Gå til innhold

Problemer med Slackware 10.1


Anbefalte innlegg

Hallais folkens!

 

Jeg har nå lastet ned 4 cd'er med Slackware på. Alle skal funke fint men jeg har et problem:

 

Når jeg har fått installert alt (fjernet ikke noe fra pakkevalg) så starter da linux. Men så kommer jeg ikke inn i X eller GNOME eller hva det nå enn heter. Det er bare et innlogningsfelt der. Jeg logget meg inn som "root" og prøvde å skrive "startx". Da begynnte maskinen å gå litt "fremover" men plutselig så ble skjermen svart og skrudde seg av.

 

Hva er problemet her? Gnome skal vel starte av seg selv uten at jeg må taste inn noe for å få startet det?

 

Håper på hjelp!

 

Takker på forhånd!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første høyres det ikkje ut som om Slackware er noko for deg. Her må du gjere ting manuelt, og bruke kommandolinja mykje (blant anna til å setje opp X).

 

Du treng btw berre dei 2 første CDane.

 

Det første du må gjere er å lage ein brukar med:

 

adduser

 

Så må du setje opp X:

 

xorgconfig

 

Så loggar du ut, og loggar inn som brukaren du laga, og prøver "startx".

 

EDIT: Slackware sin GNOME vil eg ikkje anbefale. Den er utdatert. Bruk KDE, evt legg inn Dropline GNOME eller Freerock GNOME.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
For det første høyres det ikkje ut som om Slackware er noko for deg. Her må du gjere ting manuelt, og bruke kommandolinja mykje (blant anna til å setje opp X).

 

Du treng btw berre dei 2 første CDane.

 

Det første du må gjere er å lage ein brukar med:

 

adduser

 

Så må du setje opp X:

 

xorgconfig

 

Så loggar du ut, og loggar inn som brukaren du laga, og prøver "startx".

 

EDIT: Slackware sin GNOME vil eg ikkje anbefale. Den er utdatert. Bruk KDE, evt legg inn Dropline GNOME eller Freerock GNOME.

Så pga. det lille han spurte om så er ikke slackware noe for han? Du er meg en fin en. Det problemet der kunne man like godt ha fått på andre distroer, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal jage ham vekk fra en distro som ikke mangler mye før den er 'up and running' :roll:

Lenke til kommentar

Nå må du huske på at Slackware 10.2 er rett rundt hjørnet, så det er kanskje verdt å vente på Slackware 10.2. Men husk på at i Slackware så er det svært få ting som gjøres ved pek og klikk. Her må det god gammeldags kommandolinjejobbing til. Og en annen ting: Gnome forsvinner fra Slackware, KDE er det alternativet som er blitt valgt.

Lenke til kommentar

allright.. forstår dere.. men en ting jeg nå lurer på.. Jeg tror ikke jeg skal gå for slackware enda. Så jeg tenkte jeg kunne begynne med Kubuntu. Men hvor laster jeg ned dette. Vil ikke ha noen "Live-CD".

 

Takker for svarene :)

 

EDIT: Fant hvor jeg kunne laste ned Kubuntu. Google is now my friend :D

Endret av Conan_Warrior
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...