Gå til innhold

Den store "-isme"-debatten


Anbefalte innlegg

Vi har bare problemer med å finne motargumenter. Dette vant vi for:

 

Drøft påstanden ”NEP er ikke kommunisme”:

 

For:

Ettersom det ble en privatisering av jordbruk og fritt fram for privat handel og markedsøkonomi, viker NEP-politikken fra kommunismen, hvor heller alt skulle være kontrollert av staten slik at ingen fikk overtaket. Folk mente det var et forræderi mot sosialismen, en tilbakevending til det kapitalistiske samfunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

heh.. klart det, men å låne kunne man til og med under nazismen... problemet med et sosialistisk samfunn, er at mange (inkludert meg) ikke gidder å jobbem hvis jeg får samme fordeler om jeg ligger å slapper av hele dagen... og bare noe jeg må få nevnt, selv om det er offtopic, hvorfor ser samfunnet så ned på nazismen, når kommunismen var MANGE ganger værre, den tok faktisk livet afv 3 ganger så mange personer... forskjellen er at kommunismen tok livet av mennesker som fikk til noe..

Lenke til kommentar
heh.. klart det, men å låne kunne man  til og med under nazismen... problemet med et sosialistisk samfunn, er at mange (inkludert meg) ikke gidder å jobbem hvis jeg får samme fordeler om jeg ligger å slapper av hele dagen... og bare noe jeg må få nevnt, selv om det er offtopic, hvorfor ser samfunnet så ned på nazismen, når kommunismen var MANGE ganger værre, den tok faktisk livet afv 3 ganger så mange personer... forskjellen er at kommunismen tok livet av mennesker som fikk til noe..

5920791[/snapback]

 

Jeg tror nok at forskjellen er at kommunismen er utspringet av sosialismen som er "akseptert". Det er nok få som godta selve kommunismen, men synet er nok værre på nazismen enn kommunismen. Du må også huske den forvridde raseideologien Hitler hadde, de systematiske drapene, forsøk på å utslette et helt folkeslag osv som nazismen hadde. Kommunismens feiler kom inndirekte som følger av en dårlig politikk, mens nazismen innebar direkte systematisk utslettelse av jøder, sigøynere, svarte etc.

Lenke til kommentar
problemet med et sosialistisk samfunn, er at mange (inkludert meg) ikke gidder å jobbem hvis jeg får samme fordeler om jeg ligger å slapper av hele dagen...

 

Så kan man jo spørre seg om det virkelig er så artig å ikke jobbe her i landet. Inntekten av sosialtrygd er jo ikke mye å skryte av, og på veldig mange indikatorer har de som går på trygd et dårligere liv enn andre. Det er for eksempel ganske sjelden av mannlige trygdete blir gift og får barn f.eks.

Lenke til kommentar

Å være på trygd har også en lav status. Selv om svært mange høyreekstreme elsker å tro at det finnes et hav av sløve og glade typer som lever 'det gode liv' på trygd, så er nok realiteten for de som har levd på trygd lenge egentlig det motsatte.

Jeg tror alle mennesker ønsker å kunne ha en form for nytte i samfunnet.

Det er jo en norm og dessuten et press. Noe alles familier og bekjente forventer.

 

Jeg kjenner mange som sier at å være arbeidsledig er faktisk mer slitsomt enn å være i arbeid.

 

S,

Lenke til kommentar
Inntekten av sosialtrygd er jo ikke mye å skryte av

Er det ikke dette enkelte vil forandre på, slik at det blir mer attraktivt å motta trygd enn å jobbe?

 

Eller motta trygd og jobbe svart for den saks skyld...

5922652[/snapback]

 

Jeg hevdet ikke at trygden skulle være høyere. Jeg mener at trygden skal være lav, for skal trygden være høy så må man ha alt for mye behovsprøving på den.

Lenke til kommentar
Trygd er den beste sikkerheten for å sørge for en minstelønn. Gir litt sterkere kort når man skal forhandle om lønnen.

 

Samtlige som er i arbeid den dag idag kan takke trygden for at de ikke tjener mindre.

Mulig det. Men trygd må ikke bli en "seng" der folk som egentlig kan jobbe lar være fordi det er enklere å motta trygd.

Lenke til kommentar
Jeg hevdet ikke at trygden skulle være høyere. Jeg mener at trygden skal være lav, for skal trygden være høy så må man ha alt for mye behovsprøving på den.

Men de som virkelig har behov for trygd - som ikke kan f.eks. jobbe selv - må de da leve på et ekstremt lavt nivå og ikke ha råd til noe som helst omtrent?

Lenke til kommentar

Mulig det. Men trygd må ikke bli en "seng" der folk som egentlig kan jobbe lar være fordi det er enklere å motta trygd.

5924416[/snapback]

 

Det gjelder jo også maktforhold på arbeidsmarkedet. Problemet med et mer "amerikansk" system er jo at de minst attraktive på arbeidsmarkedet lever helt på arbeidsgivers nåde.

