Gå til innhold

Hjelp til valg av Opteron basert maskin


Anbefalte innlegg

Skal ha hjemme pc via jobben og havnet i den gunstige situasjonen at jeg selv kan velge alt som skal være i den :thumbup:

 

Det blir et AMD oppsett (fanboys, ikke noe diskusjon her), rett og slett fordi jeg liker AMD og til mitt bruk passer det ypperlig.

 

Noen punkter jeg vil ha på min maskin:

  • 20" skjerm av god kvalitet, men overkommelig pris
  • To prosessorer (dual-core eller Opteron)
  • 2GB ram
  • Mulighet for SLI
  • GeForce 7800 GTX (eventuelt GT, får se hva økonomien tillater. Kun et skjermkort i første omgang)

Siden det blir handlet via jobben blir leverandører begrenset til: Hattelco, Santech Micro Group og Norek, hvor SMG og Hattelco er foretrukket.

 

Siden SMG og Hattelco er myntet på bedrifts market er det selv følgelig ikke like stort utvalg av komponenter der som hos Norek. Enkelte av komponenete jeg vil ha er nødt til å bestilles hos Norek.

 

Komponenter som jeg har kommet fram til foreløbig:

  • 2 x AMD Opteron 246
  • MSI K8N Master2-FAR (Noen som har andre forslag til hovedkort?)

Bør jeg gå for 2 x 1GB eller 4 x 512MB ram?

 

Har lyst på LaCie photon20visionII, men hverken Norek, SMG eller Hattelco har den inne. Hvordan er Eizo FlexScan L887K i forhold til LaCie'en? Eller hva med Samsung SyncMaster 213T? Hvordan er NEC 2080UX+ i forhold til 2070NX? Er den verdt de 3000,- 2080UX+ koster ekstra?

 

Resten av oppsettet har jeg mer eller mindre i boks. Trenger heller ikke noe prisoverslag da vi har egne priser hos de fleste :p

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får du ikkje mye mere for pengene om du kjøper X2 enn Opteron?

Tja.. Ca 2500,- i forskjell på CPU'ene, billigere hovedkort og RAM. Så jo, jeg ville nok det. Hvordan vil ytelses forskjellen være mellom to Opteron og en X2 som kjører på samme frekvens?

 

Angående X2 vs Opteron, så liker jeg skrytefaktoren ved å to fysiske prosessorer :blush: Har alltid hatt lyst på to prosessorer, men både prisen og ytelse i spill har tatt meg vekk fra tanken.

 

Jeg tror nok 2x1GB er best. Det er mindre brikker som kan ha problemer og dermed færre feilkilder. Antakelig litt mer stabilt og ikke minst: Du har plass til enda mer ved en evt. oppgradering.

 

Du har et meget godt poeng der: Muligheten til å oppgradere senere. Så jeg velger nok 2 x 1GB.

 

 

 

Mitt vanskeliste valg though er skjerm. Er veldig usikker på hvilken jeg skal gå for. Mine kandidater er som følgende:

  • Eizo FlexScan L887K
  • NEC 2070NX
  • NEC 2080UX+
  • Samsung SyncMaster 213T

LaCie'en falt vekk rett som slett fordi jeg ikke har mulighet til å få tak i den.

 

Er ikke så veldig avhengig av en skjerm med lav ms, da jeg spiller lite FPS spill, går for det meste i WoW. Jeg vil riktig nok ha en skjerm som jeg kan ha glede av i mange år framover. Hvordan er pixel feil garantien på de forskjellige merkene?

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Kjøp NEC 2080UX+ så har du i hvert fall en skjem som vil vare alle de tre årene pc'en skrives ned!

 

Jeg kjøpte en 2180UX i gjennom min hjemmepc-avtale og er meget godt fornøyd den skjemen. 2080UX+ står nok ikke tilbake noe i forhold til 2180UX, borstett fra størrelsen. Heller tvert om, da 2080UX+ bla. har raskere responstid (ikke det at jeg er plaget noe som helst med ghosting på 2180'en men).

 

Jeg ville ikke kjøpt Samsung 213t, rett og slett pga dårligere bilde og farger. Eizo'en har jeg ikke testet så den kan jeg ikke uttale meg om. Men, er det sedvanlig Eizo kvalitet er nok dette også et veldig bra alternativ...

 

Du bør nok sikkert ta deg en prat med Øyvind eller Dag ang. dette. De har testet og vet nok svaret skal du se...!

 

Edit: Øyvind = oyvind_dahle, Dag = vammaveien

 

Edit2: Ser nå at L788 er 19", noe som vil si 1280x1024, og dette vil du vel ikke? :no:

Endret av Øl_Mariachi
Lenke til kommentar
Kjøp NEC 2080UX+ så har du i hvert fall en skjem som vil vare alle de tre årene pc'en skrives ned!

 

Jeg kjøpte en 2180UX i gjennom min hjemmepc-avtale og er meget godt fornøyd den skjemen. 2080UX+ står nok ikke tilbake noe i forhold til 2180UX, borstett fra størrelsen. Heller tvert om, da 2080UX+ bla. har raskere responstid (ikke det at jeg er plaget noe som helst med ghosting på 2180'en men).

 

Jeg ville ikke kjøpt Samsung 213t, rett og slett pga dårligere bilde og farger. Eizo'en har jeg ikke testet så den kan jeg ikke uttale meg om. Men, er det sedvanlig Eizo kvalitet er nok dette også et veldig bra alternativ...

