Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal ha ny router. Linksys, D-link eller annen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hallo.

Vår linksys router tok kvelden her for litt siden, dvs. den funkgerer som switch, men den deler ikke ut ip adresser, og wlan funker ikke.

jeg har en misstanke om at flash brikken har ryki, men er ikke sikker.

Men da fant vi ut (etter mange forsøk på å få i gang linksys routeren vår igjen)

at vi måtte ha ny.

Siden jeg har et 108mbit wlan kort, tenkte jeg kansje at det var like greit å kjøpe en router som hadde det, men det kommer jo helt ann på prisen.

Vi hadde en av denne typenLinksys WRT54G og vurderer en lik en til, pga prisen og at den er enkel og sette opp.

Men siden den bare har 54mbit, vurderer vi også denne: D-link DI-624.

Derfor lurer jeg på erfaringer..

Håper på svar.

MVH

Håvard

Endret av Hrisebro
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Får du ikke en ny på garantien?

ehh...

Få liv i den vil si litt av vært..

blandt annet lese masse om å kortslutte noen pinner på kretskortet i routeren.. og da måtte vi jo seff åpne dekslet..

Og der satt det jo et klistremerket som det sto nåe sånt: hvis dette klistremerket ødelegges gjelder ikke garantien. (så ikke merket før i sta)

Skrevet

Prøvd å flashe?

Har 2x av dlink 624+ (samme som 624, men annen trådløs chip) - hatt problem en gang at dns stoppa en gang. Det løste seg så enkelt som med en ping fra router til isp's dns server.

Har også en dlink AP2100 som aksesspunkt versjonene av 624 - Det har en bug som gir et enormt pakkedropp når den er koblet til dlink DES-1005 eller 1008 switcher. (Gjelder kun med disse switchene!) Dlink ble gjort oppmerksom på bugen i juni. For et par dager siden fikk jeg en ny versjon av AP2100 - hw versjon A3. Har ikke funnet noen problemer med denne.

Skrevet
Prøvd å flashe?

Det er desverre umulig, pga routeren fungerer som switch, og vi ikke kommer inn på den.

har lest på div forumer, om folk som har hatt samme problemet, og de har klart det med å kortslutte noen pinner på flash brikka, men jeg tror vi ødela brikka i stede for å tømme den :p

Men uansett.

D-link routeren er et bra valg, etter som jeg skjønte?

Tar gjærne i mot andre anbefalinger en til de to routerene, men her er kriteriene:

• ikke over 700kr uten frakt
  • 4 lan porter
  • wlan

Skrevet

Har hatt erfaringar med både D-Link og Linksys, riktignok ikkje trådlaust frå D-Link, men eit par ruterer har eg prøvd. Begge fungerer greit, likte best Linksys for min del, veldig grei å sette opp, men har ingen dårlig erfaringar med D-Link.

Skrevet (endret)

Så lettere ut å kjøpe en ny router.. :blush:

Men skal vise det til pappa!

BTW.. det er ikke firmwaren som er ødelakt, det er selve flash brikka, "harddisken" som firmwaren ligger på.

Hadde det bare vært firmwaren hadde jeg nokk fixa det ;)

Er det foresten ingen andre routere og foreslå?

Endret av Hrisebro
Skrevet

Har ikke hatt linksys siden 2001. Den var ustabil på routing delen.

Har hatt et par Cisco etter det, og aldri noen problemer. (Cisco er merket produsenten av Linksys bruker for bedriftsmarkedet.)

Har hatt masse D-link. Den eneste nevneverdige feilen er kombinasjonen av DES100* og AP2100 med hw versjon 1 og 2. Dette er fikset i hw3. Dlink's store ulempe er at den må restarte når man endrer instillinger.

Har hatt 20-30 3com enheter (av varierende typer) - aldri hatt feil på noen.

Hatt to like Belkin trådløs routere - den ene var ustabil på trådløsdelen. Den andre var helt fin.

Har hatt en Netgear router. Den virket fint, men firewallen var plagsomt lite konfigurerbar. Den ga generelt intrykk av å være lite gjennomtenkt.

Grunnen til at jeg har dlink privat er at da jeg først kjøpte trådløst ga d-link utstyr 44Mbit, mens konkurentene bare ga 11mbit. Ved senere oppgraderinger har det gamle utstyret kunnet utnytte 44mbit i kombinasjon med nytt d-link utstyr. Dermed slapp jeg å bytte alt på engang.

Skulle jeg kjøpt nytt idag (og ikke hatt noen av dlinks + enheter i bruk)ville jeg gått for det rimeligste 108mbit's routeren. I følge prisguiden er det en dlink 624.

Men hvis du har laptop med innebygget trådløs som er 54mbit, og ikke har planer om å sette i et 108mbit kort har du ikke bruk for denne. Billigere alternativer er da dlink 624+ og 3com OC 11g. Den ekstra hastigheten som 624+ gir krever dlink klientkort. Den får du ikke utnyttet. Dlinks ulempe er behovet for omstart etter endring av endel instillinger. Prisforskjellen er liten, og nettop ulempen med omstart gjør at jeg ville valgt 3com - med dagens priser. Spør meg om en uke, og jeg har en helt annen mening.

Omtrent uansett hvilken router du kjøper vil du bli fornøyd så lenge det ikke er feil på den. Skulle du være så uheldig å få en med feil er det bare å være høfflig når du kontakter selger så blir det "alltid" en løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...