Gå til innhold

Tøye ut. Er det bra eller?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tøying hjelper ikke mot stølhet (slik jeg har forstått det). Man blir støl fordi man har brukt musklene hardt (mer enn hva man er vant til), og da blir de såre på en måte og trenger restitusjon. Jeg tøyer stort sett ikke ut, og er ikke noe stiv heller. Før, da jeg var yngrre og spillte fotball, tøyde jeg noen ganger ut, og noen ganger ikke ut. Ble stiv både da jeg tøyde ut og ikke tøyde ut (og ikke stiv da jeg både tøyde og ikke tøyde).

 

Dere som ikke er vant til å bruke overkroppen noe særlig: Prøv å ta en tur på et treningsstudio og løft vekter med dere klarer. Strekker dere ut blir dere fortsatt stive dagen etterpå. Dette fordi dere ikke er vant til å bruke musklene slik (så mye).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Når man stresser musklene bryter man med muskelfibre og lager mikrosår. Disse mikrosårene blir mindre ved uttøyning og dermed blir smertene ikke så store. Det er i hvor stor grad disse mikrosårene forminskes ved uttøyning det diskuteres blant "forskere" som mener det ikke har noe for seg å tøye ut.

Lenke til kommentar
Blir ikke musklene "kortere" når man trener? I så fall vil det vel være gunstig å tøye ut slik at man ikke mister fleksibiliteten i kroppen...

 

Men dette gjelder kanskje bare for noen idretter, kampsport f.eks...

Blir ikke musklene "kortere" når man trener? I så fall vil det vel være gunstig å tøye ut slik at man ikke mister fleksibiliteten i kroppen...

 

Det har jeg også lest, men jeg vet ikke om det er riktig.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Har sett en test en gang (som jeg desverre ikke finner igjen) der de testet en del fotballspillere. Der testet de hurtigheten til spillerne opp mot mykheten og konkluderte med at de mest tøyelige spillerne var raskest.

 

Spørsmålet er da:

 

Er man rask fordi man er myk eller er man myk fordi man er rask?

 

En ting er ihvertfall sikkert, man blir mykere av å tøye ut men blir man raskere?

 

;)

Lenke til kommentar

Flere av dere vil jeg si blander kortene litt. Mange av dere snakker om strekking og ikke tøying. Du blir ikke mykere av å tøye ut, men av strekking kan du bli mykere av.

La oss si det sånn at tøying setter deg tilbake til der du startet får treningen. Og strekking tar du det et steg videre. Kanskje noen er uenig i meg i dette men jeg mener det definitivt er en forskjell.

 

Når man stresser musklene bryter man med muskelfibre og lager mikrosår. Disse mikrosårene blir mindre ved uttøyning og dermed blir smertene ikke så store. Det er i hvor stor grad disse mikrosårene forminskes ved uttøyning det diskuteres blant "forskere" som mener det ikke har noe for seg å tøye ut.

4825181[/snapback]

Hvor har du lest at forskere mener mikrotrauma blir mindre ved uttøying. Mikrotrauma skapes i hovedgrad i den negativefasen av et løft, og muskelen oppfører seg jo i tøying som den gjør i det negative fasen av et løft. Tøying ser jeg som en bra ting i oppvarmingen, men etter trening ser jeg ikke dette som noe annet en totalt unødvendig. Tøying gjør jeg alderig og kan fint legge beine bak nakken etter mange tunge knebøy økter, selv etter mye større lår.

 

Strekking derimot, i den grad man gjør dette får å bryte ned fascia rundt muskelen har jeg tro på. Selv gjør jeg heller ikke dette foreløpig, men har tenkt til å begynne med det etter hvert så skal bli spennende å se.

Lenke til kommentar

Jeg føler jeg bør uttale meg i den tråden her og avkrefte/bekrefte en del påstander.

 

Det er riktig, som flere har nevnt, at det aldri er vitenskaplig dokumentert at tøying hjelper mot stølhet.

 

Tøying forlenger ikke og gjør ikke musklene lenger som enkelte tror. Det er heller ikke bevist og dokumentert at tøying forebygger skader. Det eneste tøying gjør er at det øker toleransen for smerte. Dvs. at hvis du setter deg ned og strekker ut beina og prøver å legge hodet i knærne, så er det ikke musklene som blir lengre på bakside av låret. Det er bare at toleransen for smerte som øker. Det vil dermed ikke gjøre så vondt å gjøre dette lenger hvis du gjør det mye.

 

Det er derimot ikke sagt at tøying er en "dårlig" ting. Er du f.eks. turner er tøying en nødvendighet i treningen. Når man dessuten sier at en er myk betyr det altså bare at den enkelte tåler mye smerte for å være myk i en viss bevegelse. Noen synes også det er litt deilig å tøye etter de har trent. Kan synes det selv i blant. Personlig tror jeg akkurat det ligger litt mer i det psykiske enn fysiske.

