. Så de fleste av filene mine ligger på 1.4GB. Personlig ser jeg med mine utrente øyne ingen forskjell i kvaliteten fra en original DVD.

 

Jeg bruker DVD Shrink til å rippe filene fra DVD platen, og lagrer dem ukomprimert på harddisken, deretter bruker jeg Dr.Divx til å lage DivX .avi filer ut av dem. Prosessen tar ca. 4 timer med min Pentium M 1.8Ghz laptop. Men den tiden vil avhenge sterkt av prosessoren din. Programmene er meget enkle å bruke, og hvordan du stiller dem inn første gang du skal bruke dem er grundig og godt forklart på siden jeg linker til nedrest i innlegget mitt. I Dr.DivX er strengt tatt alt du trenger å velge størrelse og antall filer du vil lage av råmaterialet. Men det har også tilstrekkelig med innstillingsmuligheter til at jeg er meget fornøyd. Et annt enkelt og bra program er AutoGK. Har ikke prøvd det selv, men hører gode ting om det.

 

Hva tekst anngå har jeg funnet ut at det er lettest å bare lete på internett etter tekstfiler til filmene jeg ripper. Media Player Classic kommer med VOB Sub som du kan skru av og på teksten med. Husk bare å gi tekstfilen samme navn som filmfilen.

 

Edit: www.videohelp.com er også eg ypperlig ressurs.

Endret av squabbish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...