Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Ser at mange her skriver at det å ha en god tone med sensoren, altså å snakke med sensoren er et pluss. Tror dere det vil være et minus å be om en stille kjøretur? Vil det på en måte være som å si "Jeg klarer ikke å kjøre å snakke samtidig"?

 

Det er ikke det at jeg ikke kan kjøre og snakke samtidig, men jeg er "ukarismatisk" og synes det er vanskelig å holde en samtale med en ukjent person og blir dermed opphengt i å formulere setninger og det å i heletatt få samtalen til å gå, og glemmer storting rundt kjøringen som kan gi stryk i seg selv (høyreregelen, fotgjengere etc.) og ikke minst hvor jeg skal kjøre. Veiledningstimen trinn 3 gikk forferdelig, og tror det var pga. at jeg prøvde å holde en samtale med en jeg langt fra kjente.

 

Selvfølgelig kan du be om en stille kjøretur! Om sensor ikke liker dette, kan han i så fall ikke stryke deg for det :-)

Ser mange har blitt spurt om dette av sensor, jeg har ikke blitt spurt om det de tre gangene jeg har kjørt opp. Men du kan jo bare si ifra på starten :-) Hvis han i så fall spør deg om noe, kan du bare svare når du føler for det. Selv kan jeg miste noe fokus når jeg skravler, så prøver å unngå dette på oppkjøring.

 

Jeg også miste fokus når jeg skravler :-( Liker ikke pratte på kjøretime :-( Så blir ikke fint oppkjøring når jeg snakker med en som jeg ikke kjenner også. Bare med kjøre lære og oppkjøring (ikke når kjeg kjøre med venn og min mann)

 

Hvordan var sensor dere hadde?

Den som jeg hadde han så veldig hyggelig ut men han satt seg ikke rolig inn bil. Han prøved snakker med meg og jeg liker øyner kontakt når jeg snakker med hvem som helt.. Jeg så på lille speil på bil og så at han fokus ikke på hvordan jeg kjøre men så satt han helt bak meg på sett foram men virker at han satt bak. Han fokusere på fart mitt helle tid..

 

Fart er virker jo!!!

Men det er mange som kjøre og har fint fart på et fint var og inne i bye kan ikke kjøre strøk pgv noe feil. Jeg har veldig lyst til kjøre inne i bye da vet jeg at er ikke tåke :-) Nesten oppkjøring skal jeg ikke snakker i bil og ikke blir meg om han eller hun som sitter i bilen...

 

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4279808.ece har fånt det på nett og det var der jeg kjørt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sensoren jeg hadde nå virket veldig ok og grei :-) Han var dog veldig dramatisk da han diskuterte om jeg skulle stå eller ikke. Men vil ikke skylde på sensor for at jeg strøk sånnsett, bare synes det var synd at helheten ikke telte, slik de sier. Lykke til neste gang, da klarer du det nok!

Endret av Ellis_
Lenke til kommentar

Da begynner det å nærme seg oppkjøring for min del, og det er en ting jeg lurer på:

 

Jeg leser at de fleste får "snu ved første anledning" eller lignende på oppkjøringen. Regner med at det ikke er lagt rett før en rundtkjøring man får kjørt rundt i, så når er det da best å snu? En U-sving er vel både en vanskelig manøver som det er lett å drite seg ut på.. Tips på hvordan folk løste denne?

 

Takker for svar :love:

Lenke til kommentar

Endelig kan jeg slutte å se i denne tråden.

 

Detaljert beskrivelse:

Kjørte opp 13:50 i Bergen. Oppvarmingstimen gikk greit, ble litt mer kjent med området der. For sikkerhetsspørsmålet ber sensor meg velge et tall fra 1-9 og jeg velger 7 fordi jeg vet at de første har med vognkortet å gjøre og de har jeg glemt. Handler om tåkebaklys. Går fint. Jeg spør på forhånd hvor vi skal kjøre, hjelper litt for kjøringen når du på forhånd vet hvor du skal. Han spør om jeg vil snakke eller være stille. Jeg sier at jeg kjører best da det er stille.

 

Kjører ut av trafikkstasjonen, mot sentrum, over puddefjordsbroen og gjennom møhlenpris. Der må jeg rygge et stykke og parkere. Under ryggingen så ser jeg bare bakover, og det kommer en syklist fra den retningen jeg ikke ser mot. Da jeg har parkert må jeg sikre den. Setter på håndbrekk, setter i gir, skrur av motor. I en bakke tar jeg opp håndbrekket og spør om han ikke har noe imot at jeg gjør det. Han svarer at det er jeg som kjører nå, og kan kjøre hvordan jeg vil. Sliter litt med bakkestart hvis jeg ikke bruker håndbrekket. Fortsetter mot Loddefjord og så tilbake til trafikkstasjonen.

 

Han skriver i 5 min og spør meg om det er noe jeg vil kommentere. Jeg sier at jeg kjørte på gult lys i 3 lyskryss, men det var det sikreste å gjøre. På første rundtkjøring kjørte jeg litt for langt inn. Og selvsagt det med syklisten. Det var den eneste feilen han hadde notert seg. Han sa at det var helheten som telte og derfor fikk jeg bestått.

Lenke til kommentar

Jeg holder på med kjøretimer ennå og er litt nervøs før hver kjøretime, men så fort jeg begynner å kjøre så går det bedre. Det irriterer meg fremdeles at jeg er så nervøs når jeg setter meg inn i bilen til kjørelærern.

