Gå til innhold

Greit kort med gitarjackinngang?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skjønner ikke helt vitsen jeg?

Du mener at du ikke vil ha jack-overgang? bare plugge den rett inn?

 

skjønner ikke helt vitsen jeg?

 

Hei!

For å forklare dette enkelt så kan en tenke slik: Når to enheter kobles sammen, så de ha ulik impedans (motstand). Den med lavest impedans er den som sender, og den med høyest impedans er den enheten som mottar.

 

De fleste lydkort og stereoanlegg har en inngangs-impedans på 20kOhm (20.000) og det er nøyaktig samme utgangs-impedansen til en gitar/bass/keyboard...

 

Det er klart du får lyd like forbanna, men i tillegg til å få mere støy, vil gitarlyden bli spinklere og "pistrete". Det same gjelder keyboards...

Hvis en absolutt skal kjøre slike instrumentet rett inn i lydkortet (eller miksebord), så finnes det impedans-tilpassere (sk. DI-bokser) som kobles mellom. Gir sinnsykt bedre lyd!

 

Det finnes en rekke lydkort som allerede har høy-impedant inngang for gitar, men , M-audio FastTrack USB er desverre ikke en av dem.

 

Tascam US-224 som du også får fra procom har derimot dette..

 

Mvh Ketil Morstøl, Norsk Importør av beyerdynamic.

Lenke til kommentar

Siden du ønsker noe å koble gitaren til, må jeg nesten komme med en anbefaling. Line 6 (de som er så flinke på emulering av forskjellige forsterkere, gitarer, basser, effekter m.m.) har nå laget enn oppgradert Gitar Port, kalt Guitar Port Riff Tracker. Det geniale her er at du i tillegg til den gode boksen som gjør at du enkelt kan koble gitaren til PCen og få god lyd med forskjellige forsterkermodeller og effekter, nå får med en enkel software sequencer som er enkel å bruke, og du kan sette i gang med å snekre låter så å si med en gang.

 

Du har jo også tilgang til en drøss presets på nettet, laget av andre brukere. Prisen på den gamle Guitar Pro er bare rundt 1800,-, og jeg tviler på at den nye utgaven med programmet koster særlig mer.

 

Her er en imidlertidig link slik at du kan se hva jeg snakker om:

SamAsh - Line 6 Guitar Port Riff Tracker

Lenke til kommentar
skjønner ikke helt vitsen jeg?
Du mener at du ikke vil ha jack-overgang? bare plugge den rett inn?

 

skjønner ikke helt vitsen jeg?

 

Hei!

For å forklare dette enkelt så kan en tenke slik: Når to enheter kobles sammen, så de ha ulik impedans (motstand). Den med lavest impedans er den som sender, og den med høyest impedans er den enheten som mottar.

 

De fleste lydkort og stereoanlegg har en inngangs-impedans på 20kOhm (20.000) og det er nøyaktig samme utgangs-impedansen til en gitar/bass/keyboard...

 

Det er klart du får lyd like forbanna, men i tillegg til å få mere støy, vil gitarlyden bli spinklere og "pistrete". Det same gjelder keyboards...

Hvis en absolutt skal kjøre slike instrumentet rett inn i lydkortet (eller miksebord), så finnes det impedans-tilpassere (sk. DI-bokser) som kobles mellom. Gir sinnsykt bedre lyd!

 

Det finnes en rekke lydkort som allerede har høy-impedant inngang for gitar, men , M-audio FastTrack USB er desverre ikke en av dem.

 

Tascam US-224 som du også får fra procom har derimot dette..

 

Mvh Ketil Morstøl, Norsk Importør av beyerdynamic.

skjønner vitsen nå...

Lenke til kommentar

HW har testet fem lydkort på forsiden i dag, selv stusser jeg litt på TerraTec Phase 22 som koster fra ca 900 kr. Denne har 2 jack-innganger, som foreløpig er strengt tatt akkurat det jeg trenger hvis jeg skal bruke det både til musikk og dataspilling. Regner med du som jeg bare vil ha muligheten til å spille inn gitarsekvenser uten å være særlig kresen på lyd, men som ketilmorstøl så greit forklarte, med en tanke bedre kvalitet enn et vanlig lydkort byr på.

 

Jeg tenker også på, når tiden er inne og behovet er der, å gå til anskaffelse av en liten, grei & billig mikser slik at jeg etterhvert kan koble på keyboard og flere gitarer, kanskje også en mikrofon hvis jeg finner noen som kan synge. Kort sagt spille inn enkle låter, gjerne egenproduserte. Hobbysak.

 

edit: hvis dette kortet duger til gitar, noe jeg slett ikke er 100% sikker på. Men jeg ville da anta det?

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ta en titt på Native Instruments: Guitar Rig, for bruk sammen med Fast Track...

Fast track er et helt greit lydkort for opptak av gitar eller vocal. men den har bare usb 1 ikke 2 eller firewire, dette er litt for tregt og kan få litt for mye latency.

den har osgå innebygd preamp og 24bit/48khz lydkvalitet, ASIO kompitabel.

 

men det er ikke noe mer enn noen man leker seg med hjemme, skal man gjøre det seriøst må gå litt høyere i pris og annet utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...