 

Kilden min her er min mor som er fysio-/manellterapeut. Hun er litt aktiv innen forskingsmiljøet på dette området, så jeg vet litt hva jeg snakker om.

 

EDIT: Det er svært mange toppidrettsutøvere som ikke tøyer i det hele tatt. Vet bl.a. at herrelandslaget i håndball aldri tøyer. Det er bare frivillig opp til den enkelte. Jeg tror ikke det er det eneste stedet de gjør det slik for å si det sånn... Påstanden om at tøying er så positivt har bare blitt mer og mer svekket med årene, og det er en grunn til at flere og flere kutter det ut.

Endret av Ole-Magnus
Lenke til kommentar

Han er bare kjempe tullete i hodet, eneste argumenter er at han har tøyet i 11 år, og derfor hjelper det.

 

Edit: Må føye til at jeg ikke klarer å se en eneste logisk forklaring på hvordan det kan forebygge/hjelpe på skader. Etter trening er muskelen ødelagt, det den trenger da er hvile og proteiner for å bygge seg opp igjen, ikke at en åndsvak person skal drive å slite og rive i musklene sine.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
Han er bare kjempe tullete i hodet, eneste argumenter er at han har tøyet i 11 år, og derfor hjelper det.

 

Edit: Må føye til at jeg ikke klarer å se en eneste logisk forklaring på hvordan det kan forebygge/hjelpe på skader. Etter trening er muskelen ødelagt, det den trenger da er hvile og proteiner for å bygge seg opp igjen, ikke at en åndsvak person skal drive å slite og rive i musklene sine.

6732529[/snapback]

 

Bla bla ukebla..=P..eg sa ikkje det.. og eg sa ikkje at tøying hjelper fordi eg har tøyet ut i 11 år. Eg har spilt fotball i 11 år, og det e mange treninger eg ikkje har tøyet ut og der har eg merket stivhet i musklene dagen derpå. Derfor sier eg at det hjelper, kan hende deres kropp ikkje merker forkjell etter dere har tøyd ut, eller dere ikke tøyer ordentlig. Ikkje vet eg. eg sier bare at etter egen erfaring så hjelper tøying.

Lenke til kommentar

Vil ikke si at tøying hjelper mot stølhet dagen etterpå, for det er utrolig vanskelig å bevise. Tøyer vanligvis ut hver gang jeg er i aktivitet, og noen ganger trener jeg hardere enn andre(og konkuranser). Ofte at jeg føler meg støl etter en hard økt, mens en normal langkjøring eller liknende bare gjør at jeg er sliten.(Sist lørdag tøyde jeg ikke ut, satt meg ned forran pc og ble der, Da jeg skulle løpe staffet dagen etterpå var det en knute bak i hvert lår som måtte mykes opp så det holdt. Så jeg skal ikke sitte stille igjen rett etter et løp)

Beste da er jo å være klar for en ny økt dagen etter, men desverre er ikke dette alltid like lett å få til.

 

Det jeg absolutt er sikker på er at en som tøyer vil bli mye mer fleksibel enn en som ikke tøyer ut, og vil derfor også noen ganger holde lenger uten å få feks krampe. (Noe mange på mitt gamle fotballag slet med, mens jeg lett kunne gå videre). Eller som min venn som går på kampsport og skal sparke høyt. Han har for lengst innsett at en må tøye for å klare å sparke et annet sted enn låret.

 

Så: tøy hvis du vil holde seg fleksibel og myk, vil jeg hevde.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar
Vil ikke si at tøying hjelper mot stølhet dagen etterpå, for det er utrolig vanskelig å bevise. Tøyer vanligvis ut hver gang jeg er i aktivitet, og noen ganger trener jeg hardere enn andre(og konkuranser). Ofte at jeg føler meg støl etter en hard økt, mens en normal langkjøring eller liknende bare gjør at jeg er sliten.(Sist lørdag tøyde jeg ikke ut, satt meg ned forran pc og ble der, Da jeg skulle løpe staffet dagen etterpå var det en knute bak i hvert lår som måtte mykes opp så det holdt. Så jeg skal ikke sitte stille igjen rett etter et løp)

Beste da er jo å være klar for en ny økt dagen etter, men desverre er ikke dette alltid like lett å få til.

 

Det jeg absolutt er sikker på er at en som tøyer vil bli mye mer fleksibel enn en som ikke tøyer ut, og vil derfor også noen ganger holde lenger uten å få feks krampe. (Noe mange på mitt gamle fotballag slet med, mens jeg lett kunne gå videre). Eller som min venn som går på kampsport og skal sparke høyt. Han har for lengst innsett at en må tøye for å klare å sparke et annet sted enn låret.

 

Så: tøy hvis du vil holde seg fleksibel og myk, vil jeg hevde.

6732628[/snapback]

 

Kunne ikke vært mer enig, det er akkurat det jeg mener, Eyvindr forstår meg ikke :cry: snufs..

 

 

No gidder eg ikkje diskutere dette her mer. Dåkkar har dåkkars meniger og eg har mine.

Endret av suppesaft
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...