Gå til innhold

Tøye ut. Er det bra eller?


Anbefalte innlegg

Jeg føler jeg bør uttale meg i den tråden her og avkrefte/bekrefte en del påstander.

 

Det er riktig, som flere har nevnt, at det aldri er vitenskaplig dokumentert at tøying hjelper mot stølhet.

 

Tøying forlenger ikke og gjør ikke musklene lenger som enkelte tror. Det er heller ikke bevist og dokumentert at tøying forebygger skader. Det eneste tøying gjør er at det øker toleransen for smerte. Dvs. at hvis du setter deg ned og strekker ut beina og prøver å legge hodet i knærne, så er det ikke musklene som blir lengre på bakside av låret. Det er bare at toleransen for smerte som øker. Det vil dermed ikke gjøre så vondt å gjøre dette lenger hvis du gjør det mye.

 

6732267[/snapback]

 

Når du starter en tråd fordi du føler at du må avkrefte/bekrefte en del påstander må du ihvertfall hvite hva du snakker om selv.

 

At en muskel ikke blir lengere ved tøying er vel egentlig sant men at man ved tøying bare øker toleransen for smerte er rett å slett FEIL!

 

Det du egentlig sier er at det å gå ut i spagaten for en turner kontra mannen i gata er fysisk det samme, forskjellen er at turneren ikke føler smerte. Skal garantere at hadde du tvunget 10 tilfeldige personer ned i spagaten hadde de fleste havnet på sykehus med skade...

 

Det som begrenser leddutslaget altså hvor myk vi er er noe vi kaller bindevev. Når vi tøyer ut er det dette bindevevet vi tøyer og strekker på, ikke muskelen. Ved tøying blir ikke dette bindevevet bare mykere men også sterkere slik at det etterhvert vil tåle mer belastning, også over lengre tid.

 

Når man får strekk i en muskel er det alså bindevevet i muskelen som får seg en kilevink, ikke selve muskelen. Har du hatt rett så ville vel en strekk i "muskeln" gått over med en gang man fikk samlet lemmene igjen, slik er det bare ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har jo misforstått totalt når du sier at det å gå ut i spagaten for en turner og en tilfeldig mann er det samme, fysisk sett. Selvfølgelig er det jo ikke mulig for en tilfeldig mann å gå rett ned i spagaten. Han ville sikkert måtte dra på sykehus som du sier. Men jeg poengterte nettopp at dette er noe som er vondt i starten, men etter flere gjentagelser blir du altså mykere.

 

Og dette med strekk og muskel?? Hvor har jeg skrevet om det, og sagt det du sier? Det eneste jeg sa var at jeg ville avkrefte påstanden om at musklene blir lengre ved uttøying. Tror du nesten må lese gjennom en gang til.

 

Og hvis du mener at uttøying ikke bare er at man øker toleransen for smerte, så lurer jeg på hvilken kilde eller hva det enn er du vil referere til for å si det?

 

Jeg skjønner det kan oppstå mye forvirringer rundt dette temaet her, siden det er så mye rart ute og går her, men jeg liker helst å ikke bli kritisert for noe jeg ikke har sagt...

Lenke til kommentar

Jeg blir ALDRI mindre støl av å tøye ut, jeg blir mindre støl av å trene skikkelig ned. Derimot, så får det en positiv effekt på hvor langt leddutslaget mitt går (Eller hvordan skal jeg skrive det) Driter jeg i å tøye i en uke etter trening, så er jeg GARANTERT blitt stivere. Noe jeg overhodet ikke ønsker, om jeg merker noe forskjell på hvordan restitusjon o.l går om jeg tøyer eller ikke.. Nei, merker ingen forskjell.. Blir jeg mykere av å tøye, åjada... Tar det 1-2 min å tøye.. ? Nei, i min bok, tar det ca 1/2 time+ for å tøye igjennom ett forhåndsdefinert program... (Da tøyer jeg hver muskel ca 25sek)

Lenke til kommentar
du har jo misforstått totalt når du sier at det å gå ut i spagaten for en turner og en tilfeldig mann er det samme, fysisk sett.

