Gå til innhold

Musikk/spill - billig 13k eller dual-core til 17k?


Anbefalte innlegg

Har nå brukt rimelig mye tid i løpet av de siste ukene, til å drive litt research på musikkpc-fronten for å finne ut hva slags komponenter jeg skal velge til pc'en min. Jeg har mer eller mindre kommet frem til to løsninger:

 

Den "fornuftige"/økonomiske - (AMD 64)

+ Gigabyte K8ns ultra 939 (ca. 900kr)

 

Den kraftige - (P-D 820)

 

-------------------EDIT-----------------

Jeg har nå valgt bort XFX gt7800 & Plextor DVD for å senke prisen (fra pentium'en)

-------------------EDIT-----------------

 

Jeg vil ha råd, med tanke på dagens situasjon i markedet.

- Er det verdt 4000,- ekstra? (Jeg er student)

Med tanke på oppgraderinger er det vel lurt med både dual-core og PCIe?

 

- Jeg er foreløpig forholdsvis ny i gamet (musikkproduksjon), men jeg studerer musikk, og kommer til å få bruk for å kunne ta opp og muligens gi ut egne cd'er. Jeg vil ha noe jeg kan bruke i mange år fremover, men kommer sannsynligvis ikke til å trenge å kunne kjøre sinnsyke produksjoner da jeg ikke skal bli lydtekniker (trenger nok sjelden å spille inn mer enn 8-10 instrumenter).

 

Spill er det mindre viktige bruksområdet.

Kommer nok til å spille WoW, Guild Wars, FarCry ol. - men det er ikke et absolutt must å alltid ha den høyeste oppløsningen og grafikken. Det er dog viktig at jeg ikke opplever ustabilitet og hakking som ødelegger spillopplevelsen.

 

På to uker har budsjettet mitt til dette prosjektet økt rimelig mye, og nå er det fornuften som tar tak i meg. Psykologisk er det lett å la seg fascinere av "det beste", men vil jeg trenge det?

 

Vær så snill, kom med saklige og begrunnede svar...

Endret av stoney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for dual-core og PCI-express.

AMD X2 3800+ gir absolutt mest for pengene, og er en perfekt prosessor for deg.

Når du først skal ha minne til nesten 2000,- ville jeg gått for 2 gb.

 

Siste "in" av skjermkort er jo 7800GT, men det er kanskje her det er lurt å spare noen kroner. XFX'en som du har satt opp hos Komplett er overpriset, med tanke på at du får nesten identiske skjermkort ned til 3200,- andre steder.

 

Du har ikke valgt hovedkort på det billigste forslaget, men på det dyreste har du satt opp et uten SLI. Kan være en fordel med SLI hvis du om noen år får tak i 7800GT til rundt tusenlappen, og øker grafikkytelsen kraftig :thumbup: (Da vil du også trenge kraftigere PSU. Nærmere 550W.)

 

Ser egentlig ikke helt poenget med en S-ATA brenner til 1200,- når du kan få en god NEC til under halv pris, men det er sikkert noe du har god greie på selv.

Lenke til kommentar

Oops... :p

Glemte å føre opp hovedkortet, da Komplett ikke fører denne modellen!

Ble litt krøll med prissammenligningen, da...

 

AMD x2 - har vurdert det, men da blir det i så fall i kombinasjon med den "billige utgaven" og AGP fordi AMD + PCIexpress = krøll (ifht. musikkproduksjon).

 

Hovedkortet er valgt fordi ASUS er et merke jeg har blitt anbefalt, og jeg MÅ ha Intel 945/955-chip! Alternativer?

 

Jeg tar gjerne imot forslag til andre PCIex-skjermkort til den "dyre/kraftige".

 

EDIT:

Nå har jeg lagt til MSI GeForce 6800GT 256MB, fordi Komplett hadde "ukens tilbud".

Er dette et dumt alternativ? Er det mye for penga?

 

Har gått bort fra den dyrere (og mer stabile) Plextor-brenneren for å få ned prisen

Endret av stoney
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...