Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Grats Bonselo. Det er snart 2 uker siden jeg bestod :whistle:

 

Takk :) Da e so deilig å vera fri, no slepp eg alt tullet med Tide!

Gratulera til deg òg Requi :thumbup: Korleis kjens det no som du har hatt lappen ei stund? Går euforien over så fort? :p

EU-forien?

 

Uansett, føles utrolig godt. Har ikke egen bil selv ennå, men låner mor og far sin bil i ny og ne. Er bare at på kveldene når jeg kjører, og kanskje drar ut girene litt av og til, føles det ut som sivilen følger etter meg. Om det er noia-tanken som slår inn, det vet jeg ikke, men er som oftest bare tankene mine som løper løpsk.

 

Det gjenstår nå bare å finne en bil jeg skal kjøpe, men aner ikke hvilken bil eller hvor mye penger jeg skal bruke på for å få en ok førstegangsbil. Vil ha noe som ikke er for slappt. 100+ hester er et must (?).

 

Men uansett, svar på spørsmålet ditt; ja, det er utrolig deilig å kjøre helt alene/med venner uten mor eller far i passasjersetet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var rundt null-føre så jeg tok det litt easy gjennom hele greia. Aksellererte ikke fort men gjorde rolige og jevne bevegelser for at hun ikke skulle få fnatt :p

 

Hei!Først:GRATTIS med lappen,så herlig!",)

Ved hvilke temp.skal en ta det pent med tanke på føret?er rundt 0 verst?ka med minusgrader?

 

Det "teoretiske" jeg fikk var Bremsetest. Faktisk så fikk jeg litt hjerneteppe på akkurat den og det ble ikke akkurat sånn som det burde. Vi fant en rett strekning og jeg bremsa opp forsiktig etter jeg hadde fortalt masse unødvendig om bremsegreir og ABS og sånt :p

Skulle egentlig bremse ned mye hardere og "slippe" rattet for å se om bilen svingte under oppbremsning.

 

Du fikk i oppg å ta en bremsetest i fart asså?Okei..Du mener da at en bør finne en rett strekning,med lite trafikk slik at en kan bremse hardt og samtidig slippe rattet?slipper man rattet for å kontrollere om det er lekkasje i bremserør eller har dette kun med bremseeffekt å gjøre? Kan en kontrollere om det er lekkasje i bremser på noen måte,eller er det kun lyset i dashbordet en sjekker?

 

Takker for oppklarende svar,hadde vært til stor hjelp",)

 

Bare kom med spørsmål om det er noe ;)

Lenke til kommentar

hchult: Vet ikke helt hva du hadde gjort her, men så ut som du hadde quota mitt innlegg med litt spørsmål innimellom der :p

Uansett, får vel svare så godt jeg kan.

 

Tempo på glatta: 0-føre er ikke nødvendigvis verst, men faren er at det er mye vanskeligere å se steder der det er glatt og mange tror de har like godt veigrep som vanlig bare fordi det ikke er synlig snø på veiene. Farten er vanskelig å gi noe fasitsvar på vil jeg tippe. Det kommer også veldig an på bilen og veiene. Du må nesten se an hva som ville vært naturlig midt på sommern (på godt føre) også sakker du av litt. Evt si ifra at du vil utføre en bremsetest for å sjekke hvor dårlig grepet er.

Steder du bør være ops på er f.eks veier med skog på begge sider (sola kommer kanskje ikke til så godt, og isen smelter ikke), broer, ramper osv. (der får man ikke jordvarme som varmer opp veien, men bare kjølig luft under), og ellers typiske skyggelagte veier.

 

Istedenfor teoretisk spørsmål fikk jeg som sagt bremsetest. Da la vi om ruta litt for å kjøre på en vei der sensoren visste det var en rett strekning. For all del ikke slipp rattet og ta henda opp i lufta. Funker dårlig på en oppkjøring tror jeg :p Det man skal er å kjøre i en fart på ca. 50 km/t, (sjekk speil, sjekk speil!), så holde veldig forsiktig på rattet, slippe litt, men sånn at du kan gripe inn (tenkt deg 2 mm mellom henda og rattet f.eks). Så skal du bremse hard og kjenne om rattet beveger på seg av seg selv (svinger til den ene eller andre siden).

