Gå til innhold

TV-kort med "digital dekoder"


amundsf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner forsåvidt med at det ikke finnes noe sånt noe, men tenkte det var verdt et forsøk...

 

For å presisere: Det jeg altså er ute etter er et TV-kort som jeg kan ta opp f.eks. Canal+ uten å måtte bruke "composite".

 

EDIT: Noe sånt noe jeg altså tenker på. Men hvis vi nå tar det kortet der: Klarer det kun "kabel-TV kanelene", eller klarer det også "digital-TV kanelene"? Noen som har peiling på dette?

 

Forøvrig skulle jeg helst hatt det som USB kort, men PCI er også et alternativ...

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

For å ta inn digital kabel så trenger man et DVB-C kort. Disse tar bare de digitale kanalene.

Men å få dette til å virke med Canal Digital kan muligens bli vanskelig. Man må ha vel ha gode kunnskaper for å få til noe som leverandøren ikke støtter.

 

Et alternativ er kanskje å kjøpe en Force tuner med harddisk? Tror Canal Digital støtter bruk av slike.

Lenke til kommentar
For å ta inn digital kabel så trenger man et DVB-C kort. Disse tar bare de digitale kanalene.

Men å få dette til å virke med Canal Digital kan muligens bli vanskelig. Man må ha vel ha gode kunnskaper for å få til noe som leverandøren ikke støtter.

Takk for svaret :)

 

Dette skal være DVB-C kort så vidt jeg kan forstå?

 

Det står jo jo dessuten også at det er for digitalt kabelnett...

 

Men hva slags problemer er det du tenker på?

Lenke til kommentar

Vet egentlig ikke om det blir noe problem, har lite greie på Canal Digital kabel. Hvis de bruker kort (slik som for satelitt) så er det vel greitt.

Har sett litt på UPC, og der vet jeg at det hadde blitt problemer å prøve seg med egen tuner.

 

Kjenner litt bedre til problemstillingen når det gjelder DVB-S (parabol). Du kan kjøpe nesten hvilken mottager som helst, og du vil motta mange kanaler. Men de kanalene som er av interesse er kryptert, og da trengs det en mottager som takler det rette kodesystemet. DVS du trenger en CAM for det rette kodesystemet (f.eks Conax) og du trenger et gyldig smartkort å plugge inn i denne. Abonnementet er registrert mot dette smartkortet og er altså (i prinsippet) uavhengig av mottager.

Kabelnettet er også kryptert, og det har alltid vært mer 'lukket' enn parabolmarkedet, kabelleverandøren har hatt enerett på å levere mottager. Men dette er kanskje i ferd med å forandre seg?

 

Edit: Sjekk også denne, en som har funnet ut at CD ikke sender alle kanalene digitalt: http://avforum.no/forum/showthread.php?t=23483

Endret av hårek
Lenke til kommentar
Vet egentlig ikke om det blir noe problem, har lite greie på Canal Digital kabel. Hvis de bruker kort (slik som for satelitt) så er det vel greitt.

Har sett litt på UPC, og der vet jeg at det hadde blitt problemer å prøve seg med egen tuner.

 

Hva mener du med "bruker kort"? Smartkort du mener, eller noe HELT annet?

 

Kjenner litt bedre til problemstillingen når det gjelder DVB-S (parabol). Du kan kjøpe nesten hvilken mottager som helst, og du vil motta mange kanaler. Men de kanalene som er av interesse er kryptert, og da trengs det en mottager som takler det rette kodesystemet. DVS du trenger en CAM for det rette kodesystemet (f.eks Conax) og du trenger et gyldig smartkort å plugge inn i denne. Abonnementet er registrert mot dette smartkortet og er altså (i prinsippet) uavhengig av mottager.

 

Dette ble noe avansert :tease:

 

Er det du sier at selv om de problemene du inledningsvis nevner ikke "slår til" så vil jeg fortsatt ha problemer med å få tak i de "viktige kanalene" (altså kanaler som Canal+ og Viasat Sport) ?

 

Men hvis jeg forstår deg riktig finnes det løsninger? HVILKE produkter trenger jeg i så fall?

 

CAM? Conax?

 

Hvis jeg så får til dette står jeg jo igjen med problem med at jeg kun har et smarkort, men det skal jeg vel på en eller annen måte klare meg uten/ klare å løse :!:

 

 

Hvorfor i helvete kunne det bare ikke vært en egen utgang på dekoderen for dette? :p

 

Men ingen som har dette kortet da? Som har prøvd detta????

 

- Amund

Lenke til kommentar

Ja, mener smartkort. Hvis jeg forstår deg riktig så har du smartkort i din CD dekoder, og da er det kanskje mulig å få det til. Men ikke med det TerraTec kortet, kan ikke se at det har kortleser. Har mer tro på at et Hauppauge kort vil virke, hvis du ser øverst på lista vil du se en slik kortleser. http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10419

 

Her er noen linker til hva CAM er:

http://en.wikipedia.org/wiki/Conditional_Access_Module

http://searchsmb.techtarget.com/sDefinitio...i339456,00.html , bla deg ned til "Conditional access".

Lenke til kommentar
Ja, mener smartkort. Hvis jeg forstår deg riktig så har du smartkort i din CD dekoder, og da er det kanskje mulig å få det til. Men ikke med det TerraTec kortet, kan ikke se at det har kortleser. Har mer tro på at et Hauppauge kort vil virke, hvis du ser øverst på lista vil du se en slik kortleser. http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10419

 

Så jeg må altså ha den kortleseren + et TV-kort?

