Gå til innhold

Spudgun skyter kort


Backbone

Anbefalte innlegg

Min spudgun skyter ca 50 meter på max.

 

Specs:

 

kammeret: 4" PVC-rør 50cm

Løpet: 2" Pvc-rør 100cm

 

 

For å fyre av skuddet, bruker jeg ca: 1 sekund startgass, og en peislighter [Edit: tenner fra cricketlighter, koplet til ledninger loddet til treskruer.]

Kammeret er 99.5% tett. Lekker bare BIIIITTELITT når man tester om det er lekkasje.

 

 

Her ser du den hjemmelagede spudgun min: P8230001.jpg

Endret av Backbone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har laget en jeg også!!!

Vi har holdt på i hele dag med gunnerne :love: Men jeg har bomma på forholdet på Brennkammeret og Løpet, løpet er for stort i forhold til resten så den klarer ikke lage skikkerlig trykk i kammeret. Alt er tett ja!

 

Kommer med bilder og filmer av disse i morgen. :dribble:

Lenke til kommentar
Kan du forklare hvordan den virker?

tja, kan jeg vel. hvis du ser på det lange hvite røret, så er det løpet hvor poteten kommer ut.

 

Det store oransje røret er kammeret.

der inni sprøyter du ca 1 sek med startgass.

 

etter du har gjort det, må du trykke på "utløsermekanismen", som vil være selve gnisttenneren av en cricketlighter, BBQ lighter, eller noe sånt.

da dannes en gnist inni kammeret, og startgassen vil eksplodere.

 

Da blir det ett så stort trykt, veldig fort inni kammeret, at trykket skyver ut poteten du har stappet inni løpet på forhånd.

Lenke til kommentar
Har laget en jeg også!!!

Vi har holdt på i hele dag med gunnerne :love: Men jeg har bomma på forholdet på Brennkammeret og Løpet, løpet er for stort i forhold til resten så den klarer ikke lage skikkerlig trykk i kammeret. Alt er tett ja!

 

Kommer med bilder og filmer av disse i morgen. :dribble:

Var kongefett ;)

Lenke til kommentar
Ja lurer på hvorfor den skyter så kort..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den virer for dårlig fordi kammeret hor du blander gass og luft er for lite. det må være mye større enn løpet

 

 

 

Hvor mye større? kan du gi meg et eksempel?

hmm tenk deg et "trykk kammer" på str med en 25l bensinkanne og rør med samme diameter som du har. da vil du få et sinnsykt trykk som finner veien ut der. Husk for guds skyld hvor farlig det er og at kannen kan eksplodere noe sinnsykt

Lenke til kommentar
Ja lurer på hvorfor den skyter så kort..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den virer for dårlig fordi kammeret hor du blander gass og luft er for lite. det må være mye større enn løpet

 

 

 

Hvor mye større? kan du gi meg et eksempel?

hmm tenk deg et "trykk kammer" på str med en 25l bensinkanne og rør med samme diameter som du har. da vil du få et sinnsykt trykk som finner veien ut der. Husk for guds skyld hvor farlig det er og at kannen kan eksplodere noe sinnsykt

;)

 

Jeg og Backbone har vel prøvd det meste å kan dessverre ikke utvide brennkammeret mer ennn det det er nå, fordi vi sliter / holder akkurat trykket i sjakk med det kammeret som er nå, har sprengt en bunn til helvette, noen som kunne gått ille ut over *kølla* :blush:

 

 

Så om man skal lage noe strørre må det sveises eller lages av betong!

Lenke til kommentar
Ja lurer på hvorfor den skyter så kort..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den virer for dårlig fordi kammeret hor du blander gass og luft er for lite. det må være mye større enn løpet

 

 

 

Hvor mye større? kan du gi meg et eksempel?

hmm tenk deg et "trykk kammer" på str med en 25l bensinkanne og rør med samme diameter som du har. da vil du få et sinnsykt trykk som finner veien ut der. Husk for guds skyld hvor farlig det er og at kannen kan eksplodere noe sinnsykt

;)

 

Jeg og Backbone har vel prøvd det meste å kan dessverre ikke utvide brennkammeret mer ennn det det er nå, fordi vi sliter / holder akkurat trykket i sjakk med det kammeret som er nå, har sprengt en bunn til helvette, noen som kunne gått ille ut over *kølla* :blush:

 

 

Så om man skal lage noe strørre må det sveises eller lages av betong!

Vel det du sier er jo at du ikke kan ha bedre trykk på den fordi da ødelegges den. Og da vil du heller ikke komme noelengre.

 

Men sveise er ingen dum ide. Eller så kan du ta et rør og gjenge det og skru det fast på en kanne eller på en eller annen måte feste det så hardt at dette ikke skjer. Feks at røret er så lite at du må skru og lirke det på. evt sleng på sterkt lim og gaffa slik at det henger litt igjen om det faller av. uansett om du gjør det på den måten vil kannen og også trykket komme et stykke inn i røret og derfor ikke dytte det noe mer ut en kraftenmellom poteten og røret har men den vil du nok klare å holde igjen. HAr selv gjort det som beskrevet ovenfor

Lenke til kommentar
Hmm,, du sier at man bare kan utvide i det uendelige. For å si det enkelt: Vi har gjort alt for å feste dette, men er ikke enkelt...

Har tilgang til sveis, men skal se hvor langt vi kommer mer plast!

 

:love:

neida det kan man ikke. Men den jeg og en laget var bare et rør fra en støsuger skrudd på en 25l bensinkanne av plast med makt(veldig mye makt) og den satt som støpt og tålte trykket. Røret var og av plast så begge deler satt hardt

Lenke til kommentar
Hmm,, du sier at man bare kan utvide i det uendelige. For å si det enkelt: Vi har gjort alt for å feste dette, men er ikke enkelt...

Har tilgang til sveis, men skal se hvor langt vi kommer mer plast!

 

:love:

neida det kan man ikke. Men den jeg og en laget var bare et rør fra en støsuger skrudd på en 25l bensinkanne av plast med makt(veldig mye makt) og den satt som støpt og tålte trykket. Røret var og av plast så begge deler satt hardt

25L, ser det for meg :love:

 

Skla ut å skyte litt nå lamme Backbone, kanksje det blir filmings!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...