Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele internett tra laptop til stasjonær

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sitter på laptopen på hybelen og surfer nå. Har trådløst på hele hybelen, så det går fint på laptopen.

Har tenkt at når jeg vil sitte på min stasjonære kan jeg bare sette laptopen til å dele internett, og så koble laptopen og den stasjonære sammen med nettverkskabel og svitsj.

Har vært inne på avansert på egenskapene til den trådløse nettverkstilkoblingen. Der har jeg huket av for "Tillat andre nettverksbrukere å koble seg til gjennom denne datamaskinens internett-tilkobling". Er det noe mere som skal gjøres?

Et problem som oppstår er at når jeg surfer trådløst og så plugger i en nettverkskabel, så forsvinner internettn. Virker som om laptopen absolutt vil på internett gjennom kabel når den er koblet til. Vet dere hvordan jeg kan prioritere nettverkstilkoblingene og sette den trådløse som høyest prioritert?

Bruker Win XP.

Jeg har selvsagt stillt inn IP-adresser på nettverkskortene, slik at laptopen og den stasjonære får kontakt gjennom kabelen/stitsjen.

Endret av Nostradamus
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kobl sammen alt av utstyr.

Fra laptopen: gå inn på "nettverkstilkoblinger", finn øverst til venstre "installer hjemmenettverk eller et lite kontornettverk", når du kommer midt i menyen der blir du spurt hvilken nettverkstilkoblinger som skal brukes.

Mest sannsynlig vil XP komme med et forslag som faktisk er det rette!

Følg bare veiviseren, og bingo så funker det.

Hvis ikke prøv flere ganger, avogtil så har jeg opplevd det.

Skrevet

Gikk gjennom viviseren på begge maskinene, men kommer ikke på internett :( Testet 2 ganger.

Info om oppsett (stasjonær først, deretter laptop)

IP: 192.168.0.2 - 192.168.0.1

Subnet: 255.255.255.0 - 255.255.255.0

Gateway: 192.168.0.1 (prøvd uten også) - Ikke gateway på laptop

Noen kjappe hoder her som har peil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...