 

Man slipper ikke rattet for å sjekke bremsevæske. Dette sjekker man stillestående ved f.eks å pumpe på pedalen flere ganger helt til det blir hard liksom. Så hvis pedalen begynner å sige innover kan det tyde på lekasje.

 

Håper dette var riktig. Dere for evt rope ut og rette opp feilene mine :)

Lenke til kommentar

Takker for svar!jah,vet du,ville lissom komme med spm innimellom innlegget og gjorde et forsøk på å fetmarkere teksten jeg skrevsånn at det ble lettere å se kem som skrev ka..",)skjønner godt at det var litt pussig sånn som det ser ut,beklager at jeg ikke lyktes med det..",)

Takk for gode tips,gode greier!gull verdt nå mot slutten av kjøreopplæringen",)Har lite greie på dette,glimrende med litt mer erfarne innleggere",)

 

Ved testing av bremsekraftforsterker skal en pumpebremse med motoren av ,5-6 ganger,trykke inn bremsepedal og så ta på tenning.Sant?Hvis forsterkeren fungerer som den skal vil pedalen sige innover,slik den ville gjort om en hadde kjørt og bremsa ute på veien.Skjer det ingenting med pedalen etter pumpebrems og tenning på,dersom den ikke fungerer?

"Dette sjekker man stillestående ved f.eks å pumpe på pedalen flere ganger helt til det blir hard liksom. Så hvis pedalen begynner å sige innover kan det tyde på lekasje."

 

Forsto jeg deg riktig: en kan også sjekke om det er lekkasje i rørene ved å pumpebremse asså?med motor på eller av?møter en motstand hvis man pumpebremser mange ganger,og det er normalt?har noen en enkel forklaring på det?og hvis pedal begynner å gi etter kan det bety en lekkasje..?såpass?hjelpe meg,dette har jeg aldri hørt om før..",)

Tusen takk igjen,håper DU har en ekstra finfin fredagskveld og start på helgen",)

Lenke til kommentar
Sjekk ut Post #2784 i denne topicen. Ble lagt ut en fil der med masse greier du kan kose deg med ;)

Ser at jeg skrev feil på det med lekasjetest. Man skal ikke pumpe, men bare trykke hard og holde inne. Men les igjennom det, så lærer du mye ;)

Når har du oppkjøring?

 

Jeppdå,den skal sjekkes ut!",)dato er ukjent,kjøringen har vært en skikkelig hard nøtt for min del..:/men mest sannsynlig innen utgangen av februar om jeg klarer å bevare roen og bli flinkene i det jeg må jobbe med",)

Endret av hchult
Lenke til kommentar

Da er nok eneste tipset jeg kan gi å bare kjøre masse.

Kjørte selv veldig mange lange turer helt fra jeg var 16 nesten.

3-5 timer hver/annenhver helg hele sommerhalvåret blir mye trening det.

Men jeg kjørte fordi jeg skulle steder da, så jeg er ikke noe miljøsvin, ikke ennå ihvertfall :)

Men bare få med deg så mye kjøring som mulig. Skal foreldrene dine noe sted, så spør om å få lov til å kjøre dem eller noe ;)

Lenke til kommentar
Laster opp en word fil igjen jeg til dere som er usikkre på hva som kommer av spørsmål, den inneholder alt som man kan få spørsmål om.

Kan dere den teoretisk og praktiskt så har dere ingen grunn til bekymring :)

 

Ser at dokumentet starter på punkt nr 6.Stemmer dette?hva står det i punkt 1-6 egentlig?",)

Takk for at du la ut denne iceman!den skal printes ut og leses ørti ganger til det sitter!",)

 

hilsen nysgjerrigper

Lenke til kommentar
Hehe,

Moderator kan vel kanskje legge den i førsteposten så den er mer synelig.

