Jump to content
Sign in to follow this  
Mafiabåss

Tøye ut. Er det bra eller?

Recommended Posts

Det er lurt å varme ordentlig godt opp, tøye svakt ut og etter treningen tøyer du di musklene du føler du har brukt, tar ikke mer enn 2 minutter...

man blir jo mykere av det, men om det hjelper mot stølhet o.l., vet jeg ikke.

Tøyer alltid ut uansett, etter oppvarming og etter treningsøkt.

"tøyer"/strekker litt på kroppen før oppvarming også..

Nei, uttøying er ikke bevist å ha noen effekt, men det synes å hjelpe allikevel. En annen ting som ikke er vitenskapelig bevist er faktisk kiropraktikk, enkelte leger mener dette er kvakksalveri. Men de som går dit mener at det hjelper.

Har lest så utrolig mye motstridende angående tøying at jeg rett og slett ikke vet om det har noen positiv effekt. Noen mener tøying gjør at musklene bygger seg opp fortere og "bedre"(dvs at man blir sterkere enn om man ikke hadde tøyet ut), mens andre mener at man ikke bør tøye ut etter styrketrening.

Beats me. :shrug:

Uttøyning er selvfølgelig ingen dum ting! Det sier seg selv på en måte.. Det gjør at musklene blir mer tøylige, og dermed tåler mer.

Tøying er også med på å minske ulike skader, som f.eks. strekk og lignende type skader.

Man kan gjerne tøye ut lett før en trening, men da skal det være så lett at man ikke kjenner noe som helst.

min erfaring er at trening hjelper mot stølheten.

Gidder sjeldent å tøye ut etter styrketrening. Var litt støl i starten, men dette gikk "fort" vekk til å bare bli den lille gode følelsen av å ha trent.

mer/regelmessig trening = musklene blir vant til å bli brukt (hardere) og man vil oppleve mindre stølhet og lignende, det er iallefall min teori utifra mine egne opplevelser. Så jeg gidder sjeldent å tøye ut etter trening.

Men en ting: Du blir mykere av å tøye (hvis du gjør det riktig). Merket det i løpet av bare 6mnd trening av Tae Kwan Do. Der var det MYE tøying i starten for å bli mykere i bena bl.a. Og det ble vi!

Edited by MrLee

Guest Slettet+9817234daf

Det er mange fotballag som aldri tøyer ut. Viking for eksempel.

Etter en hard fotballtrening tøyer vi ikke ut, men bare jogger rolig ned igjen. Det skal visst ikke være bra å tøye når en har trent hardt sier treneren vår. Men det er vel mange meninger om det også

ja, de fleste fotball lagene jeg kjenner tøyer aldri ut, de bare jogger ned.

Men så er fotball en sport for kjerringer og ikke så veldig eksplosiv sport.. :p

Guest Slettet+9817234daf

Jeg mener at uttøyning er positivt. Det er skadeforebyggende og bedre for restutisjonen.

Jeg har hørt at det ikke er vitenskapelig dokumentert at å tøye ut har noen positiv effekt.

Positivt eller ikke.....du blir ihvertfall mindre stiv og støl dagen etter, hvis du tøyer skikkelig etter en treningsøkt.....

Det forebygger også muskelskader, da musklaturen er mer forberedt til neste treningsøkt.

mvh

Pantera

Guest Slettet+9817234daf

Man blir mykere av å tøye, dermed mer fleksibel, kjappere og smidigere.

Mange sier at det spiller ingen rolle når du tøyer ut. Om du tøyer ut etter en trening eller om du tøyer ut om morgenen gjør nøyaktig samme nytten, skal vi tro det jeg leste i Aftenposten for et par måneder siden.

Ergo, musklene må ikke være varme for at man skal kunne tøye ut, according to the article.

Guest Slettet+9817234daf
Ergo, musklene må ikke være varme for at man skal kunne tøye ut, according to the article.

Det er sant. Mange som tøyer som oppvarming. Arnold for eksempel.

Jeg tøyer så og si aldri!

For muskler som allerede er såre gjør bare tøying sånn at det blir verre. Tøying har bare med bevegelighet å gjøre, og det har jeg ikke noe problem med :p

Kanskje jeg tøyer litt før enkelte løp avogtil.