Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av filer win xp, flere workgroups


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Trenger hjelp med å dele noen mapper på en win xp maskin i et nettverk med flere workgroups og domains (flere bedrifter).

 

Når jeg deler noe på den ene måten (ressursnivå ?) på maskinen får alle tilgang til det, uten å skrive passord.

Dette er ikke ønskelig.

 

Når jeg deler noe på den andre måten (brukernivå ?) får brukerene spørsmål om å skrive brukernavn og passord, men om de skriver mitt brukernavn og passord (det til windows logon) kommer de allikevel ikke inn.

 

Fungerer deling med passord bare derom en er i samme workgroup eller domain, eller er det noen måte å gjøre dette på???

 

 

Takker så meget dersom noen tar seg tid til å hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, datamaskinen som jeg har det liggende på er i en workgroup.

 

Når jeg prøver å logge på med en av maskinene i en annen workgroup eller domain, får jeg bare opp at jeg ikke har tilgang til mappen (ikke spørsmål om passor engang), dersom jeg prøver å mappe katalogen som en drive og bruker et brukernavn og passord som finnes på min maskin der, får jeg beskjed om at et annet brukernavn er tilkoblet mappen, og en må lukke alle forbindelser før en kan koble til.

 

Er jo f*** helt håpløst.....

 

Er det ikke noe i vin xp som gjør at en kan dele en mappe, slik at de som prøver å koble seg til får spørsmål om brukernavn og passord, og kan koble seg til.

 

Dersom jeg slår på enkel fildeling virker det seff, men da får jo alle i nettverket tilgang, og det er ikke ønskelig.

Lenke til kommentar

Har du husket å skru av enkel fildeling? Viktig!

 

De brukerene som du ønsker skal ha tilgang må legges inn som brukere på DIN maskin (samme brukernavn og passord som de logger på med på sin egen) Da slipper de å taste noe når de går inn på dine mapper.

 

Og så må du gi tilgangrettigheter på hver mappe du deler ut, til den/de brukerne som skal ha det.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på flere brukere på samme pc, glem denne posten.

 

Tenker du på fildeling over nettverk les videre:

 

Kan anbefale deg å slenge opp en ftp server som kjører lokalt på nettverket.

-Du har full kontroll

-De som vil ha filer trenger brukernavn/passord

-Stabil overføring, kan pause, resume osv.

Lenke til kommentar

Ja det med ftp server er genialt, bortsett fra en ting......

 

Du kan ikke åpne eller jobbe med filer, office, pdf, rtc. rett fra serveren.

En må først laste de over på egen disk, og så laste de opp igjen.

 

Det blir litt tungvindt.

 

Men det er akkurat dette jeg er ute etter, bare med smb protokollen.

 

 

Så med å legge inn brukere fra andre domene og arbeidsgrupper, og legger inn at de har tilgang på mappen skal dette funke?

Må jeg angi noen plass hvilken arbeidsgruppe\domene brukeren tilhører, eller vil det funke uansett?

Endret av Hagforce
Lenke til kommentar

hmm, er dette til en liten bedrift av noe slag? isåfall har western digital caviar en ekstern harddiskløsning med ethernet grensesnitt. En god filserver med andre ord.

 

HER har du 160, 250 og 320GB utgaver.

 

ikke en billig løsning men absolut kurrant.

 

Edit: jeg fant ikke noe presist svar på om den kan administreres, men kan ikke tenke meg noe annet.

Endret av BKB
Lenke til kommentar

googla litt å fant en liten review med et par screenshots, den har blant annet mulighet for tilkobling av printer og flere eksterne harddisker via usb/firewire.

 

Western Digital Netcenter review

 

ved å koble et par billige eksterne disker igjennom den vil du få en veldig enkel filserver til overkommelig pris, og potensielt stor lagringsplass.

 

Edit: slenger med et par screenshots av hvordan konfigurasjonene fungerer. Som du ser er det via browser.

 

1

2

Endret av BKB
Lenke til kommentar

Kanskje det blir den disken :dontgetit:

 

Noen som kan bekrefte denne fremgangsmåten, at det virker...

 

Legg til bruker lokalt på maskinen, med samme passord som han har i sitt domene\arb. gruppe.

 

Legg til at denne brukeren har tilgang på den delte mappen.

 

 

Vil denne brukeren kunne logge seg på denne mappen selv om han er medlem av en annen arb. gruppe\domene??

 

Sånn som jeg kan se kan en ikke legge inn bruker fra andre domener, prøvde å skrive

domene\per, men brukernavnet kan ikke inneholde tegn....

 

 

:hmm::hmm:

Lenke til kommentar

OK. dette er status nå....

 

På maskiner som er medlem i et domene får jeg spørsmål om brukernavn og passord når jeg skal inn på den delte mappen på min maskin, skriver jeg da netbiosnavnet på min maskin/brukernavn og mitt passord kommer jeg inn....

 

Dette er akkurat det jeg ønsker!

 

Men på maskiner som ikke er medlem av domene, men workgroup (selv om det er samme workgroup som min maskin) så får jeg ikke spørsmål om brukernavn i det heletatt, blir bare avist.....

 

 

Hvordan kan en sette opp disse maskinene som ikke er medlem domene til å komme med dette spørsmålet?

 

Har prøvd ganske mange maskiner, og det er helt konsekvent slik at jeg får spørsmål på domene maskinene, men ikke på de som er workgroup....

 

 

 

Hadde vert meget interesant å finne ut hva som gjør dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...