 

Hauppauge passer forsåvidt fint det :) , for jeg har dette kortet fra før: Hauppauge! WinTV PVR USB 2.0

 

MEN: Vil det fungere med USB og ikke PCI grensesnitt? For det første har jeg altså et USB kort nå, og for det andre skulle jeg også helst hatt kortet med USB grensesnitt...

 

Og en ting til: Denne kortleseren som du nevner: Hvordan kobler man den til PCen???

 

EDIT: Når jeg har fått tenkt meg om vil vel sikkert ikke det TV-kortet jeg har fungere ettersom det ikke er DVB-C...

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Riktig konkludert på slutten.

Du må vel kjøpe Hauppauge Nexus, kortleseren kobles til dette. Billig blir det nok ikke, spesielt hvis man ikke vet sikkert på forhånd at det skal fungere.

Billig blir det ikke nei.

 

Men hvis det ikke fungerer har jeg vel alltids angreretten...

 

Problemet er vel egentlig at jeg helst skulle hatt dette inn i en temmelig liten PC (som skal stå på døgnet rundt), og hvor det er mangel på PCI porter...

 

Bare for å spørre: Denne fungerer så vidt jeg forstår ikke med kabel?

 

Uansett: TAKK for hjelpen!

 

Men altså: Ingen tips om USB "kort" som støtter kabel TV? :p

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Det der er en satelittmottager, altså DVB-S. Dessuten har den ikke mulighet for tilkobling av CAM, så da er det bare gratiskanaler man kan motta.

Var noe sånt noe jeg tolka det som også. Ville bare ha det bekrefetet....

 

Men på dette kortet som jeg altså bør bruke: Hva er denne ekstra bracketten på det kortet?

 

Under grensesnitt står det noe om både video og lyd både inn og ut. Betyr det at det er mulighet for å "sende bildet videre" også? Altså at jeg f.eks. kan ta å strekke en kabel til TVen også får jeg inn kanalene der også?

 

Dette vil jo i så fall være et ganske stort pluss siden jeg bare har et smartkort... Men er det jeg som har mistolket dette eller har jeg rett?

 

(Men fortsatt har jeg problemet med at jeg egentlig ikke har noen PCI slot. Men får vel prøve å løse det på en eller annen måte ;) )

 

EDIT: En ting til: Det kortet som "vi" har endt på: Vet du/noen om det har "støtte for" MPEG2? Altså om TV-kortet koder om eller om PCen må bruke av sine ressurser for det?

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Den braketten er for inn og utganger. Hvis du ser på listen "Leverte grensesnitt" og teller antall kontakter så stemmer vel det. De har vel ikke plass til alle på selve kortet.

 

Ja, det er video inn og ut. Du kan sende bildet til TV. Og video inngang er for å motta signal fra eksterne kilder.

Dette tilsvarer jo det som mange vanlige skjermkort har i dag. Vet ikke hvordan du bruker det TV kortet ditt, men du trenger jo ikke TV kort for å få signal fra din kabeldekoder til PC. Det holder med et skjermkort med video inngang.

En ulempe med slike kort som Nexus er at det bare er kompositt utgang. En vanlig stuedekoder har RGB utgang, det gir vesentlig bedre kvalitet. Med dette kortet får du bra kvalitet på PC, men ikke på TV.

 

Det hjelper ikke med slik utgang mot at du har bare ett smartkort - du kan uansett bare motta en kanal om gangen. Signalet til TV vil være det samme som du ser på PC.

 

Er ganske sikker på at kortet har MPEG dekoder i hardware.

Lenke til kommentar
Ja, det er video inn og ut. Du kan sende bildet til TV. Og video inngang er for å motta signal fra eksterne kilder.

Dette tilsvarer jo det som mange vanlige skjermkort har i dag.

 

Joa, selvfølgelig har jeg jo TV-ut på skjermkortet også.

 

Men jeg regna kanskje med at den ut-utgangen på dette TV-kortet sender TV-BILDET videre og ikke det som vises på skjermen??? Altså at jeg f.eks. kan sitte og spille/skrive i word etc. på TVen, men fortsatt er det "TV-bildet" som sendes til TVen?

 

Dette ville jo ikke fungert med TV-ut på skjermkortet... (Så vidt jeg veit da)

 

Vet ikke hvordan du bruker det TV kortet ditt, men du trenger jo ikke TV kort for å få signal fra din kabeldekoder til PC. Det holder med et skjermkort med video inngang.

En ulempe med slike kort som Nexus er at det bare er kompositt utgang. En vanlig stuedekoder har RGB utgang, det gir vesentlig bedre kvalitet. Med dette kortet får du bra kvalitet på PC, men ikke på TV.

 

Det er jo litt leit.... Men vil f.eks. vil se en bra film får jeg heller flytte smartkortet over til dekoderen... Stort sett er det fotball jeg skal ta opp, og bildekvaliteten er jo ikke SÅ viktig for å se en fotballkamp...

 

Det hjelper ikke med slik utgang mot at du har bare ett smartkort - du kan uansett bare motta en kanal om gangen. Signalet til TV vil være det samme som du ser på PC.

 

Det forstår jeg. Men sånn er det jo i dag også. Skal jeg ta opp noe via dekoderen må jeg jo også nå se på den samme kanalen på TVen... Og poenget mitt er jo tross alt at det er bedre å kunne se på samme kanelen på TVen som den som jeg tar opp fra på PCen, enn å ikke ha noe bilde på skjermen i det hele tatt...

 

Er ganske sikker på at kortet har MPEG dekoder i hardware.

 

Flott :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...