Gå til innhold

2 * 7800GTX i SLI


gummitarzan

Anbefalte innlegg

Skal ha ny pc, og har havnet på en en AMD Athlon 4400+ X2, 2 gb ram, og et Asus 7800gtx skjermkort. Skal handle pcen på bruttolønn, og slipper også unna moms pga snill sjef, lurte derfor på om jeg likegodt skal gå for 2, og kjøre dem i sli. Men, hvor mye ekstra vil jeg tjene på det? Og hvordan vil det gå med cpuen? Har en 4400+ nok muskler til å dra to glx kort?

 

Noen synspunkter? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se hos X-bit labs for en pekepinn på hvor mye ekstra ytelse du kan regne med.

 

Vil tro en X2 4400+ vil kunne klare å dra kortene uten å være flaskehals, iallfall dersom du overklokker den litt. I testen hos X-bit labs er det brukt en AMD Athlon 64 4000+ CPU (2.40GHz, 1MB L2 cache).

 

Edit: Det holder nok strengt tatt med ett kort, men vurderingen får du ta selv.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Nå er en 4000+ bedre en X2 4400+ i spill da(X2 4400+ er sirka like bra som en 3700+ i spill).

 

har akurat bestilt meg en X2 4400+, mobo, ram og et 7800 GT. GT og ikke GTX fordi, EN: har lcd med maks oppløsing på 1280 x 1024, der er det ikke froskjel mellom GT og GTX. TO: der hvor det er en ytelsesforskjell så er den ikke på mer en 7% før man kommer opp i ca 3 MP (ingen normale lcder kjarer dette, og bare dyrere crter).

 

for og svare: NEI det finnes ikke NOEN prosesor som IKKE funker som en falskehals på et sli system med 7800 GTX per dags dato.

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar

stemmer dette Brusfantomet?

 

 

(X2 4400+ er sirka like bra som en 3700+ i spill).

 

 

Ante jeg ikke, så i spillverden, så er det enkeltkjerne som leverer best?

 

Jeg vet ingen spill utnytter flerkjerne enda, men de er faktisk dårligere til det bruket altså?

 

 

 

 

Edit:

Glemte å spørre, hvorfor slipper du moms pga snill sjef? Har vært med på det før, men husker ikke fremgangsmetoden, hehe

Endret av Inztigator
Lenke til kommentar
Hvis pc'en bare er bygd for spill har man rett og slett ikke bruk for en dobbeltkjerne prosessor, og da vil vel kanskje "

AMD Athlon 64 FX-57 2.8GHz Socket 939, 1MB" være best for ditt bruk?

Joda, ser den faktisk er raskest, men den koster jo skjorta og mer. Slipper moms pga snill sjef....han legger den ut til han får den igjen :) Pcen skal jo primært spilles på, ,men jeg surfer, ser film og musikk, laster ned og brenner litt dvder osv osv også...

Går derfor for en 2kjerne. Syns den er litt mer fremtidsretta.

 

Dropper nok 2*glx i sli, etter å ha studert grafene i testen cybirg kom med. Er vel neppe verd 4k til?

Lenke til kommentar
Vis du tar det på brutto lønn slipper du unna både MVA og skatte satsen din....

 

Men du taper litt ferie penger

 

Vis kortet koster 4k  så betaler du under 3k

 

4000x0.75x0.67  ca 2k

Stemmer det. Men tenkte jeg hadde fått et hylekor med "...7800GTX koster over 4k, ikke 2..." hvis jeg skrev 2k :) Hadde jeg måtte faktisk betale 4k for et til, hadde jeg ikke vurdert det i det hele tatt. Men jeg får jo liksom 2 for prisen av et. Men lurer på om jeg ikke legger pengene i en fet skjerm istedet.

Lenke til kommentar
Ante jeg ikke, så i spillverden, så er det enkeltkjerne som leverer best?

 

i forhold til pris så ja, en X2 4400+ har to 2,2 Ghz kjerner med 1MiB L2 Cache, mens en 3700+ har en 2,2 Ghz kjerner med 1MiB L2 Cache. Da det nesten ikke er spill som utnytter dobelkjerne (doom 3 er et hedelig untak) blir ytelsen det samme. Har desuten hørt at enkelte spill som er lagd for enkelkjerne blir veldig rare på dobeltkjerne (i nfsu 2 går vistnokk blien din MYE raskere en motstanderense sine og slikt).

 

Er bra og se at du har tatt til fornuften, selv om du "bare" betaler 2000 Kr for et GTX kort til så er 2000 Kr en god del penger.

 

Edit: god ide med skjermen (en god skjerm kan følge deg MYE lengere en noe grafikk kort)

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar
gummitarzan @ 10/09/2005 : 13:43

  QUOTE (meanbean @ 10/09/2005 : 11:20)

Vis du tar det på brutto lønn slipper du unna både MVA og skatte satsen din....

 

Men du taper litt ferie penger

 

Vis kortet koster 4k  så betaler du under 3k

 

4000x0.75x0.67  ca 2k

Stemmer det. Men tenkte jeg hadde fått et hylekor med "...7800GTX koster over 4k, ikke 2.....

Stemmer vel ikke helt.

Blir vel flisespikkeri, men litt for å stille egen nysgjerrighet, blir det vel egentlig:

4000/1,25*0,67 fortsatt ikke langt unna 2k. 2144 for å være nøyaktig

Men det må vel regnes slik?

 

Rett meg gjerne viss det ikke stemmer

 

 

Edit: Rota litt med quote først

Endret av Inztigator
Lenke til kommentar
Jepp, er nok best med bare ett kort, SLI er noe oppskrytt tull!

 

Kjøp en god skjerm, og en god CPU, BF2 takler og Dual Core cpu

Hva vet du om at sli er tull?

Har du det?

Jeg har hatt sli i ca 6mnd og koser meg med det ;)

Jeg har dagens ytele med gårdagens kort.

Sli støtte i spill er blitt kjempebra, de spill som ikke støtter det trenger du det ikke på heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...