Gå til innhold

7800GTX overkill med D830?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått et godt tilbud fra Dell med en pc med 7800 GTX-kort og en Pentium D830-prosessor.

Jeg har jo hele tiden ment at X2 3800+ er den perfekte prosessor for meg, men etter at jeg fikk dette Dell-tilbudet ble det plutselig interessant med en Intel-prosessor.

 

Skal spille en del av de nyeste spillene. Blir D830'en for svak?

Blir grafikkortet også totalt overkill siden Intel-prosesosser visstnok ikke duger spesielt godt i spill? Kan jo virke sånn. Vil det eventuelt bli en god mix når spillene begynner å støtte multi-threading?

 

Håper på et enkelt og greit svar.

Endret av nesjon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nå fått et veldig bra tilbud fra Dell med en pc med 7800 GTX-kort og en Pentium D830-prosessor.

Jeg har jo hele tiden ment at X2 3800+ er den perfekte prosessor for meg, men etter at jeg fikk dette Dell-tilbudet ble det plutselig interessant med en Intel-prosessor.

 

Skal spille en del av de nyeste spillene. Blir D830'en for svak?

Blir grafikkortet også totalt overkill siden Intel-prosesosser visstnok ikke duger spesielt godt i spill? Kan jo virke sånn. Vil det eventuelt bli en god mix når spillene begynner å støtte multi-threading?

 

Håper på et enkelt og greit svar.

Enkelt og greit?

 

Du vil KUNNE spille med en P-D830, men ikke som på en AMD64. Uansett, du skal klare å spille :)

Ja, jeg synes i det minste at et 7800GTX vil være overkill på en 830. Hvorfor ikke et GT? :innocent:

Lenke til kommentar

Er du sikker på at tilbudet fra Dell er veldig bra? Eg har sett endel på Dell's priser mens eg vurderte hardware til min nye PC, og Dell's PC-pakker er svinedyre :thumbdown:

 

Sånn bortsett ifra det så ser det ikkje ut som om D830 er noe dårlig valg. Og folk klokker den jo noe grassalt også. Men ett hovedkort fra Dell er vel ikkje akkurat i klasse med DFI på det området ;)

Lenke til kommentar

Hmm, det er jo ikke noe dårlig tilbud mest sannsynlig, og du kan oppgradere med et til. Fair nok, de yter ikke like bra som tilsvarende AMD i spill (A64 3000+) men hvis du gjør mye annet enn å spille vil P4 cpuen være bedre :)

Altså er nok GPU litt for kraftig for maskinen ellers, men ikke veldig. Er tilbudet godt nok, går du for Dell'n ;)

Lenke til kommentar

For spilling er saken enkel. Intel er et DÅRLIG valg. Dvs. du betaler mye mer for tilsvarende ytelse du kan få for nesten ingenting hos AMD.

 

Sjekk benchmarks på HL2 her, et spill som er kjennt for å være spesielt krevende på CPU:

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2330&p=2

 

Legg merke til AMD64 3000+ yter godt over Intel extreme 3,2Ghz.

AMD64 3000+ koster under tusenlappen.

Intel EE 3.2Ghz koster 8500.

Trengs det kommenteres mer?

 

7800GTX vil være overdimensjonert for deg i forhold til den CPUen i en del spill, sik at du ikke kan komme opp i enda høyere FPS. Du kan dog ta bruk av skjermkortet likevel ved å sette på enda mer grafikkdetaljer, da dette nesten bare belaster grafikkkortet. Det varierer veldig hvor mye individuelle spill belaster CPU i forhold til skjermkort.

 

Jeg ville aldri utgangspunktet annbefale Intel til en spillmaskin, men du må jo selvfølgleig vurdere det oppimot om du ellers har et godt tilbud. Det er jo bare ytelse/pris forholdet som egentlig teller, så et godt tilbud kan jo fort oppveie Intel's handicap i spill. Du kan jo tross alt kjøre rimelig heftige spill på den CPU'en.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg har nå fått et veldig bra tilbud fra Dell med en pc med 7800 GTX-kort og en Pentium D830-prosessor.