6735442[/snapback]

 

Har aldri sagt dette men det er det som må være resultatet av din engen konklusjon om at de som tøyer kun trener evne til å tåle smerte....

 

Men jeg poengterte nettopp at dette er noe som er vondt i starten, men etter flere gjentagelser blir du altså mykere.

6735442[/snapback]

 

Det sa du ikke i ditt forrige innlegg.... da sa du at man ikke strekker muskelen eller blir mykere men kun trener egen evne til å tåle smerte.

 

 

Og hvis du mener at uttøying ikke bare er at man øker toleransen for smerte, så lurer jeg på hvilken kilde eller hva det enn er du vil referere til for å si det?

6735442[/snapback]

 

Og her motsier du deg selv...

 

Du sier selv at mannen i gata måtte på sykehus hvis han har blitt tvunget ned i spagaten noe som jeg er fullstendig enig i. Her innrømmer du altså at det er en fysisk forskjell på en som tøyer mye og en som ikke tøyer i det hele tatt.

 

I neste avsnitt sier du igjen at det kun er smerteterskelen....

 

Så hva er det egentlig du sier?

 

Tror faktisk ikke du selv vet hva du skriver!

Lenke til kommentar

Det jeg tror er at du mistolker nesten alt jeg sier her nå. Hva er det du mener ? Jeg sier jo at å øke toleransen for smerte gjør at du klarer å bli mykere. Skjønner ikke at det er så uklart...

 

du har jo misforstått totalt når du sier at det å gå ut i spagaten for en turner og en tilfeldig mann er det samme, fysisk sett.

6735442[/snapback]

 

Har aldri sagt dette men det er det som må være resultatet av din engen konklusjon

om at de som tøyer kun trener evne til å tåle smerte....

 

6738109[/snapback]

lurer da på hvordan jeg skal tolke dette...

Det du egentlig sier er at det å gå ut i spagaten for en turner kontra mannen i gata er fysisk det samme, forskjellen er at turneren ikke føler smerte.

6733020[/snapback]

 

Men jeg poengterte nettopp at dette er noe som er vondt i starten, men etter flere gjentagelser blir du altså mykere.

6735442[/snapback]

Det sa du ikke i ditt forrige innlegg.... da sa du at man ikke strekker muskelen eller blir mykere men kun trener egen evne til å tåle smerte.

6738109[/snapback]

 

Ja, det var jo nettopp det jeg sa. At du er myk i dette tilfelle betyr at du er tolerant for smerte, og dermed har et større leddutslag. Skal det inn med teskje?

Og hvis du mener at uttøying ikke bare er at man øker toleransen for smerte, så lurer jeg på hvilken kilde eller hva det enn er du vil referere til for å si det?

6735442[/snapback]

 

Og her motsier du deg selv...

 

Du sier selv at mannen i gata måtte på sykehus hvis han har blitt tvunget ned i spagaten noe som jeg er fullstendig enig i. Her innrømmer du altså at det er en fysisk forskjell på en som tøyer mye og en som ikke tøyer i det hele tatt.

 

I neste avsnitt sier du igjen at det kun er smerteterskelen....

 

Så hva er det egentlig du sier?

 

Tror faktisk ikke du selv vet hva du skriver!

6738109[/snapback]

Her begynner jeg å reagere. At tøying er å øke toleransen for smerte har vært gjennomgående for alt jeg har sagt. Det er det jeg mener. Jeg sier også at du blir mykere. Mykere er ikke synonymt med lengre muskler/eller noe annet. Mykere er at du er mer tøyelig.

 

Håper det er litt mer klart her nå, men jeg kan ikke forstå at jeg har uttrykt meg uklart og motsier meg selv slik du mener. Alle er menneskelige, alle kan skrive noe feil. Men i dette tilfelle kan jeg ikke se at jeg har gjort det.