 

Du bør nok sikkert ta deg en prat med Øyvind eller Dag ang. dette. De har testet og vet nok svaret skal du se...!

 

Edit: Øyvind = oyvind_dahle, Dag = vammaveien

 

Edit2: Ser nå at L788 er 19", noe som vil si 1280x1024, og dette vil du vel ikke? :no:

Selvfølgelig var de L887K med sine 20" og 1600 x 1200 i oppløsning jeg mente. Noe annet er uaktuelt :!:

 

Så du mener Samsung'en vil være et dårligere valg enn både NEC og Eizo? Hvordan er 2070NX opp mot 2080UX? Det er jo noen kronasjer i forskjell, er 2080 verdt differansen?

Lenke til kommentar
Så du mener Samsung'en vil være et dårligere valg enn både NEC og Eizo?

Ja, helt klart. Både NEC og Eizo er generelt bedre merker enn Samsung. 213t er ikke veldig bra. Den er grei. Men skal du ordentlig kvalitet (og med god garanti) kjøp NEC eller Eizo.

 

Hvordan er 2070NX opp mot 2080UX? Det er jo noen kronasjer i forskjell, er 2080 verdt differansen?

Vanskelig for meg å si da jeg ikke har testet 2070NX, men jeg vil tro det er verdt forskjellen opp til 2080UX+. 2080UX+ er i high end klassen til NEC, mens x070NX serien er mer for mainstream markedet. 2070NX er nok slettes ikke noe dårlig kjøp, men du som er opptatt av skrytefaktor må jo bare ha en high end!! ;)

 

Her er noen tester:

Hw.no: 2080UX+, 2180UX, Eizo L885

DinSide.no: 2070NX, 2080UX, 2180UX

Lenke til kommentar
Så du mener Samsung'en vil være et dårligere valg enn både NEC og Eizo?

Ja, helt klart. Både NEC og Eizo er generelt bedre merker enn Samsung. 213t er ikke veldig bra. Den er grei. Men skal du ordentlig kvalitet (og med god garanti) kjøp NEC eller Eizo.

 

Hvordan er 2070NX opp mot 2080UX? Det er jo noen kronasjer i forskjell, er 2080 verdt differansen?

Vanskelig for meg å si da jeg ikke har testet 2070NX, men jeg vil tro det er verdt forskjellen opp til 2080UX+. 2080UX+ er i high end klassen til NEC, mens x070NX serien er mer for mainstream markedet. 2070NX er nok slettes ikke noe dårlig kjøp, men du som er opptatt av skrytefaktor må jo bare ha en high end!! ;)

 

Her er noen tester:

Hw.no: 2080UX+, 2180UX, Eizo L885

DinSide.no: 2070NX, 2080UX, 2180UX

Haha! Skrytefaktoren gjaldt å ha 2 prosessorer kontra _bare_ en X2 :p

 

Jeg trodde 2080UX var etterfølgeren til 2070NX og at de egentlig stilte i samme klasse (high-end), bare 2080 var nyere.

 

Takk for linkene, nå må jeg sette meg ned og lese litt. Er tross alt en del penger som skal investeres nå. :whistle:

Lenke til kommentar

Da var maskinen bestilt. Valget havnet på:

  • AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939
  • Thermaltake Silent Purepower 560W
  • DFI LANPARTY nF4 SLI-DR, nForce4 SLI,
  • Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB (2 stk)
  • XFX GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, HDTV
  • Western Digital Raptor 74GB SATA
  • NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM
  • Logitech Cordless Desktop MX3100,
  • Lian-Li PC-86 Miditower, Sort/Sølv
  • Seagate Barracuda 7200.8 400GB SATA
  • NEC 2080UX+ :dribble:

Du kan tru jeg gleder meg :blush:

Lenke til kommentar
Åssen blir det med støy. Et problem du tar når det melder seg?

Støy tar jeg som det kommer. Får se hvilke temperaturer maskine ligger på og snekre sammen en løsning med vifter og vifte kontroller ut i fra resultatet.

 

Håper skjermen er så bra som folk sier. Fikk den forresten til en MEGET god pris :thumbup:

Lenke til kommentar
Da var maskinen bestilt. Valget havnet på:
  • AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939
  • Thermaltake Silent Purepower 560W
  • DFI LANPARTY nF4 SLI-DR, nForce4 SLI,
  • Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB (2 stk)
  • XFX GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, HDTV
  • Western Digital Raptor 74GB SATA
  • NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM
  • Logitech Cordless Desktop MX3100,
  • Lian-Li PC-86 Miditower, Sort/Sølv
  • Seagate Barracuda 7200.8 400GB SATA
  • NEC 2080UX+ :dribble:

Du kan tru jeg gleder meg :blush:

Den psuen er meget slakk på 12v, hadde en sånn før, tror den kun har 24-26a på 12v

Lenke til kommentar
Den psuen er meget slakk på 12v, hadde en sånn før, tror den kun har 24-26a på 12v

Hmm.. Skjønte det var noe jeg glemte se etter :( Det har 22A på 12V rail. Det bør vell holde en stund til mitt oppsett tror du ikke? Når jeg skal sette inn et til 7800GTX kort bør jeg vell kanskje se etter ny PSU, men det blir enda en stund til jeg gjør det.

 

 

Edit: Blasted! Prøvde å ringe Norek for å høre om jeg kunne endre PSU, men siden den ble åpnet for plukking kunne de ikke gjøre noe. Svarten at jeg ikke leste posten din en halv time tidligere.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...