Gå til innhold

Kjøpe Linux.. Hvor?


Anbefalte innlegg

Når folk bruker feil ord og sier Linux når de mener GNU/Linux så er det jo ikke rart at nybegynnerne tar feil.

Dust. Det er ikke universell enighet om at man skal/bør si "GNU/Linux". Det er ikke rett eller galt. Det er vanligere å si "Linux-kjernen" når man mener Linux-kjernen, og "Linux" når man snakker generelt om Linux-distribusjoner.

Makan til krangling! Nå kan dere vel holde kjeft! :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når folk bruker feil ord og sier Linux når de mener GNU/Linux så er det jo ikke rart at nybegynnerne tar feil.

Dust. Det er ikke universell enighet om at man skal/bør si "GNU/Linux". Det er ikke rett eller galt. Det er vanligere å si "Linux-kjernen" når man mener Linux-kjernen, og "Linux" når man snakker generelt om Linux-distribusjoner.

folk som er med på gnu prosjektet sier GNU/FreeBSD også, men jeg ser ikke en her på forumet som sier det.

Lenke til kommentar
Når folk bruker feil ord og sier Linux når de mener GNU/Linux så er det jo ikke rart at nybegynnerne tar feil.

Dust. Det er ikke universell enighet om at man skal/bør si "GNU/Linux". Det er ikke rett eller galt. Det er vanligere å si "Linux-kjernen" når man mener Linux-kjernen, og "Linux" når man snakker generelt om Linux-distribusjoner.

folk som er med på gnu prosjektet sier GNU/FreeBSD også, men jeg ser ikke en her på forumet som sier det.

Tøys.

Fra http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html:

People sometimes ask whether BSD too is a version of GNU, like GNU/Linux. The BSD developers were inspired to make their code free software by the example of the GNU Project, and explicit appeals from GNU activists helped persuade them, but the code had little overlap with GNU. BSD systems today use some GNU programs, just as the GNU system and its variants use some BSD programs; however, taken as wholes, they are two different systems that evolved separately. The BSD developers did not write a kernel and add it to the GNU system, and a name like GNU/BSD would not fit the situation.

 

 

FreeBSD er et helt operativsystem, GNU/Linux er en samlig enkeltkomponenter som til sammen blir et operativsystem.

Lenke til kommentar
Dust. Det er ikke universell enighet om at man skal/bør si "GNU/Linux". Det er ikke rett eller galt. Det er vanligere å si "Linux-kjernen" når man mener Linux-kjernen, og "Linux" når man snakker generelt om Linux-distribusjoner.

Dust. Jeg bryr meg ikke om hva som er mest vanlig her i dette forumet, men GNU/Linux er mye mer rett enn å si bare Linux siden «Linux» er navnet på noe annet enn operativsystemet jeg/vi bruker.

Endret av ratix
Lenke til kommentar
heisann jeg lurte på hvor jeg kunne fått kjøpt linux evt en warez site hvor jeg kan laste ned.......

 

Håper på mange svar.

Jeg vil anbefale deg Mandarke 10.1 (mandriva) hvis du skal kjøre samme med XP og er nybegynner.

Mounter NTFS automatisk. Var den eneste jeg fant som fungerte med min laser skirver Minolta uten noe styr. Og ikke minst den er "gratis." updateringer må du ordne via System/Programvare-Mediahåndtering og velger legge til / update - source . I url kan du bruke eks. http://public.planetmirror.com/pub/mandrak...ates/10.1/RPMS/

 

Har selv forsøkt Fedora Core4 - Suse 9,3 pro. og Unbutu, men falt ned på Mandrake (Mandriva),

 

Mandrake kan hentes ned her.

http://public.planetmirror.com/pub/mandrake/10.1/iso/

(3 filer CD1 - CD2 - CD3 )

(Brennes ut som imagefiler eks. i Nero.)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...