Sikkert flere som har lyst på det etterhvert, savna det selv ihvertfall :)

I agree.

Jeg fikk ikke noen sikkerhets-spm på oppkjøringen, men jeg var klar for det uventede pga jeg hadde lest gjennom masse av de spm dagen før. Savnet noe slikt da, som ble lagt ut i denne tråden.

 

Stemmer på å få den i første-innlegget slik at andre nykomminger kan få nytte av den! :)

Lenke til kommentar

Ååå herregud. Oppkjøring i morgen kl. 12.30. Jeg sitter her og tror på ramme alvor at jeg stryker. Kan fortelle meg hvilke feil man stryker på? Er det ikke inndelt i klasser? 1, 2 og 3?

Tror aldri jeg har vært så nervøs i hele mitt liv. Har kjørt ca. hver eneste dag siden jeg ble 16, tatt lappen på lett motorsykkel, og føler meg relativt trygg i trafikken. Føler meg allikevel usikker!

Lenke til kommentar
Ååå herregud. Oppkjøring i morgen kl. 12.30. Jeg sitter her og tror på ramme alvor at jeg stryker. Kan fortelle meg hvilke feil man stryker på? Er det ikke inndelt i klasser? 1, 2 og 3?

Tror aldri jeg har vært så nervøs i hele mitt liv. Har kjørt ca. hver eneste dag siden jeg ble 16, tatt lappen på lett motorsykkel, og føler meg relativt trygg i trafikken. Føler meg allikevel usikker!

Hvordan gikk det?

 

Hadde selv oppkjøring i dag, men gikk til helvete. Fikk beskjed at jeg hadde alt for høy fart inn og i kryss, noe jeg er helt uenig i, siden jeg IKKE hadde spesielt stor fart, oppreholdt vikeplikt og kjedde ingen situasjon. Allikevel var dette nok til og stryke.

 

Som sakt ca 10000 ganger i denne posten, det er ingen ting og vaere nervøs for. Selv var jeg nervøs, og det gjorde ikke noe godt.

Lenke til kommentar
Ååå herregud. Oppkjøring i morgen kl. 12.30. Jeg sitter her og tror på ramme alvor at jeg stryker. Kan fortelle meg hvilke feil man stryker på? Er det ikke inndelt i klasser? 1, 2 og 3?

Tror aldri jeg har vært så nervøs i hele mitt liv. Har kjørt ca. hver eneste dag siden jeg ble 16, tatt lappen på lett motorsykkel, og føler meg relativt trygg i trafikken. Føler meg allikevel usikker!

Hvordan gikk det?

 

Hadde selv oppkjøring i dag, men gikk til helvete. Fikk beskjed at jeg hadde alt for høy fart inn og i kryss, noe jeg er helt uenig i, siden jeg IKKE hadde spesielt stor fart, oppreholdt vikeplikt og kjedde ingen situasjon. Allikevel var dette nok til og stryke.

 

Som sakt ca 10000 ganger i denne posten, det er ingen ting og vaere nervøs for. Selv var jeg nervøs, og det gjorde ikke noe godt.

Den der er kjip, strøyk akkurat på det samme første gang og var like uenig som du er. De burde heller gi det som en anmerkning og si dette kan du fikse på når du skal kjøre selv, men neida de må absolutt ødelege alle dagene fremover i 1mnd. noen ganger lurer jeg på selv om de stryker oss med vilje bare for at de skal trekke til seg pengene våres. :nei:

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Da kan du glede deg til du får stålis på bilen, eller som jeg liker å kalle det, is fra helvete.

 

Trodde fingrene mine skulle dette av da jeg prøvde å skrape bilen idag, satt så sinnsykt godt også var det bikkjekaldt.

 

Haha, ja det er prisen for og ha bil.

Man kan og glede seg til og oppleve låsen fra helvete som fryser fast hvis man er riktig heldig.

Opptil flere ganger daglig. :evil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...