Gå til innhold

Sannheten om 60 fps, vsync og hertz.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Alt for ofte kommer det spørsmål om at folk ikke får mer enn 60 fps i CS, og svaret er slå av vsync, sett fps_max 101 og noen ganger sett opp hertz på skjermen. Nå vil jeg forklare hva alt dette er:

Hertz: Hertz er hvor ofte skjermen oppdateres. Med andre ord, har du 60 hertz på skjermen, får du aldri mer enn 60 fps, samme hva. Dette kan stilles opp, men ikke til det uendelige. De fleste CRT skjermer greier 100 hz på 640*480 og 800*600, og 85 på høyere oppløsninger. De fleste LCD skjermer som kjører på analog tilkobling (husker ikke hva det het, selv om jeg burde) greier opp til 75 hertz på alle oppløsninger. Kjører du DVI (digital tilkobling), er hertzen låst på 60. De fleste ferdigpcer som kommer med flatskjerm har DVI-kabel inkludert. Skal du ha over 60 hertz, må du ha analog tilkobling. Og for dere som tror det bare er å slå av vsync: Dere tar feil.

Vsync: Vsync er, som de fleste vet, en forkortelse for vertical synchronization. Meningen med vsync er å passe på at skjermkortet aldri sender ut fler bilder enn skjermen er stilt inn på (hertz). Når du har vsync av i for eksempel CS, viser eventuelle fps-målere hvor mange fps skjermkortet (for dere som skal kverulere: resten av PCen også, men det er til syvende og sist skjermkortet som sender ut bildet til skjermen) greier å spytte ut, ikke hvor mye skjermer faktisk viser.

Som mange også vet, kan du komme "over" 100 fps hvis du setter developer på 1. Dette er heller ikke sant. Developer 1 setter spillet i "developer mode", og som følge av det kan spillet vise at du har langt over 100 fps så lenge pcen din er kraftig nok. Over 100 fps har du uansett ikke i CS (1.6), for grafikkmotoren støtter ikke mer, samme hva din pc, skjerm og whatever klarer.

fps_max 101: Dette er bare en integrert fps-lås i CS. Å sette den på 101 hjelper KUN hvis skjermen din står på mindre enn skjermen din har i oppdateringsfrekvens (hertz). Står den på 101 er du uansett sikker på at den ikke er en flaskehals for fpsen din.

Så, hvordan setter jeg opp hertz?

Det finnes to løsninger (har bare testet en av dem):

1. Høyreklikk på Steam-ikonet nede til høyre og velg Play games. Høyreklikk på Counter-Strike og velg properties. Herfra går du på launch options, og skriver "-freq <hertz>". Selvfølgelig skal det ikke være "", og <hertz> byttes ut med den frekvensen du vil ha. Pass på at skjermen din tåler dette, bruker du LCD med analog tilkobling, kjør -freq 75, har du CRT, -freq 85.

2. (ATi-skjermkort): Last ned RefreshForce. Programmet sier seg ganske lett selv, bare sett den oppløsningen du bruker i CS til den frekvensen du ønsker, men igjen: pass på at skjermen din tåler det.

2.1 (nVidia-skjermkort): Kontroller at du har ganske nye drivere (finnes på www.nvidia.com). Last ned CoolBits. Så høyreklikker du på skrivebordet, og følg denne "stien": Properties > Settings > Advanced > GeForce xxxx (ditt skjermkort) > Refresh rate overrides, så setter du din CS-oppløsning til den frekvensen du vil ha (som skjermen til tåler).

Konklusjon: Vsync på, developer 0, og fps_max 101 - du taper ingenting!

Håper dere liker denne tråden, og jeg håper den blir sticky, så kanskje vi slipper masse mas neste gang noen ikke får mer enn 60 fps. ;)

Så er jeg glad for konstruktiv kritikk!

Edit:

#1: La til forklaring på hvordan man skal endre hertz, og en konklusjon på etterspørsel fra -Mithrandir-.

Endret av Potetfar
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra at du tar initiativ til å skrive en ny slik tråd, da stickyen om samme problem er gammel og feil. Du bør også ta med hvordan du setter av/på Vsync og hvordan du locker Hertz i CS. Synes også du kan skrive en konklusjon i slutten, da ikke alle blir å forstå akkurat hva du mener om f.eks. Vsync skal være av eller på :)

Skrevet
Vsync er, som de fleste vet, en forkortelse for vertical synchronization. Meningen med vsync er å passe på at skjermkortet aldri sender ut fler bilder enn skjermen er stilt inn på (hertz).

Meningen med VSync er at skjermkortet alltid begynner å tegne opp et nytt bilde fra toppen av skjermen. Dermed unngår man "tearing", noe som ser ut som streker som kommer når man beveger seg/skjermbildet beveger seg.

Denne effekten er veldig synlig hvis fps ligger veldig nært frekvensen (Hz) skjermen er stilt inn på.

Skrevet

Det er bedre med vsync av enn 60/75 FPS i cs.

Dette fordi spillet går raskest med 100 FPS (rekyl bla), men ikke like raskt som 100 FPS med vsync av.

LCD = vsync av, fps_max 101

CRT = vsync på, fps_max 101 og 100Hz på skjermen.

Greier ikke CRT skjermen din det kjøper du deg en ny for det betyr at du sitter på en dinosaur.

Skrevet

Burde bli sticky! Er jeg den eneste som er imponert over Potetfar? Har sett innleggene hans overalt, og jeg er imponert over hvor bra han skriver, og hvor fint han skriver til og være 12/13 år.