Lenke til kommentar
Å være på trygd har også en lav status. Selv om svært mange høyreekstreme elsker å tro at det finnes et hav av sløve og glade typer som lever 'det gode liv' på trygd, så er nok realiteten for de som har levd på trygd lenge egentlig det motsatte.

Jeg tror alle mennesker ønsker å kunne ha en form for nytte i samfunnet.

Det er jo en norm og dessuten et press. Noe alles familier og bekjente forventer.

 

Jeg kjenner mange som sier at å være arbeidsledig er faktisk mer slitsomt enn å være i arbeid.

 

S,

5922441[/snapback]

 

verken høyre ekstreme eller liberal konservative er inntressert i å ha arbeidsløse på trygd. Jeg og alle andre som betaler skatt ønsker jo at alle skal ha muligheten til å betale skatt, få verdigheten tilbake og bli en del av samfunnet. Arbeidsløse og trygdede blir ofte også psykisk sykere av å stå utenfor samfunnet. Skaff dem en jobb ;)

 

Selv om jeg ikke er høyreekstrem blir jeg likevel støtt av innlegget ditt, for det er faktisk altfor mange på trygd i Norge, det er også altfor mange som jobber i meningsløse byrokratiske jobber rundt omkring i landet. Disse produserer ingen verdens ting, gjør bare livet hardere for alle som jobber i den private sektoren, med nye lover og avgifter som vi samtidig skal lønnde dem for å gjøre. Det er ikke rettferdig og er en skam for fremtiden. Hva skal skje med norge når vi har flere pensjonister og trygdede enn folk i arbeid?

Lenke til kommentar
Jeg og alle andre som betaler skatt ønsker jo at alle skal ha muligheten til å betale skatt, få verdigheten tilbake og bli en del av samfunnet. Arbeidsløse og trygdede blir ofte også psykisk sykere av å stå utenfor samfunnet. Skaff dem en jobb ;)

 

Nå er det ikke slik at en jobb automatisk gjør at man kommer tilbake til samfunnet. Man gjør det kanskje i Norge, men om man endrer reglene slik at alle skal få jobb, ved å svekke arbeidsmiljølover, fagforeninger og minstelønngsordinger, så får man fort en situasjon hvor de som er i jobb med de laveste lønningene har det like dårlig både psykisk og økonomisk som de på sosialtrygd har i Norge. Ser man på land hvor de fattige jobber slik som USA, så har de fattige slettes ikke noe mer fornøyd med livet der enn de er her.

 

for det er faktisk altfor mange på trygd i Norge,

 

Norge har også den rikeste verdens nest høyeste yrkesdeltakelse. Det å ha flere på trygd betyr faktisk ikke at man automatisk har færre i jobb.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Karl Marx ideer er i teorien bra, men det vil aldri la seg gjøre i praksis.

Ja,det er det jeg sier ogsA, og jeg har gang pA`gang presisert at det er i TEORIEN er en god tanke, men likevel quoter folk meg og hevder at kommunismens grunntanke er A`stjele fra naboen osv. Det er det ikke. Det vil aldri gA i praksis, og jeg er sterkt imot kommunismen, men det er en rettferdig tanke.

4724137[/snapback]

 

Jeg mener at en ide aldri er god i teori hvis den ikke lar seg gjøre i praksis. Da er det ingen god ide

Lenke til kommentar

Jeg mener at kommunisme er en grei ting så lenge man har det i hodet og ikke praktiserer det .. selv så er jeg sosialist av flere grunner for den forferdelige fordelingen som er i verden idag er feil og fordi at jeg blir dømt nord og ned på skolen mobbing osv er en stor del av hverdagen.. dette sier kapitalister og alle på den høyre siden av politikken er helt okay mens folk lider.. det er disse sosialistene merker seg og tar hånd om og snakker med .. blir selv dømt for å være homse osv og jeg forstår ikke hvorfor man skal foreksempel da ha noe imot homofilt ekteskap osv .. bare fordi man er feminin betyr vel ikke at man er homofil? .. det syns jeg selv er en god grunn til og heller støtte sosialismen for det er de som tar hånd om mennesker .. mens kapitalister sitter der og sier "javel" .. "ok, greit" osv .. og et slikt samfunn funker mye mindre enn kommunismen ville gjort.. sosialistenes mening med "likhet" er at alle er likverdige mennesker ikke nødvendigvis at vi ALLE skal bli feid under samme kam

Lenke til kommentar
mobbing osv er en stor del av hverdagen.. dette sier kapitalister og alle på den høyre siden av politikken er helt okay mens folk lider..

Nei det gjør de ikke

 

Du møter selv fordomsfulle mennesker, men så er du jo like fordomsfull selv! :no:

6010444[/snapback]

Kan være ganske enig at jeg er fordomsfull ovenfor kapitalister.. men er jo kanskje ikke så veldig rart med alle de pengene som de sitter med på hånden.. where's the justice?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...