Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ghost image innstasjon over nettverket!


Anbefalte innlegg

Jeg har 250 helt like bærbare datamaskiner som jeg skulle ha kjørt nettverkinflasjon på ifra et Ghost image jeg har laget av en bærbare. Asså 249 igjen som skal ha helt like..

 

 

Har hørt litt hvordan jeg skal gjøre det. Men ingen som har forklart meg helt åssen jeg skal gjør det?

 

Noen her som kan hjelpe meg?

 

Også hvis det var noe mulig og få gjort sånn at hver installasjon fikk sitt eget maskin navn. Som blir henta ifra en liste eller? ( script ) så hver sin maskin for sitt egen navn.

 

Noen som kan hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er vel å kjøre det over nettverket. Ha en pc (serveren) som deler ut imaget, så mapper du opp en drive mot serveren imaget ligger på. Regner med at pc-en er formatert og alt, så da må du lage en bootdiskett med driveren til nettverkskortet ditt. I tillegg, legger du inn ghost.exe (16-bit versjonen) på disketten.

 

For å få forskjellig maskinnavn for hver maskin burde du kjøre sysprep på pc-en du mekker ghost image av. Dette fører til at med hver installasjon må du skrive inn en del informasjon om pc-en (ip, lisensnøkkel, datamaskinavn, osv.).

 

Det er hvertfall en måte å gjøre det på. Du kan jo også brenne imaget på en dvd-plate. Men det er jo spørs om du har dvd-rom på pc-ene. Da må cd-en i tillegg være bootable.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Det beste med tanke på å betjene hver klient er om de kan boote fra USB.

Da bruker du bare en 128MB USB-penn med ghost og boot-filer på, så får du delt ut imaget fra server/hovedklient. Hvis det er en ny bærbar modell er det vel tvilsomt om den har floppy, så da blir USB-penn det aller enkleste.

 

Tør jeg spørre hva det er slags sted som har 250 like bærbare PCer? Universitet? Ungdoms/videregående?

Lenke til kommentar
Det beste er vel å kjøre det over nettverket. Ha en pc (serveren) som deler ut imaget, så mapper du opp en drive mot serveren imaget ligger på.

Det er mye bedre å kjøre multicast, da kan du installere alle maskinene like fort som du installerer en. Det største problemet er nok å få inn en dos driver som fungerer med nettverkskortet, men det burde ikke være helt umulig. Har selv prøvd en gang men fikk det ikke til (det var et pcmcia nettverkskort).

Lenke til kommentar
Bærbare pc-er ja, det glemte jeg selvfølgelig av. Du får sjekke om det er mulighet å boote fra nettverkskortet. (husker ikke hva det het)

Så får du legge inn imaget på serveren.

Oki. så kan ikke bruke Nettverk boot . må jeg bruke usb eller floppy eller cd-rom ? asså

går ikke ann og få netverks kort til og hente imget av seg selv ifra server´n ? med PEX PXE eller hva det heter fornoe :D

Lenke til kommentar

1 Skaff deg en Ghost server

2 Lag nytt Ghost-image med tilhørende Ghost-partisjon (sjekk manuelen til Ghost Enterprise)

3 Dump imaget på Ghost serveren

4 Koble alle maskinene på nettverket og åpne for broadcast/multicast mellom de ulike subnett (regner med at du har flere...)

5 Fra Ghost serveren bruker du Wake On Lan og Multicast til å vekke opp maskinene og ta i mot imaget du sender dem...

 

Tar noen dager å sette opp en slik løsning, mye lesing av doc...

Selve utrullingen tar en times tid :-)

 

I ettertid kan du dytte ut Ghost-klienten til maskinene (forutsetter Windows OS), og så kan du sitte på Ghost serveren og re-installere den/de maskiner du måtte ønske på en latterlig enkel måte...

 

Få bedrifter bruker alle de avanserte funksjoner som finnes i Ghost...

 

Wintel

Lenke til kommentar

Har gjort det samme selv på jobben hvor vi stort sett bare har 2 forskjellige maskiner. Microsoft har ett bra verktøy til dette formålet som heter Sysprep.

Du finner det i deploy.cab under \Support\Tools katalogen på winxp cd'en. Hvis du skal installere med SP2 må du laste ned ny oppdatert sysprep.

 

How to use the Sysprep tool to automate successful deployment of Windows XP

 

How to use Sysprep with Ghost

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...