Jeg har jo hele tiden ment at X2 3800+ er den perfekte prosessor for meg, men etter at jeg fikk dette Dell-tilbudet ble det plutselig interessant med en Intel-prosessor.

 

Skal spille en del av de nyeste spillene. Blir D830'en for svak?

Blir grafikkortet også totalt overkill siden Intel-prosesosser visstnok ikke duger spesielt godt i spill? Kan jo virke sånn. Vil det eventuelt bli en god mix når spillene begynner å støtte multi-threading?

 

Håper på et enkelt og greit svar.

For å si det enkelt å greit. Skal du kjøre spill på 1600x1200 med detaljer og max AA og AF, så vil mest sannsynlig den prosessoren være flaskehalsen. Men som han andre sier så vil det du kunne spille på den uten noen som helst problemer. Og i fremtiden vil mest sannsynlig flere spill dra nytte av den dobble kjernen. Så hvis du mener at tilbudet er bra, så syntes jeg du skal slå til. Tror du ikke kommer til å få noen problemer med å spille på den.

Lenke til kommentar
Kunne vi fått oppgitt pris og resterende hardware i dette tilbudet?

Dell Dimension 9100

 

Intel® Pentium® D Processor 830 (2 x 3.00GHz, 800MHz fsb, 2x1MB cache)

2048MB Dual Channel DDR2 533MHz (4x512) Memory

80GB (10.000rpm) Serial ATA Hard Drive with 8MB DataBurst™ cache

Internal 9-in-1 Flash Card Reader

Single 256MB PCI-Express nVidia™ GeForce™ 7800GTX graphics card

16x max. DVD+/-RW (Dual Layer) Drive

+ mus og tastatur

 

snaut 12 000,- inkl moms

 

Er som dere ser ikke en XPS 600, da denne er for dyr.

Er ikke noe kjempetilbud i forhold til andre steder, men setter pris på litt ekstra service osv.

Endret av nesjon
Lenke til kommentar

det var ikke dyrt til å være dell :o

 

80GB (10.000rpm) Serial ATA Hard Drive with 8MB DataBurst™ cache

 

Er vel en fordel med litt mer gb ? 80 er "litt" lite.

 

2048MB Dual Channel DDR2 533MHz (4x512) Memory

 

det er jo litt dumt da ? Iogmed at de fleste hk ikke har mer enn 4 slotter, og er litt dumt ved evt. oppgradering.

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
det var ikke dyrt til å være dell :o

 

80GB (10.000rpm) Serial ATA Hard Drive with 8MB DataBurst™ cache

 

Er vel en fordel med litt mer gb ? 80 er "litt" lite.

 

2048MB Dual Channel DDR2 533MHz (4x512) Memory

 

det er jo litt dumt da ? Iogmed at de fleste hk ikke har mer enn 4 slotter, og er litt dumt ved evt. oppgradering.

Har tenkt igjennom begge tingene du kommer med.

 

Angående harddisk så er planen å bruke 80gb'en som systemdisk, og kjøpe en ekstern disk på 250gb til mediadisk.

 

Angående minne så er det synd å ikke få oppgradert det, men tror ikke jeg får bruk for det. 2 gb holder nok for meg. To brikker på 1024 er vesentlig mye dyrere dessverre.

Lenke til kommentar
Angående minne så er det synd å ikke få oppgradert det, men tror ikke jeg får bruk for det.

 

Altså, når du sier du aldri får brukt for 2gb minne.

 

hva skal du da med et 7800GTX ? Det kortet kommer til å holde lenge..

Og om den stund er 2gb kanskje lite..

 

men nå går det ann å skifte ut brikker også da :)

har vel kanskje råd til å skifte ut det da den tid kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...