Gå til innhold

Sata eller Sata2


Solsviken

Anbefalte innlegg

Jeg er meget usikker på en ting, jeg trodde det var slik att alle nfoce4 hovedkort skulle støtte SATA2, men i lista over hovedkort på f.eks komplett.no er det kun få som støtter SATA2.

 

Dersom jeg nå skal kjøpe meg nytt utstyr , har tenkt å kjøpe :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307396&s=sc

 

I følge hva som står der har dette ikke SATA2 , bety dette at jeg overhodet ikke kan kjøpe SATA2 disker ??

 

Dersom jeg kan bruke SATA2 disker men at de kun fungerer som vanlig SATA har jeg lyst å kjøpe det uansett siden prisen ligger på det samme og jeg kansje ved en senere anledning kjøper SATA2 hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det en misforståelse at det blir kalt sata2, for det er ingenting som heter sata2, alt heter sata. Men den første spesifikasjonen på sata gav rom for en overføringshastighet på 150Mb/sek, senere kom det en oppdatert spesifikasjon som gir rom for 300Mb/sek. Det er denne andre revisjonen som feilaktig blir kalt sata2.

 

Men siden ingen disker foreløpig klarer å overføre data så raskt som 150Mb/sek enda, så er det bare en teoretisk verdi med liten praktisk verdi.

 

ALLE sata disker er kompatible med ALLE sata kontrollere, uansett om de kaller det sata, sata2 eller noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...