Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tusen takk! Sju og en halv timer til oppkjøringen, vet ikke hvorfor jeg ikke har lagt meg enda. Er så utrolig nervøs. Vet jeg kommer til å få høre det fra halve verden om jeg ikke består, skummelt eller hva? :)

 

 

Hur gick det? :)

Bestod med glans! Bommet med én ting, og det var plasseringen i en trearmet rundkjøring. Eller den er ikke akkurat trearmet da, men man kan ikke kjøre inn på venstre side. Ga klar beskjed om dette til sensor med en gang jeg oppfattet innkjøring forbudt-skiltet på venstre side. Hun bare nikket og smilte. Merket at tida gikk ganske kjapt, før jeg visste ordet av det var vi tilbake på Risløkka. Ble glad da hun ba meg parkere valgfritt, for jeg hadde garantert slitt litt om jeg hadde fått lukeparkering.

 

Ellers må jeg si at jeg digger kjørelæreren min. Han hadde på forhånd gitt meg hele kjøreruten, han sa at grunnet rushtid pleide de alltid å bruke samme rute så tidlig på morran. Med unntak av en vei her og der, var det nøyaktig denne ruta jeg fikk. :)

Lenke til kommentar

Du kjørte inn en plass det var innkjøring forbudt?

Haha, nei. Jeg kjørte rett fram, noe som var meningen også. Vanligvis skal man ligge i høyre kjørefelt om man skal kjøre rett fram, men siden det var ingen vei til venstre så skulle jeg egentlig ligge til venstre. If you catch my drift :p

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg er ny her i forumet. Mange gode tips og råd her! :D Jeg er så stressa. Har oppkjøring om 17 dager, på Drøbak. Er det noen andre her som skal ha oppkjøring samme sted, evt. har hatt det?

 

Jeg er veldig nervøs, fordi jeg sliter med å forstå hvor jeg skal holde bilen i rundkjøringa, liksom når det skal være høyre og venstre felt. Kjørelæreren min er veldig streng, og han blir fort stressa :p, men føler jeg kjører greit nå. Sliter egentlig mest med plasseringen. Har også lært meg å parkere bilen mellom biler(stolt), klarte det ikke før..

 

Er veldig takknemlig for alle svar jeg får.

 

Lykke til dere alle som har oppkjøring de nærmeste dager! Jeg sitter og teller dager, gleder meg litt, samtidig som jeg gruer meg.. Flere som har den følelsen?

Lenke til kommentar

Jeg er veldig nervøs, fordi jeg sliter med å forstå hvor jeg skal holde bilen i rundkjøringa, liksom når det skal være høyre og venstre felt.

Hvis du skal til høyre eller rett fram, hold deg i høyre felt.

Hvis du skal til venstre (eller snu), hold deg i venstre felt.

 

Det finnes unntak, spesielle rundkjøringer men da er det merket på asfalten med piler hvor man skal plassere seg, evnt. skilt ;)

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Jeg er veldig nervøs, fordi jeg sliter med å forstå hvor jeg skal holde bilen i rundkjøringa, liksom når det skal være høyre og venstre felt.

Hvis du skal til høyre eller rett fram, hold deg i høyre felt.

Hvis du skal til venstre (eller snu), hold deg i venstre felt.

 

Det finnes unntak, spesielle rundkjøringer men da er det merket på asfalten med piler hvor man skal plassere seg, evnt. skilt ;)

 

Tusen takk! Det var jo veldig enkelt, skjønte det med engang nå. Vet noen hvilke feil de fleste gjør? slik at jeg og andre her på forumet kan prøve å unngå samme feil..

Lenke til kommentar

Jeg er veldig nervøs, fordi jeg sliter med å forstå hvor jeg skal holde bilen i rundkjøringa, liksom når det skal være høyre og venstre felt.

Hvis du skal til høyre eller rett fram, hold deg i høyre felt.

Hvis du skal til venstre (eller snu), hold deg i venstre felt.

 

Det finnes unntak, spesielle rundkjøringer men da er det merket på asfalten med piler hvor man skal plassere seg, evnt. skilt ;)

Venstre felt når man skal rett frem dersom det ikke går vei til venstre.

Lenke til kommentar

Den største feilen de fleste gjør er vel at man overanalyserer alt som kan gå galt, og møter opp dritnervøs. Bare ta det med ro, det er akkurat som en vanlig kjøretime. Får bare beskjed hvor du skal kjøre, that's it.

 

Vær obs på vikeplikt og spesielt blindsone ved bytting av felt og utkjøring av rundkjøring :)

Kjør så økonomisk som mulig, etc :)

 

EDIT: Ja selvfølgelig det glemte jeg å nevne, hvis det ikke går noen vei til venstre i rundkjøringa så ligg i venstre fil hvis du skal rett fram.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Den største feilen de fleste gjør er vel at man overanalyserer alt som kan gå galt, og møter opp dritnervøs. Bare ta det med ro, det er akkurat som en vanlig kjøretime. Får bare beskjed hvor du skal kjøre, that's it.

 

Vær obs på vikeplikt og spesielt blindsone ved bytting av felt og utkjøring av rundkjøring :)

Kjør så økonomisk som mulig, etc :)

 

EDIT: Ja selvfølgelig det glemte jeg å nevne, hvis det ikke går noen vei til venstre i rundkjøringa så ligg i venstre fil hvis du skal rett fram.

 

Tusen takk for gode råd, TMB og Maiskolbe. Skal huske på det under neste kjøretime, og håper det kan hjelpe meg med å bestå!:)

Endret av Sommernissen
Lenke til kommentar

En grei huskeregel for feltvalg i en rundkjøring er å se for seg rundkjøringen som en kake. Er utkjørselen din på høyresida av en kake delt i to? Høyre felt. Er utkjørselen din på venstresida av en kake delt i to? Venstre felt.

??? :blink: :blink:

 

Tusen takk for gode råd, TMB og Maiskolbe. Skal huske på det under neste kjøretime, og håper det kan hjelpe meg med å bestå!:)Men finnes det rundkjøringer uten vei til venstre? :p

Jepp :)

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Nå er det jo en regel også, er veien du skal ut av i rundkjøringa 1 grad mer til vendtre en rett frem så er det venstre felt som gjelder.

Men 99% av alle kjører i høyre uansett og de som skal ut til venstre eller helt rundt kjører i venstre.

Dvs man må bryte reglene pga normer.

Men norm går ikke om man bulker og man lå feil på papirene.

Lenke til kommentar

Det er en ting som er viktigere enn noen annet når man kjører bil, og det er observasjon. Se langt frem, beveg blikket, få overblikk osv. Dette er nesten det eneste jeg tenker på når jeg kjører bil (også når jeg øvelseskjørte / kjørte opp), og da får man automatisk god flyt, riktig plassering, blinker i god nok tid, avpasser farten..jo bedre man observerer, jo tidligere ser man hindringer, som igjen fører til at du kan planlegge hva du skal gjøre tidligere. Dette betyr en myk, sikker og økonomisk kjøring. Og bestått oppkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...