Cultofluna Skrevet 8. september 2005 Skrevet 8. september 2005 Mye vann i eksospotta vil gjøre at det ruster hull.. en måte å unngå det på er å en gang i blantgi motoren litt turtall så den får blåst alt ut, men er nesten uungåelig med en bil som står mye urørt.. Ellers kan du alltids kjøre den ihel ved hjelp av stein osv da har jeg gjort
Kjeksen Skrevet 8. september 2005 Forfatter Skrevet 8. september 2005 Mye vann i eksospotta vil gjøre at det ruster hull.. en måte å unngå det på er å en gang i blantgi motoren litt turtall så den får blåst alt ut, men er nesten uungåelig med en bil som står mye urørt.. Ellers kan du alltids kjøre den ihel ved hjelp av stein osv da har jeg gjort hehe ok. Så det går ikke an og blåse hull i eksosanlegget ved å gi litt "ekstra"?
Cultofluna Skrevet 8. september 2005 Skrevet 8. september 2005 Mye vann i eksospotta vil gjøre at det ruster hull.. en måte å unngå det på er å en gang i blantgi motoren litt turtall så den får blåst alt ut, men er nesten uungåelig med en bil som står mye urørt.. Ellers kan du alltids kjøre den ihel ved hjelp av stein osv da har jeg gjort hehe ok. Så det går ikke an og blåse hull i eksosanlegget ved å gi litt "ekstra"? veel.. om den er sundrustet fra før og tett i enden kansje?
Kjeksen Skrevet 8. september 2005 Forfatter Skrevet 8. september 2005 Er ikke rustet. Men mistenker et lite hol en eller annen plass Blir pittelitt fetere lyd hehe.
Marvil Skrevet 8. september 2005 Skrevet 8. september 2005 Mye vann i eksospotta vil gjøre at det ruster hull.. en måte å unngå det på er å en gang i blantgi motoren litt turtall så den får blåst alt ut, men er nesten uungåelig med en bil som står mye urørt.. Ellers kan du alltids kjøre den ihel ved hjelp av stein osv da har jeg gjort hehe ok. Så det går ikke an og blåse hull i eksosanlegget ved å gi litt "ekstra"? Ikke om eksosanlegget er i orden og bilen er original..
Kjeksen Skrevet 8. september 2005 Forfatter Skrevet 8. september 2005 Mye vann i eksospotta vil gjøre at det ruster hull.. en måte å unngå det på er å en gang i blantgi motoren litt turtall så den får blåst alt ut, men er nesten uungåelig med en bil som står mye urørt.. Ellers kan du alltids kjøre den ihel ved hjelp av stein osv da har jeg gjort hehe ok. Så det går ikke an og blåse hull i eksosanlegget ved å gi litt "ekstra"? Ikke om eksosanlegget er i orden og bilen er original.. Bilen er en original 92 modell 323 mazda. Eksos anlegget er i orden.
Cultofluna Skrevet 8. september 2005 Skrevet 8. september 2005 Helt sikker på det? jekk opp bilen og gå over eksosanlegget og slå med en skiftenøkkel eller lignende.. finner fort ut om noe er gale da
sofarot Skrevet 8. september 2005 Skrevet 8. september 2005 Alle gasser osv som blir sleppt ut tærer på eksosanlegget. Det oppstår hull, eksosanlegg er ikke evigværende.
eab Skrevet 8. september 2005 Skrevet 8. september 2005 Riktig som du får forklart av flere over her. Ting som brukes, slites. Har tatt livet av mang en lyddemper ved å lage skikkelig "pottsmeill" som de sier her hvor jeg bor. (antenne bensindamp som dras ned i eksosanlegget. En gang revna hele flensen på undersiden av potta... Men det er vel ikke slike hull du tenker på
Zagato Skrevet 8. september 2005 Skrevet 8. september 2005 Få en kamerat til å slepe bilen uten at du har tenninga på, slå tenninga på mens du er i fart Gjør det helst når det er mørkt. Eg sprengte ei heil og god bakpotte på en Abarth på den måten, men det nytter ikkje viss du har innsprut. Du kan og slå av tenninga og renne på geara ned en bakke og slå på tenninga igjen.