 

Trener mye på observasjon og fartstilpassing nå. Jeg prøver å få med meg ting tidlig nok, men siden det er så himla mye en skal få med seg og det ikke er automatikk i mye ennå så må jeg bevisst gjøre alle tingene. Ingenting går av seg selv. Og det er derfor meget slitsomt for øynene.

 

Tips til hvordan jeg kan roe ned kroppen og trene bedre på observasjonsteknikk?

Endret av saivert
Lenke til kommentar

Tips til oppkjøring:

 

Det er vanlig at man blir nervøs før man skal kjøre opp, da er det er greit å ha en kompis eller vennine som nylig har fått lappen.

 

Jeg har "fulgt" med i denne tråden en stund, og den er jææævlig lang, men mange sier at man burde "smiske" med sensoren, det er bare tull. Det har ikke noe å si, sensorene er veldig profesjonelle idag enn tidligere. Så man trenger ikke snakke så mye at du ikke klarer å konsentrere. Det er dine handlinger i trafikken som blir vurdert og ikke hva du sier. men som sagt, første inntrykk er greit, ordentlig håndhilsing og smil er greit.

 

Ta det med ro dagen før, bestill kjøretime før oppkjøringa, ta deg en kopp kaffe. få selvtilliten din opp når det gjelder kjøring, sensorer vil se om du er klar eller ikke klar, og dette gjennom om du er nervøs eller ikke. kraftig minus her. ikke si til sensorer at du er nervøs, alle sensorer vet det.

 

Viktige ting å huske på:

- Oversikt i rundkjøring

- Overdriv blindsonetitting.( snu hodet fort til den siden)

- Tilpass farten inn mot kryss

- Skaff deg oversikt

- tilpass farten etter værforhold

- Fartsgrense, hold fartsgrensa eller mindre. dersom du kjører fortere, husk det og si ifra til sensor, og husk at du setter opp farten etter at du har passert skiltet, ikke før.

- gangfelt? se godt, her er risikoen for å stryke på oppkjøring høyt.

- blink i god tid, men ikke overdriv sånn at andre misforstår deg.

- Gjør deg klar før rundtkjøring (gir) sånn at du er klar til å kjøre ut

- hold flyt i trafikken.

- Viktig å plassere seg i riktig felt

-Høyreregel.

- 3 sekunders reglen.

MYE MER!

 

 

- Dersom du kjører feil, ikke få panikk, du får ikke stryk for det. du får heller en plus, ved å finne et sted å snu.

 

noe mer tro?

 

det er mye du bra tips her, men litt kjipt å lese gjennom 297 sider......

 

Siste tips, Finn ut hvor vennene dine kjørte hen, fra og til. detaljert. da mener jeg Fra hvilke "statens vegvesen" sånn at dere får prøvd ut rygge øvelse, husk at det ikke bare er du som har oppkjøring, det er andre også, vanligvis så må du rygge inn. Er du usikker på steder du ikke har vært før, da er det godt å ha street view.. ta deg en "kjøretur"

 

Når sensoren spør om du vil ha på radio eller snakke. så er det best å ha på radio og snakke litt. for det kan bli litt kleint og man blir litt nervøs når det er stille. også kan du snakke når du vil,

 

Jeg selv fikk lappen 16.11.2011 :)

Endret av I-H@ck3d
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg holder på med kjøretimer ennå og er litt nervøs før hver kjøretime, men så fort jeg begynner å kjøre så går det bedre. Det irriterer meg fremdeles at jeg er så nervøs når jeg setter meg inn i bilen til kjørelærern.

 

Trener mye på observasjon og fartstilpassing nå. Jeg prøver å få med meg ting tidlig nok, men siden det er så himla mye en skal få med seg og det ikke er automatikk i mye ennå så må jeg bevisst gjøre alle tingene. Ingenting går av seg selv. Og det er derfor meget slitsomt for øynene.

 

Tips til hvordan jeg kan roe ned kroppen og trene bedre på observasjonsteknikk?

 

Tenk at kjørelæreren din ikke er der. vet at det ikke hjelper så veldig mye, men dersom du er nervøs når du sitter i bilen, så betyr det at du er usikker på din kjøring. få selvtilliten opp.

kjørelæreren din har ikke en dritt å si, du betaler han for å lære deg, og det er det. han er ikke sensoren, gjør du en feil, drit i det, men heller lær av det.

 

Observasjonsteknikk: skaff deg oversikt hele tiden, i rundkjøring, kryss osv. Titt på den som har vikeplikt for deg og skaff deg helheten, ikke stirr på han/hun som har vikeplikt for deg. konsentrasjon er viktig, tenk på hva som kan skje.

Lenke til kommentar

Jeg bestod :) Hadde kl 13:55 på Risløkka. Fikk rute til venstre ut fra stasjonen, kjørte igjennom Stovner, Kalbakken, Grorud og så videre. Klønet det litt til med parkeringa på slutten, gjorde det kanskje litt vanskligere for meg selv enn det det egentlig var.

Slapp sikkerhetsspørsmål siden det var tilbakelevering av førerkort, så oppkjøring nr 2 er bestått. :D

Lenke til kommentar

Jeg bestod :) Hadde kl 13:55 på Risløkka. Fikk rute til venstre ut fra stasjonen, kjørte igjennom Stovner, Kalbakken, Grorud og så videre. Klønet det litt til med parkeringa på slutten, gjorde det kanskje litt vanskligere for meg selv enn det det egentlig var.

Slapp sikkerhetsspørsmål siden det var tilbakelevering av førerkort, så oppkjøring nr 2 er bestått. :D

Hvorfor kjørte du opp for andre gang?

 

Annen førerkortklasse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...