Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil; LADA eller GALANT? VINTERBIL!


magnus85

Anbefalte innlegg

Skal ha meg en bil for vinteren, men klarer overhodet ikke å bestemme meg:

 

HVILKEN BIL???

 

Må jo også få presiessere at dette er en vinterbil som skal erstatte min andre bil fom dd - påske neste år!

 

En ting til; Ja, begge bilene har bakhjulsdrift :wave

 

 

Lada fakta:

- 58.000 km

- 5500,-

-årsavgift betalt

-godkjent i april i år

Hel og uten rust - oljebehandlet i kanaler og understell.

Nye opphengskuler og bakre eksosanlegg.

 

KUN 58.000 KM - eid av eldre dame.

Mitsubishi galant 1,6 1983

 

- 150.000 km

- 5000,-

-årsavgift betalt

-godkjent i mars i år

- s\v dekk/hjul

 

Forstilling overhalt.

Motor i god stand.

Alle dører unntatt venstre bakdør uten rust.

Hull i bensintank ved påfyllingsrør.

Lite hull i bakre eksospotte.

 

Bilde av bilene:

 

galanten.jpg

galanten2.jpg

 

lada1.jpg

lada2.jpg

lada3.jpg

lada4.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitsuen er vel sprekere og.... Men Ladaen kan enten være grei eller helt umulig ;) En jeg kjenner hadde en lada som ikke hadde fått oljeskift på fire eller fem år.... måtte pirke ut olja med skrutrekker :!: Men den døde ikke før den ble kollisjonsskadet under en skogstur :roll:

 

Personlig ville jeg vel gått for mitsuen da den kan være enklere å selge når du er ferdig med den, den hadde hengerfeste også og det kan jo være kjekt :D

Lenke til kommentar
Hvorfor være fornuftig? Gå for Ladaen ;)

Jeg eier selv to Ladaer og jeg synes det er veldig fornuftige biler, egentlig. Varme om vinteren, driftsikre, og solide. Ladaens hovedfiende er utvilsomt rustmarken, men hvis den ikke er rusten, er det gode muligheter til å ha mange billige mil med en stor porsjon udefinerbar sjarm på kjøpet. Den vesle kassa som alltid starter og alltid ruster tiltaler i alle fall meg :yes: Bilene jeg har er en 1980 1500s (2103) og en 1981-modell 1300s (2105). 2103'en (den blå) kjøpte jeg for to år siden, etter at den fristet en heller tvilsom skjebne. Den var rusten og stygg, matt i lakken og bulkete. Den hadde imidlertid ikke gått mer mer 83000 km, så teknisk var den i god stand. :thumbup: To år etter fremstår bilen nesten som ny etter at den ble satt bort i vår for rustsveising og lakkering. Nå blir den fortrinnsvis bare brukt til spesielle anledninger, selv om den også noen ganger brukes til daglig. Km-standen står nå på 102000, og det har vært 19000 forholdsvis problemfrie km. Jeg har ingen betenkeligheter i å legge ut på langtur, i fjor sommer ble det 90 mil i Sverige, uten et fuskslag. Riktignok er opphengskuler og endeledd, bakre støtdempere og bakre delen av eksosanlegget byttet, men dette er gjort som følge av normal slitasje. Slitedeler er ikke noe problem, orginaldeler har Ambra Norge, uorginalt på bilrekvisitabutikker.Noen andre småproblemer har det også vært, dørlåsen røk blandt annet forrige vinter, dessuten tok den inn mengder av vann i bagasjerommet. Dette er nå fikset, og alt er gjort selv, fordi Ladaen er en kurrant bil å skru på. Det trenger ikke engang å kjøpe deg verktøy, settet som følger med fra fabrikken inneholder bl.a. fastnøkler, håndlampe, dekkspak, slange til lufting av bremsene, bladsøker til fordeleren, og på de eldre modellene følger det også med startsveiv. :D Kjørekomforten og lydnivået ligger mange år bak i tiden, det samme gjør sikkerheten, man må hele tiden huske på at alle bakhjulsdrevne Ladaer bygger på en lisens-Fiat fra 1966. Bensinforbruket til 2103'en ligger på cirka 0,82l/mil og på 2105'en 0,75l/mil. 2105'en (den røde) kjøpte jeg for et år siden, og den ble kjøpt for å brukes daglig, da den blå står parkert om vinteren. Denne var totalt fri for rust da jeg kjøpte den, og har i likhet med den blå stort sett vært grei å ha med å gjøre. Det er likevel ingen tvil om at det er de eldste modellene (2101, 2102, 2103, 2106) som er de beste. De nyere 2105, 2104 og 2107 har først og fremst dårligere finish og kvalitet i interiøret, og det hender også at det er elektrikske problemer, da spesielt i sikringsboksen som sitter i motorrommet. Maskinelt sett er kvaliteten lik på gamle og "nye" :D modeller. Hvis du gir Ladaen den servicen den skal ha, fungerer den like bra som enhver annen bil (fra samme tid). Dessuten begynner den å bli en sjeldenhet på norsk veier! (Ca. 2600 på veien pr. 31. des. 2004).

 

PS! Antistatus er også status! ;)

post-134-1125945204_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...