trondbue Skrevet 8. september 2005 Skrevet 8. september 2005 Har et lite hull i eksosanlegget på bilen min jeg. Tror egentlig det har vært der så lenge jeg har hatt bilen. Men hvordan kan man reparere dette hullet? Er bare en bitteliten sprekk, men er nok til å få endel mer brumming og at den klarer å gå på tomgang når jeg holder for enden på eksosrøret. Er litt rust akkurat der eksosrøret går i en sving oppover og er der hullet er. Ellers ser eksosanlegget veldig fint ut, så hadde derfor ikke så lyst til å bytte hele greia for å fikse det. Vil det funke med reparasjonspasta eller lyddemperbandasje fra Biltema? Hva ville dere gjort?
garrasjen Skrevet 8. september 2005 Skrevet 8. september 2005 Eksosanleggene blir som regel ødelagt innenfra. Det skyldes at esosen inneholder mange stoffer, og når de blandes med fukt(vann) blir det en slags syre som tærer innenfra. Derfor vil en bil som bare blir kjørt korte turer skifte eksosaglegg oftere enn en som kjører lange turer ofte. Den eneste måten å "reparere" utett eksos på er å sveise den. Pasta bruker man ved montering av nye deler, og sånn rep teip osv. er bare midlertidig. Dvs. holder i alt fra to dager til to mnd.... Lettest er å skifte, og da slipper du forhåpentligvis å skifte igjen på noen år.
trondbue Skrevet 8. september 2005 Skrevet 8. september 2005 Får se hva jeg gjør da. Er akkurat i en sjøt det er gått hull tror jeg, sitter i hvertfall en klemme rett over der hullet er. Eksosanlegget er ellers helt fint å rustfritt bortsett fra den lille sprekken, så har ikke så lyst til å bytte hele greia. Sveising kan jeg ikike, så da må den på værksted og det ender bare med en skyhøy regning. Får se om jeg ikke prøver meg med slik reperasjons greier eller noe først. Får heller se hvor lenge det varer.
Evil Knivel Skrevet 9. september 2005 Skrevet 9. september 2005 Gjør som meg når kunskapene ikke strekker... kontakt nærmeste bilmekanikker linje på ei skole. de fikser det gratis... eneste du må ut med er deler. og da lønner det seg å få tak i tredje parts deler. funker like bra og om ikke bedre en enkelte orginale deler.
tikka Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 (endret) det er bare sundt og ruse bilen litt, og få ut alt dritt, men hvis du vill kan du borre et hull i bagpotta. gjenge hålet opp, og sette inn en bolt, så har du et lense hull for vann/kondens. husk å borre hålet der bagpotta er lavest. Endret 14. september 2005 av tikka
Januar333 Skrevet 14. september 2005 Skrevet 14. september 2005 motoren får faktisk litt mindre effekt når det er hull eller sprekker i eskosanlegg. da det blir dannet mere motstand i eksonsanlegget eller feil gjennomstrømmnig eller noe sånt noe.
carwasher Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 motoren får faktisk litt mindre effekt når det er hull eller sprekker i eskosanlegg. da det blir dannet mere motstand i eksonsanlegget eller feil gjennomstrømmnig eller noe sånt noe. hmm trudde det var omvent for eksosen slapp letter ut jeg dah men :S men viss det stemmer så må jeg fikse hullet på potta mi og
garrasjen Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 motoren får faktisk litt mindre effekt når det er hull eller sprekker i eskosanlegg. da det blir dannet mere motstand i eksonsanlegget eller feil gjennomstrømmnig eller noe sånt noe. hmm trudde det var omvent for eksosen slapp letter ut jeg dah men :S men viss det stemmer så må jeg fikse hullet på potta mi og Det er faktisk riktig at "raka rør" kan gi effekttap. Det er fordi sugemotorer jobber best ved et bestemt mottrykk i eksosanlegget. Man får høyere eksosflyt ved en viss motstand, og den formelen er lang Så sånn er det bare På turbomotorer er det greit med raka rør ETTER turboen, ettersom turboen er en "eksosbrems" i seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå