Gå til innhold

[LØST]Windows + LIlo problemer


Anbefalte innlegg

Hey!

 

Har nylig formatert windows partisjonen min, og som vanlig blir da MBR'n da slettet.

 

Dette har orndet seg før, vet at jeg mounted partisjonene, og kjørte

"/monterings-mappe/sbin lilo -r /monterings-mappe".

 

Men denne gangen, virket det heller dårlig.

 

Istad, mountet jeg root disken min, under "/mnt/disk", og kjørte "lilo -r", fra den mountede disken, og fikk da: "*Added Slackware".

 

Okey tenkte jeg, og rebootet.

 

Da fant jeg ut, at bare "Slackware" var lagt til i lilo, og ikke windows xp.

 

Har nå prøvd en del mounting osv, men uten hell. Sitter bare i slackware, uten no mulighet til å spille spill i windows lenger.

 

Prøvde også å legge til windows partisjonen i fstab, og mounte og styre, men uten hell.

 

Forslag?

 

MVH

Endret av Petter3k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slackware skal IKKE være på Norsk. Norsk Linux må være det mest idiotiske jeg har hørt om. Iallefall å ha Gentoo, Arch, Slackware, Debian på Norsk. uff.

De som har norsk Linux vil fort merke at de vil få en blanding av Norsk og Engelsk. Det er så fælt at jeg blir kvalm.

Nå fikk jeg lyst til å svare med «Idiot.», men det holder jeg meg for god til.

Hvorfor skal ikke Slackware være på norsk?

Har du noen gang hørt om at flere kan bruke en datamaskin?

Si at en voksen person installerer Slackware på familiedatamaskinen, tenk da på barna som ikke kan engelsk og skal bruke datamaskinen.

 

Og som sim sier, engelsken din er ikke verdens beste. Norsk-oversatte distribusjoner har minst like god norsk som signaturen din har god engelsk.

Endret av zyp
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke Slackware skal være på Norsk? tja du kan jo tenke deg selv. Ville du brukt Linux på Norsk da? Hva har no engelsken min med dette å gjøre? Engelsken min er egentlig ikke så verst den. Dessutten er jeg vandt til Engelsk System. Jeg må få lov til å si at jeg ikke takler Norsk Linux?

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke Slackware skal være på Norsk? tja du kan jo tenke deg selv. Ville du brukt Linux på Norsk da? Hva har no engelsken min med dette å gjøre? Engelsken min er egentlig ikke så verst den. Dessutten er jeg vandt til Engelsk System. Jeg må få lov til å si at jeg ikke takler Norsk Linux?

Kanskje jeg nettopp bruker norsk GNU/Linux, er det i så fall noen stor overraskelse?

Greit nok at du sier at du ikke liker et norskspråklig system, men det betyr ikke at ingen andre skal ha det heller, slik det forrige innlegget ditt ga inntrykk av at du mente.

Og angående engelsken din så burde du fikse signaturen din, den lyser av dårlige engelskkunnskaper. (Hva er forresten vitsen med å bruke en engelsk signatur på et norsk forum?)

Lenke til kommentar
tja, du sier noe. Men jeg har da aldri sagt at ingen får bruke Norsk system jeg. Jeg mente bare at når man har noe så proft som Slackware så bruker man ikke Norsk.

Tull og atter tull. For det første, at Slackware er «proft» er bare fjortispreik.

Jeg gjentar, si at en voksen person installerer Slackware på familiedatamaskinen, som også brukes av barna som ikke kan engelsk.

Lenke til kommentar

ingen som har hatt noe vondt av å lære. Og jeg kan tenke meg at på en familiepc så installeres det noe annet enn Slackware. Tror nok barna liker å ha litt mer sånn klikking med musa istede for å skrive kommandoer for å starte programmer/spill. Må tenke litt sånn å.

Jasså? hvis Slackware ikke er proft, hva er det da?

Lenke til kommentar

Man trenger da ikke skrive en eneste kommando for å starte et program. Uansett om man bruker KDE, GNOME eller Fluxbox så har man da en meny man kan starte programmer fra.

Her i huset ligger det Gentoo på alle datamaskinene, uten at de andre i huset trenger å røre kommandolinja.

 

Som sagt, at Slackware er proft er bare fjortispreik. Jeg viser til bokmålsordbokas definisjon av «profesjonell»:

profesjonell

~el'l adj -elt, -e (fra fr)

  1 som hører til arbeidet, yrkesmessig p- dyktighet

  2 som har en virksomhet som yrke p-e idrettsfolk, musikere

Altså skulle det tilsi at Slackware per din definisjon er en distribusjon for folk som jobber med GNU/Linux som et yrke.

 

Slackware er en distribusjon for folk som ønsker å sette den opp fra bunnen av, i stedet for f.eks Ubuntu som kommer ferdig oppsatt med bl.a GNOME.

Men du er ikke mer «proff» hvis du bruker Slackware i stedet for Ubuntu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...