 

Så i det store og det hele skjønner jeg ikke hva du prater om.

Endret av Ole-Magnus
Lenke til kommentar

Du sier at å være myk er å være tolerant for smerte, ikke sant?

 

Hvis det å være myk kun er smertetoleranse hvorfor må da noen på sykehus etter en utført spagat mens andre ikke?

 

Fordi det fysisk skjer noe i kroppen hos de som ikke har tøyd, bindevevet rundt muskelen brister og det gjør selvfølgelig mer vondt.

 

Har ingenting med toleranse for smerte å gjøre men at det faktisk gjør mer vondt når noe i kroppen ødelegges.

 

Du som snakker om dokumentasjon og tester, hvilken test sier at uttøying kun øker smertetoleranse. Les litt mer om bindevev og hvilken funksjon det har før du påstår usanne ting her i denne tråden igjen.

 

Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden for jeg synes jeg snakker for døve ører, mykhet har IKKE noe med smertetoleranse å gjøre, det vet vel de fleste.

 

Uansett må du gjerne prøve å overbevise andre her på forumet at du har rett.... lykke til med nettop det....

 

Edit: Når du fikk høre at muskelen ikke forlenges ved tøying (som er sant) var vel den eneste forklaringen på at vi ble mykere du kunne tenke at vi enkelt å greit tålte mer smerte. Dette kommer som resultat av manglende kunnskaper på andre områder. Greit å komme med en egen teori men å presentere det som en sannhet blir feil.

 

Skulle din teori være sann måtte vel smerteterskelen økes for alt annet også og ikke kun den muskelen vi tøyer. Kan anbefale en bok til deg, den kalles "kroppen vår" av Trond Viggo Torgersen. Tror du faktisk kan lære noe der :!:

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
Du sier at å være myk er å være tolerant for smerte, ikke sant?

 

Hvis det å være myk kun er smertetoleranse hvorfor må da noen på sykehus etter en utført spagat mens andre ikke?

 

Fordi det fysisk skjer noe i kroppen hos de som ikke har tøyd, bindevevet rundt muskelen brister og det gjør selvfølgelig mer vondt.

 

Har ingenting med toleranse for smerte å gjøre men at det faktisk gjør mer vondt når noe i kroppen ødelegges.

 

Du som snakker om dokumentasjon og tester, hvilken test sier at uttøying kun øker smertetoleranse. Les litt mer om bindevev og hvilken funksjon det har før du påstår usanne ting her i denne tråden igjen.

 

Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden for jeg synes jeg snakker for døve ører, mykhet har IKKE noe med smertetoleranse å gjøre, det vet vel de fleste.

 

Uansett må du gjerne prøve å overbevise andre her på forumet at du har rett....  lykke til med nettop det....

 

Edit: Når du fikk høre at muskelen ikke forlenges ved tøying (som er sant) var vel den eneste forklaringen på at vi ble mykere du kunne tenke at vi enkelt å greit tålte mer smerte. Dette kommer som resultat av manglende kunnskaper på andre områder. Greit å komme med en egen teori men å presentere det som en sannhet blir feil.

 

Skulle din teori være sann måtte vel smerteterskelen økes for alt annet også og ikke kun den muskelen vi tøyer. Kan anbefale en bok til deg, den kalles "kroppen vår" av Trond Viggo Torgersen. Tror du faktisk kan lære noe der  :!:

6738699[/snapback]

Jeg skal ikke legge flere bastante påstander oppå det her nå. Jeg kan godt gi en nærmere forklaring rundt det jeg har skrevet. Det vil jeg derimot ikke gjøre akkurat nå siden jeg ikke har tid.

 

Når det gjelder mine kunnskaper rundt bindevev så er de gode. Boken "kroppen vår" er vel en av de mer utdaterte bøkene du kan finne på dette området. Forskningen rundt tøying har kommet ganske mye lengre enn den var for en stund sida de siste årene.

Endret av Ole-Magnus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...