Gå til innhold

Rimelige monitorer til hjemmestudio


Anbefalte innlegg

Jeg er i grunn helt blank på dette området, men trenger et par gode monitorer. Jeg spiller inn keyboards hjemme, og driver så smått med litt hobby-miksing og mastring ved siden... Vil gjerne ha noen tips til konkrete modeller. Jeg aner ikke hvordan prisene er på dette, og hvilken prisklasse jeg bør satse på, men la oss si at jeg er villig til å bruke 2-3000 i første omgang.

 

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker Samson Resolv 80a selv, spiller høyt nok til at jeg har fått klager fra naboerd (åh som jeg savner et lydtett rom..), og ganske rent med god diskant. Har innstillingsmuligheter for rommet, selvsagt. Langt fra noen konge på haugen, men det var tilbud på de, og det er tross alt uendelig mye bedre enn et par PC høyttalere. De koster 4.450,- hos Mario's Musikk (Sound1) nå. Specs på Samson Resolv 80a:

 

# Aktive monitorer

# Dual power amp (75 watt lav og 25 Watt høy)

# Midrange countour med fire posisjoner

# 8" copolymer butyl surround woofer

# 1" ferro-fluid filled titanium tweeter

# Aktiv crossover

# 1/4" og RCA innganger

# Portet, tunet kabinett

 

Ellers leste jeg i siste nummer av Computer Music (knallbra blad forøvrig) at de anbefalte Yamaha MSP 3, som de påstår leverer veldig nøyaktig lyd for lite penger.

 

MSP 3 koster 4.185,- hos Procom; Link til MSP 3

 

Event er også et godt merke, men de som det er linket til over min post er passive, så du trenger en ekstern forsterker. Mine er aktive, 70 eller 75W per høyttaler, husker ikke helt. Lykke til uansett hva du velger.

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

Hva med hodetelefoner?? Hvilket merke skal ikke jeg legge meg opp i, men sammenlignet med sk "studio-monitorer" i det prisområdet hoetelefoner overlegne både i fase-nøytalitet, linjearitet og frekvensgang.

Med mindre du vil fortsette å spille for naboen din da......

 

Lytt i headset, og kontroller på monitorer.

 

Mvh Ketil Morstøl, Norsk importør av beyerdynamiv

Lenke til kommentar

Bruker selvfølgelig begge deler under miksing, men blir ganske sliten i lengden av å høre alt i headset.

 

Edit: Uansett, en kompis har en bra deal, så jeg kan få veldig gode priser. Vi skal sjekke litt på hva han kan skaffe.

Endret av SirMaximus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...