Stå på Potetfar

Skrevet (endret)
Alt for ofte kommer det spørsmål om at folk ikke får mer enn 60 fps i CS, og svaret er slå av vsync, sett fps_max 101 og noen ganger sett opp hertz på skjermen. Nå vil jeg forklare hva alt dette er:

Hertz: Hertz er hvor ofte skjermen oppdateres. Med andre ord, har du 60 hertz på skjermen, får du aldri mer enn 60 fps, samme hva. Dette kan stilles opp, men ikke til det uendelige. De fleste CRT skjermer greier 100 hz på 640*480 og 800*600, og 85 på høyere oppløsninger. De fleste LCD skjermer som kjører på analog tilkobling (husker ikke hva det het, selv om jeg burde) greier opp til 75 hertz på alle oppløsninger. Kjører du DVI (digital tilkobling), er hertzen låst på 60. De fleste ferdigpcer som kommer med flatskjerm har DVI-kabel inkludert. Skal du ha over 60 hertz, må du ha analog tilkobling. Og for dere som tror det bare er å slå av vsync: Dere tar feil.

Vsync: Vsync er, som de fleste vet, en forkortelse for vertical synchronization. Meningen med vsync er å passe på at skjermkortet aldri sender ut fler bilder enn skjermen er stilt inn på (hertz). Når du har vsync av i for eksempel CS, viser eventuelle fps-målere hvor mange fps skjermkortet (for dere som skal kverulere: resten av PCen også, men det er til syvende og sist skjermkortet som sender ut bildet til skjermen) greier å spytte ut, ikke hvor mye skjermer faktisk viser.

Som mange også vet, kan du komme "over" 100 fps hvis du setter developer på 1. Dette er heller ikke sant. Developer 1 setter spillet i "developer mode", og som følge av det kan spillet vise at du har langt over 100 fps så lenge pcen din er kraftig nok. Over 100 fps har du uansett ikke i CS (1.6), for grafikkmotoren støtter ikke mer, samme hva din pc, skjerm og whatever klarer.

fps_max 101: Dette er bare en integrert fps-lås i CS. Å sette den på 101 hjelper KUN hvis skjermen din står på mindre enn skjermen din har i oppdateringsfrekvens (hertz). Står den på 101 er du uansett sikker på at den ikke er en flaskehals for fpsen din.

Så, hvordan setter jeg opp hertz?

Det finnes to løsninger (har bare testet en av dem):

1. Høyreklikk på Steam-ikonet nede til høyre og velg Play games. Høyreklikk på Counter-Strike og velg properties. Herfra går du på launch options, og skriver "-freq <hertz>". Selvfølgelig skal det ikke være "", og <hertz> byttes ut med den frekvensen du vil ha. Pass på at skjermen din tåler dette, bruker du LCD med analog tilkobling, kjør -freq 75, har du CRT, -freq 85.

2. (ATi-skjermkort): Last ned RefreshForce. Programmet sier seg ganske lett selv, bare sett den oppløsningen du bruker i CS til den frekvensen du ønsker, men igjen: pass på at skjermen din tåler det.

2.1 (nVidia-skjermkort): Kontroller at du har ganske nye drivere (finnes på www.nvidia.com). Last ned CoolBits. Så høyreklikker du på skrivebordet, og følg denne "stien": Properties > Settings > Advanced > GeForce xxxx (ditt skjermkort) > Refresh rate overrides, så setter du din CS-oppløsning til den frekvensen du vil ha (som skjermen til tåler).

Konklusjon: Vsync på, developer 0, og fps_max 101 - du taper ingenting!

Håper dere liker denne tråden, og jeg håper den blir sticky, så kanskje vi slipper masse mas neste gang noen ikke får mer enn 60 fps. ;)

Så er jeg glad for konstruktiv kritikk!

Edit:

#1: La til forklaring på hvordan man skal endre hertz, og en konklusjon på etterspørsel fra -Mithrandir-.

Mye av dette er feil, jeg har LCD skjerm og kjører refreshlock med 100hz, da føles det mye mer smoothere enn hvis jeg kjører 60hz eller even 85hz.

Jeg vet ikke helt hva som skjer, men jeg må ha mye lavere sensitivity ingame med 100hz, selvom jeg har LCD skjerm som ikke takler mer enn 60hz.

En annen ting er at vsync GJØR faktisk at man får mindre hertz ut av dataen..

Som en annen poster sa er ikke vsync det du sa (Meningen med vsync er å passe på at skjermkortet aldri sender ut fler bilder enn skjermen er stilt inn på (hertz).)

Vsync er for at man ikke skal vise 2 oppdaterings bilder på samme sekund, eller med andre ord, ikke vise to bilder samtidig, da blir det en ekkel strek midt på skjermen.

Men det so du ikke visste, er at dette var et problem bak i 2000 og slikt da ikke dataene var så sterke, mens nå for tiden har alle såpass bra skjermer og skjermkort at man støter ikke på tearing med vsync av.

De har forresten skrudd av vsync by default i CS:S, noe som betyr at omtrent hele CS:S basen spiller uten vsync på uten at de vet det.

Og ingen har klaget enda på tearing.

Med andre ord så anbefaler jeg vsync av, og dra opp hertzen så langt du klarer, nemlig 100hz.

Dette øker sensitiviteten, pluss at man får mere presisjon når man kan ha lavere sens.

Endret av joltaire
Skrevet
Med DVI er hertzen låst til 60? Jegt har DVI, og kjører 75. Hvordan forklarer du dette? :p

Med at du egentlig bare kjører 60 hz. ;)

Men når det gjelder LCD er det bilder pr. sek, i motsetning til CRT som er pungter.

Har oppfattet det slik.

Skrevet

Hertz på skjermen er nok låst til 60 som det sies her. At du har den på 75 hjelper ikke i det hele tatt på hvor fort skjermen oppdateres. Hva skjermkortet gjør er ei anna sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...