Gå til innhold

Komplett rensesett til dSLR- er denne bra?


Anbefalte innlegg

Står i ferd med å skulle kjøpe ett D50.

 

Når det gjelder renseutstyr, er det vel like greit å kjøpe en pakke med en gang. Såvidt jeg skjønner er det bare ett tidsspørsmål når du må rense.

 

Vel, til saken; jeg har funnet denne pakken hos en sveitsisk(?) webshop. Fant linken til denne fra Copper Hill sin side - den koster 80 euro (637,- NOK) + CHF 14 (72,- NOK) for frakt.

 

Er dette en grei allround-pakke? Er både for sensor og objektiver. Er prisen grei?

Finnes det bedre/billigere løsninger, som kan kjøpes i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Ta en titt på denne linken:

 

http://194.100.88.243/petteri/pont/How_to/...our_Sensor.html

 

 

Kan se ut som du kommer helt greit ut av det med en god, syntetisk sminkebørste og en sprayboks med luft...

 

 

Jeg har ikke prøvd det selv, jeg bare blåser litt i kameraet med en blåsebelg i ny og ne og har så langt (drøyt 3 år med Nikon D100) ikke vært nevneverdig plaget med støv på brikka. Objektivet har vært bytta maaaange ganger...

 

Men det kan jo hende jeg bare har hatt flaks...

 

 

Roger

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Uansett skal vel denne pakka visstnok holde en 2-3 år, selv om du renser ofte.

Så det kan nesten regnes som en engangsinvestering...?

 

Det er vel litt opp til hvordan du bytter objektiver, om og hvor ofte du får støv inn vel? Hvis du holder kameraet ned mens du bytter, og ikke gjør det ute i en sandstorm så minsker du vel i det minste risikoen?

Lenke til kommentar
Uansett skal vel denne pakka visstnok holde en 2-3 år, selv om du renser ofte.

Så det kan nesten regnes som en engangsinvestering...?

 

Det er vel litt opp til hvordan du bytter objektiver, om og hvor ofte du får støv inn vel? Hvis du holder kameraet ned mens du bytter, og ikke gjør det ute i en sandstorm så minsker du vel i det minste risikoen?

Det er da bare å kjøpe inn. Kan sikkert ikke gjøre så veldig mye feil.

 

Ja, det kan hende det har noe med hvordan du bytter objektivet, men støv har en tendens til å bevege seg både oppover og nedover. Men for meg har det altså vært nok å bruke en liten plastdings som jeg blåser inn i kameraet med, med lukkeren satt til "lang lukkerhastighet".

 

Jeg har nok aldri byttet objektiv i en sandstorm, jeg har knapt vært i en i det hele tatt, men jeg tror nok at hvis du står midt i en sandstorm er det nok lurt å vente med å bytte objektiv...

 

 

Roger

Lenke til kommentar
Hei

 

Ta en titt på denne linken:

 

http://194.100.88.243/petteri/pont/How_to/...our_Sensor.html

 

 

Kan se ut som du kommer helt greit ut av det med en god, syntetisk sminkebørste og en sprayboks med luft...

 

 

Jeg har ikke prøvd det selv, jeg bare blåser litt i kameraet med en blåsebelg i ny og ne og har så langt (drøyt 3 år med Nikon D100) ikke vært nevneverdig plaget med støv på brikka. Objektivet har vært bytta maaaange ganger...

 

Men det kan jo hende jeg bare har hatt flaks...

 

 

Roger

hvor får du kjøpt en sånn blåsebelg som du bruker eller liknende

Lenke til kommentar

hvor får du kjøpt en sånn blåsebelg som du bruker eller liknende

Nja, husker ikke helt hvor jeg kjøpte den, men du kan høre i en brukbar fotobutikk.

 

Men du kan også gå på apoteket. Spør etter en "sånn liten ballong til å dra snørra ut av nesa på babyer". De fungerer også bra til å blåse ren og frisk luft inn i kameraer. Men da unngår du vel helst den snørr-greie først...

 

 

Roger

Lenke til kommentar

Kjøpte dette rensesettet for en stund tilbake, til min lokale canonpusher. Bytter forholdsvis ofte objektiv og jeg gjør det også ute, dermed øker jo sjansen for at det kommer rusk inn på brikken.

Funker kjempebra, bruker vanligvis bare CO2 for å få av løse partikler.

Er det kommet ting som ikke løsner ved bruk av CO2, har man swaben som tar resten. Mener å huske jeg betalte rundt 650,- for det.

Men husk, les og følg anvisningene nøye så du ikke ødelegger noe.

Endret av Roncon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...